Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Berggren

Premiär för GranTurismo 6 – så bra är nya GT6

Så har jag lagt den första timmen på helt nya racingsimultorn GranTurismo6 – populärt kallat GT6. Som ni säkert vet så är det här spelet byggt för PS3 och inte för PS4 som släpps i Sverige i dagarna.

Det första man slås av när man börjar spela GT6 är två saker:

1) Grafiken har blivit bättre. Det är tydligare detaljer och inte riktigt samma oskärpa runt stolpar och skyltar som tidigare. Bilarna blir därmed snyggare och mera detaljrika. Att titta på repriser blir också roligare då det lite blir som att följa en racertävling ”på riktigt”. Ändå – här har GT fortfarande lite att jobba med.

2) Det nya menysystemet är trevligare än på GT5 (som i sin tur var mycket likt de tidigare versionerna). Det är enklare att hitta rätt och det är rakt av modernare symboler.

Bilarna har också fått en gradering vad gäller prestanda vilket jag hoppas ska göra att jag lättare kan tävla med rätt bil i rätt serie. Det här brukar inte visa sig förrän en bra bit in i karriärläget då du famlar runt och letar serier och tester som kan ge dig välbehövliga poäng.

Karriärläget är som tidigare uppbyggt så att du börjar med enkla bilar och när du vinner samlar du poäng, i GT6 är det stjärnor. Positivt är att du i den här versionen kan välja att fokusera på en biltyp och ändå ta dig uppåt på stegen. I GT5 var det mer eller mindre ett tvång att gasa sig igenom samtliga klasser och biltyper.

Det nya menysystemet gör det också enklare att flytta mellan ditt garage, trimverkstaden och bilhallen. Det går också lite snabbare än tidigare. Kul också att det kommit en snygg affär för personlig utrustning.

GT6 har fått fler bilar och fler banor än GT5 och nu kan du till och med köra en sväng på månen. Det är tydligt i spelet att vissa biltillverkare satsar mer än andra. Det är gott om Nissan och Mercedes och överlag fler asiatiska bilar än europeiska.

Däcktillverkaren Yokohama och stötdämparspecialisten KW har hjälpt till med data för att simulera bilarnas uppträdande på banan. Och det är klart bättre än GT5 även på den här punkten.

Överlag känns GT6 klart bättre än GT5 och det här så här GranTurismo-gänget arbetar. Det finns en otroligt stor kundbas av nöjda GT-racers i världen och alla de får ett bättre och mer utvecklat spel. GT6 är också enklare att komma in i för nya GT-spelare.

Min kritik har noterats även av andra speltestare. GT6 kan upplevas aningen tråkigt då det är väldigt uppbyggt runt små detaljer i körningen och att du hela tiden ska utvecklas som förare. Det är inga våldsamma krascher och det händer få spektakulära saker i tävlingarna. Så är det i den verkliga bilsportvärlden och så är det i GT6. Men i en tid då många vill underhållas av spel av typen Need for Speed så kan GT6 upplevas som aningen stelt och tråkigt.

GT6 är ett spel som du ska umgås med under lång tid och ha som en hobby.

Tidigare har jag också gnällt på att det är svårt att få rätt bil med rätt prestanda till rätt tävling. Det återstår att se om GT6:s prestandaranking av bilarna hjälper till här. Jag har också kritiserat att startfälten har varit väl ojämna. När jag nu testar singel-läget och kör två varv runt Nordslingan plockar jag in 45 sekunder på ledaren på det andra varvet. Så där har GT6 inte lyckats matcha fram ett jämnstarkt startfält. Om jag inte snurrat tre gånger på första varvet hade jag vunnit med en minut – minst. Och så ska det helst inte vara.

GT6 är det bästa i GT-serien och en fantastiskt bra racingsimulator. Men det finns utveckling att göra till GT7 för PS4.