Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Berggren

Marcus Ericsson inför F1-premiären: ”Jag är redo”

F1-premiären i Melbourne är bara några dagar bort.
Marcus Ericsson ska debutera mot Fernando Alonso, Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel.
Efter en bitvis stökig försäsong är Marcus på plats i Melbourne för de sista förberedelserna.
– Jag har gjort det jag kunnat. Jag är mer vältränad än någonsin och jag är redo, säger Marcus till SPORT-Expressen.

Marcus Ericsson kom till Melbourne redan i måndags tillsammans med sin fystränare och allt-i-allo Alexander Elgh. Första dygnen har handlat om att anpassa sig till tidzonen och hålla igång kroppen. Det har handlat om att snabbt komma in i rätt rutiner med mat och sömn och fysisk träning.
Bakom sig har Marcus en tuff försäsong som började redan i november.
– När jag visste att vi jobbade jag med att försöka få till en plats i F1 började jag hårdträningen. Det har handlar mycket om att träna nacke och konditionen. Visst, jag har varit bra tränat förut när jag kört GP2, men det här har varit lite mer. Jag har aldrig varit sp vältränad som nu, berättar Marcus Ericsson för SPORT-Expressen.
Och träningen har fortsatt att vara intensiv även den senaste månaden – då Marcus även arbetat med teamet på testkörningar.
* Det var mycket prat om din vikt när du skrev kontrakt med Caterham, att du behövde banta lite. Hur har det gått?
– Sisådär, det är som det är med vikten. Jag har gått ner lite men det skulle inte göra något om jag gick ner lite till. Jag har ett handikapp där mot teamkompisen Kobayashi, men det är så det är. Det är inte mycket att göra något åt nu, det är inget jag tänker på i det här läget.
* Vi har följt dig under testkörningarna, men vad har ni gjort däremellan?
– Det har varit mycket arbete med teamet, med ingenjörerna- Vi har långa sittningar där vi går igenom hur testerna har gått och vad vi ska fokusera på.
* Är det här individuellt eller jobbar du tillsammans med din teamkompis?
– Det är olika, vi har långa sittningar där vi är båda två men så har jag också individuella genomgångar med min egen ingenjör. Under testerna är vi med båda två på banan, oavsett vem som kör. Vi är med hela tiden och följer det som händer. Nu senast kommer jag från tre dagar med teamet i England där vi kört i simulator.
* Hur går det har snacket med ingenjörerna till?
– Vi sitter ner en grupp och diskuterar och analyserar hur testerna eller körningen gått, det är många som lyssnar och vi går igenom allt. Det är mycket tid som läggs på genomgångarna.
* Kör nu då simuleringar av Melbourne, specifikt den banan?
– Ja, så har vi lagt upp det. Vi kommer att köra igenom varje bana före race i simulatorn. Melbourne blir en helt ny bana för mig så det har varit väldigt nyttigt. Vi går igenom spårval, vilka växlar som ska användas var och hur vissa kurvor ska tas.
* Gillar du att köra i simulator?
– Ja, det här är något som kommit allt mer i motorsport på hög nivå och det är något som jag har vänt till min styrka. Det är inte samma sak som att köra en riktig racerbil, trots att det är rörlig simulator, men det är nyttigt – och viktigt. Det är ett bra verktyg.
* När du ser tillbaka på försäsongen och testerna du och ni gjort – känns det bra eller är det något som saknas?
– Det hade såklart inte skadat med tio testdagar till men så här är det i F1. Jag är ändå nöjd med det vi gjort och min egen körning. Själva körningen av bilen kom jag snabbt in i  – det är väldigt likt att köra en GP2-bil. Sista testdagen kunde vi också köra igenom flera saker som händer under ett race. Vi gjorde provstarter, vi testade depåstopp och vi simulerade ett race. Speciellt min sista testdag gör att jag känner att vi gjort det vi skulle göra – jag är redo.
* Allt är väldigt ovisst inför premiären och ingen vet egentligen hur bra de andra teamen är. Är det här något ni pratar om?
– Ja, det stämmer att allt är ovisst. På testerna är det svårt att jämföra team och bilar eftersom man aldrig vet exakt vad de andra kör med för förutsättningar. Det går inte att jämföra.
* Vissa stora team har haft problem och det känns lite konstigt att team med så stora resurser inte kan få ordning på den nya drivlinan. Är det verkligen så svårt att få till den här bilen?
– Jag är också förvånad. Titta på sista testdagen då stall som Lotus och Red Bull hade problem. Ser vi till det så är jag stolt att vi i Caterham har gjort en så bra försäsong. Vi är ett team med inte lika stora resurser och ändå är vi det Renault-stall som kört flest varv.
* Och hur har det gått med tidsomställningen?
– haha, inga problem alls. När man har något att se fram emot, som jag har nu, så är allt bara bra.