Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Anna Hegestrand

Min kost

Jag har fått frågan om hur jag äter nu när jag håller nere på kolhydraterna. För det första vill jag bara säga att jag ju inte helammar nu utan bara delammar lite. Mest för att det är mysigt då Noah tycker att maten i mina tuttar både är alldeles för lite och kommer alldeles för långsamt. Han älskar sin flaska! Eftersom LCHF innebär att det lätt blir en hel del mat som bebisen kan få ont i magen av skulle jag nog vänta med att lägga om kosten fram tills att bebisen inte ammar längre.

En vanlig dag kan för mig se ut så här:

Frukost: Alternativ 1: Äggröra på tre ägg och en skvätt vispgrädde. Kaffe med mjölk och massa bubbelvatten. Alternativ 2: En klick turkisk yoghurt med några matskedar av Katrin Zytomierskas (svindyra) musli och hennes (svindyra) knäckebröd med smör och ost.

Lunch: Alternativ 1: En stekt kycklingfilé, sallad på babyspenat, gurka, avokado, fetaost, purjolök, oliver och kronärtskocka, en klick bearnaise (min favvosås!). Alternativ 2: Omelett på tre ägg och vispgrädde med mozzarella eller rökt lax och getost

Middag: Alternativ 1: Tacosallad med guacemole. Skippa majsen som är kolhydratrik. Alternativ 2: Lax i ugn, broccolimos på broccoli, fet creme fraiche och salt, romsås på creme fraiche och stenbitsrom.

Mellanmål: Två ägg med en klick majonäs eller ett par babybellostar

Snacks: Svårt eftersom alla snacks (även nötter) innehåller ganska mycket kolhydrater. Det bästa med lågkolhydrat är att man inte blir så snackssugen men blir jag sugen knaprar jag på kokoschipsen från Smiling. Supoergoda!!!

Det tråkiga med lågkolhydratskost är när man går ut och äter eller ska beställa hem mat. Indiskt, sushi och thai är bara att glömma just nu. Inte samma sak med shiratakinudlar eller utan ris. För mig är lågkolhydrat ett sätt att komma i form och inte en livsstil. Att utesluta potatis, bröd, ris och pasta (och faktiskt också en del grönsaker och frukt som ju är jättenyttigt) är inte ett alternativ för mig i längden. Men nu är jag halvvägs mot mitt mål och sen kan man ju faktiskt ta ett par lussebullar i veckan istället för ett par påsar lussebullar i december. Det viktigaste för mig var att bli av med sockersuget och just nu känner jag mig inte alls särskilt sugen.

Gårdagens lunch

img_3365