Roligt i går, ångest i dag. Känner du igen dig?
Roligt i går, ångest i dag. Känner du igen dig? Foto: Shutterstock

Därför får du ångest dagen efter

Grillkvällar, kräftskivor och rosé i solnedgången. Juli är den månad då vi dricker mest. Illamående, huvudvärk och trötthet är vanliga konsekvenser efter en blöt kväll. Många känner också ångest. Vad är det egentligen som får oss att må dåligt?

Om det ändå bara vore lite huvudvärk, kanske du tänker. Men vid en kraftig bakfylla kan det kännas som om varenda cell och fiber i kroppen är påverkad. Och att bakfyllan uppfattas som att den intagit hela din kropp och hjärna stämmer, det är precis det som hänt. Alkohol tas upp av kroppens alla organ. Därför kan vi drabbas av en rad olika symtom, som muskelömhet, magkrångel, huvudvärk, muntorrhet, illamående och, inte minst, oro och ångest av varierande grad.

Men var har ångesten egentligen sin kärna? Ofta handlar det förstås om jobbiga tankar på pinsamheter man sagt och gjort föregående kväll. En ibland fullt befogad ångest – alkohol tar inte alltid fram våra mest smickrande sidor. Men oron och ångesten har också biologiska och evolutionära orsaker.

Vi ska inte kunna rycka på axlarna åt en rejäl bakfylla

– Fysiologiskt är dagen efter-­symtom rent krasst ett förgiftningssymtom. Levern försöker ta hand om och göra sig av med alkoholen, vilket kan leda till illamående. Alkohol är urindrivande, och det gör att vi ofta drabbas av ­vätskebrist. Huvudvärk får vi sannolikt både av vätskebristen och som ett förgiftningssymtom, säger AnnaCarin Magnusson, leg. psykolog och specialist i klinisk psykologi vid Karolinska sjukhuset, amelia-­läsarnas egen psykolog.

Kroppen försöker dessutom, genom ångesten, säga oss något, förklarar hon.

– Ångest kallar vi den fysiologiska upplevelsen av den psykologiska processen att något är rejält fel, antingen farligt eller skamligt. Att ha sjukdomskänsla och förgiftningssymtom är något som vi rent evolutionärt ska reagera på, vi ska inte kunna rycka på axlarna och konstatera att ”hejsan hoppsan, jag är visst lite förgiftad” – vi ska ta det på allvar, larmsystemet ska aktiveras, säger AnnaCarin Magnusson.

Hon berättar att många av oss får ångest av illamående, oavsett illamåendets orsak. Magsjuka ger till exempel ofta upphov till ångest. Lägg till tankar kring att man gjort bort sig – och det är inte konstigt att vi mår extra dåligt.

– Alkoholen gör ju att vi tappar omdömet. Hävde jag ur mig något pinsamt eller klumpigt, klängde jag på någon eller grät jag, dansade jag på bordet? Skam­känslorna och ångern kan vara stora bidrag till ­ångesten, säger AnnaCarin Magnusson.

Vissa drabbas mer av alkoholrelaterad oro

Vissa av oss tycks drabbas av mer alkoholrelaterad oro än andra. Den amerikanska alkohol- och drogförebyggande organisationen Prevention hänvisar bland annat till en studie från 2019 som menar att bakfylleångest är vanligare hos blyga personer och dem som lider av social ångest. Det är inte särskilt konstigt, ­eftersom alkohol ofta leder till att vi släpper våra hämningar. Dagen därpå, när vårt vanliga jag är tillbaka, kan ångesten bli extra påtaglig.

Så vad ska vi göra för att dämpa bakfyllan eller, allra helst, slippa den helt? 

– Tänk på att dricka vatten eller annan vätska parallellt med alkoholen redan från början. Det leder både till att förebygga vätskebrist och också att mängden alkohol per tidsenhet minskar, så kroppen hinner förbränna. Kanske du inte heller tappar omdömet. Och huvudprincipen är ju den självklara: Håll nere totalmängden. Förutspå gärna vad som kan komma att bli utmaningarna och hur du kan parera dessa. Är det värden som ständigt toppar upp glasen? Då måste du se till att ditt glas förblir rätt fullt. Brukar du dricka mer än du tänkt dig? Köp hem snålt så det inte går, och så vidare, tipsar AnnaCarin Magnusson.

Om det är för sent och du redan har vaknat med en bultande bakfylla kan lättare motion vara en lösning.  Att springa en mil eller köra stenhårt på gymmet är förmodligen varken tänkbart eller särskilt lämpligt, men en promenad kan räcka för att sänka ångestnivån en aning. 

Det finns en hel del myter om hur man kan ”bota” en bakfylla och mirakelkurer som påstås ha effekt. Men den bistra sanningen är att dessa kurer inte funkar. Varken bastubad eller starkt kaffe gör någon skillnad. Alkoholen lämnar kroppen i sin egen takt, vilket är ungefär 0,1 gram alkohol per kilo kroppsvikt och timme, enligt organisationen IQ. Sömn, frisk luft, vätska och mat får dig att må bättre medan processen pågår. Och kanske ett samtal med en vän också kan hjälpa dig att lindra ångesten. 

LÄS OCKSÅ: Stor bokspecial: Sommarens bästa böcker - för alla smaker! 

LÄS OCKSÅ: Ska jag skiljas för min stora kärleks skull? 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + Lyxigt bäddset med brody för 199 kr. Köp nu!