Roligt i går, ångest i dag. Känner du igen dig?
Roligt i går, ångest i dag. Känner du igen dig? Foto: Shutterstock

Därför får du ångest dagen efter

Grillkvällar, kräftskivor och rosé i solnedgången. Juli är den månad då vi dricker mest. Illamående, huvudvärk och trötthet är vanliga konsekvenser efter en blöt kväll. Många känner också ångest. Vad är det egentligen som får oss att må dåligt?

Om det ändå bara vore lite huvudvärk, kanske du tänker. Men vid en kraftig bakfylla kan det kännas som om varenda cell och fiber i kroppen är påverkad. Och att bakfyllan uppfattas som att den intagit hela din kropp och hjärna stämmer, det är precis det som hänt. Alkohol tas upp av kroppens alla organ. Därför kan vi drabbas av en rad olika symtom, som muskelömhet, magkrångel, huvudvärk, muntorrhet, illamående och, inte minst, oro och ångest av varierande grad.

Vi dricker mest på sommaren

Svenskar dricker mest alkohol under sommaren.
I juli konsumeras exempelvis 50 procent mer alkohol än i november. Andra toppar är klassiska högtider, som jul- och nyårshelgerna samt påsk.
Om vi kikar på veckodagar så dricks det allra minst på måndagar och mest 

på fredagar och lördagar. 

Källa: CAN

Men var har ångesten egentligen sin kärna? Ofta handlar det förstås om jobbiga tankar på pinsamheter man sagt och gjort föregående kväll. En ibland fullt befogad ångest – alkohol tar inte alltid fram våra mest smickrande sidor. Men oron och ångesten har också biologiska och evolutionära orsaker.

Vi ska inte kunna rycka på axlarna åt en rejäl bakfylla

– Fysiologiskt är dagen efter-­symtom rent krasst ett förgiftningssymtom. Levern försöker ta hand om och göra sig av med alkoholen, vilket kan leda till illamående. Alkohol är urindrivande, och det gör att vi ofta drabbas av ­vätskebrist. Huvudvärk får vi sannolikt både av vätskebristen och som ett förgiftningssymtom, säger AnnaCarin Magnusson, leg. psykolog och specialist i klinisk psykologi vid Karolinska sjukhuset, amelia-­läsarnas egen psykolog.

Kroppen försöker dessutom, genom ångesten, säga oss något, förklarar hon.

– Ångest kallar vi den fysiologiska upplevelsen av den psykologiska processen att något är rejält fel, antingen farligt eller skamligt. Att ha sjukdomskänsla och förgiftningssymtom är något som vi rent evolutionärt ska reagera på, vi ska inte kunna rycka på axlarna och konstatera att ”hejsan hoppsan, jag är visst lite förgiftad” – vi ska ta det på allvar, larmsystemet ska aktiveras, säger AnnaCarin Magnusson.

Tipsen som förebygger baksmällan

Varva med vatten (eller alko­­-holfri dryck). Att dricka mycket vatten i kombination med ditt alkoholintag funkar ofta bra för att undvika att få för mycket alkohol i systemet.

Håll koll på tiden. Sluta dricka alkohol vid midnatt, då får kroppen ordentligt med tid för att återhämta sig under natten.

Drick med måtta. Det enklaste men också mest effektiva knepet som finns. Ju mindre vi dricker, desto mind­re kommer alkoholen att påverka oss dagen efter. Bestäm dig innan för hur många glas du ska dricka.       Källa: Iq.se

Hon berättar att många av oss får ångest av illamående, oavsett illamåendets orsak. Magsjuka ger till exempel ofta upphov till ångest. Lägg till tankar kring att man gjort bort sig – och det är inte konstigt att vi mår extra dåligt.

– Alkoholen gör ju att vi tappar omdömet. Hävde jag ur mig något pinsamt eller klumpigt, klängde jag på någon eller grät jag, dansade jag på bordet? Skam­känslorna och ångern kan vara stora bidrag till ­ångesten, säger AnnaCarin Magnusson.

Vissa drabbas mer av alkoholrelaterad oro

Vissa av oss tycks drabbas av mer alkoholrelaterad oro än andra. Den amerikanska alkohol- och drogförebyggande organisationen Prevention hänvisar bland annat till en studie från 2019 som menar att bakfylleångest är vanligare hos blyga personer och dem som lider av social ångest. Det är inte särskilt konstigt, ­eftersom alkohol ofta leder till att vi släpper våra hämningar. Dagen därpå, när vårt vanliga jag är tillbaka, kan ångesten bli extra påtaglig.

Så vad ska vi göra för att dämpa bakfyllan eller, allra helst, slippa den helt? 

– Tänk på att dricka vatten eller annan vätska parallellt med alkoholen redan från början. Det leder både till att förebygga vätskebrist och också att mängden alkohol per tidsenhet minskar, så kroppen hinner förbränna. Kanske du inte heller tappar omdömet. Och huvudprincipen är ju den självklara: Håll nere totalmängden. Förutspå gärna vad som kan komma att bli utmaningarna och hur du kan parera dessa. Är det värden som ständigt toppar upp glasen? Då måste du se till att ditt glas förblir rätt fullt. Brukar du dricka mer än du tänkt dig? Köp hem snålt så det inte går, och så vidare, tipsar AnnaCarin Magnusson.

Här kan du få hjälp

Det finns flera vägar till hjälp och behandling om du eller en närstående lider av alkoholproblem. Att vända dig till vårdcentralen eller socialtjänsten är ett sätt. Det finns också program för självbehandling, som kan vara effektiva. Här är några tips:

● Alkoholhjälpen erbjuder ett behandlingsprogram på internet, baserat på KBT och motivationshöjande samtal. Du kan välja att vara anonym. Du kan också gå in på Alkohol­hjälpens forum där du kan chatta med andra som söker hjälp. Läs mer på Alkoholhjälpen.se. 

● Beroendecentrum har självhjälpsprogram. Läs mer på Bero­endecentrum.se. 

● Alkohollinjen ger stöd på telefon till dig som vill ha hjälp att förändra dina alkoholvanor. Det kostar inget att ringa och du kan vara anonym. Numret är 020-84 44 48.

● Drugsmart är en sajt med information om alkohol och andra droger. Här kan du ställa frågor anonymt. Du som har drogproblem i familjen kan få hjälp att hitta en stödgrupp.

 

Källa: 1177

Om det är för sent och du redan har vaknat med en bultande bakfylla kan lättare motion vara en lösning.  Att springa en mil eller köra stenhårt på gymmet är förmodligen varken tänkbart eller särskilt lämpligt, men en promenad kan räcka för att sänka ångestnivån en aning. 

Det finns en hel del myter om hur man kan ”bota” en bakfylla och mirakelkurer som påstås ha effekt. Men den bistra sanningen är att dessa kurer inte funkar. Varken bastubad eller starkt kaffe gör någon skillnad. Alkoholen lämnar kroppen i sin egen takt, vilket är ungefär 0,1 gram alkohol per kilo kroppsvikt och timme, enligt organisationen IQ. Sömn, frisk luft, vätska och mat får dig att må bättre medan processen pågår. Och kanske ett samtal med en vän också kan hjälpa dig att lindra ångesten. 

LÄS OCKSÅ: Stor bokspecial: Sommarens bästa böcker - för alla smaker! 

LÄS OCKSÅ: Ska jag skiljas för min stora kärleks skull?