Foto: Shutterstock

”Jag har ångest inför att börja jobba igen”

Semestern är över och signaturen ”Viveka” lider av jobbångest. Egentligen beror det inte på att hon vantrivs på jobbet utan för att hon inte vet vad hon vill göra med sitt liv – och att återgången till arbetet väcker tankar om att livet borde rymma något mer och större. Samtalscoachen Åsa Nyvall ger råd.

Fråga: Nu är det dags att börja jobba igen efter semestern, och jag har verkligen ångest för det. Jag vantrivs inte med mitt jobb, men det känns som om tiden bara rinner ifrån mig. Jag har inga direkta drömmar, men känner att jag borde göra något mer med mitt liv. Hur blir jag mer nöjd med det jag har?

/Viveka

Samtalscoachen Åsa Nyvall svarar: 

Jag tolkar det som att det finns två funderingar hos dig. Den ena verkar handla om vad du behöver för att kunna vara nöjd med det du har, som ditt jobb. Den andra verkar handla om en rädsla för att inte gå in för dina drömmar, att inte hitta vad du egentligen vill med ditt liv. Och bara det här får mig att förstå att det kan skapa en aning förvirring inuti dig. Jag kan föreställa mig att du pendlar mellan att försöka hitta sätt att njuta av och vara nöjd med det liv du lever – och att sedan komma in i tankar på att du borde göra något annat med ditt liv, som att byta jobb, men inte vet vad och hur det skulle se ut.

Vill du ställa en fråga om känslor och relationer?

Åsa Nyvall är samtalscoach för enskilda och par, yoga- och meditationslärare och föreläsare. Hon svarar på läsarfrågor om känslor och relationer. Mejla din fråga till red@topphalsa.se

Min varmaste rekommendation är att boka in några samtal hos en duktig samtalsterapeut eller KBT-inriktad psykolog som kan hjälpa dig att sortera och reda ut vad som är vad och hur du kan ta dig an ditt liv framåt: Vad du behöver för att leva ett liv som du verkligen trivs med. Antingen det du har i dag – eller det liv du har, men med mindre justeringar. Eller kanske vill du förändra ditt liv på ett mer omfattande sätt. Att reda ut dessa funderingar tillsammans med en person som är van vid att ha sådana samtal kan vara mycket givande.

Fler tips för att minska vardagsångesten

Nyttja kvällarna: Bara för att vardagen inträder behöver vi inte falla in i samma gamla vanliga mönster. Behåll några vanor från semestern, som till exempel att vara utomhus mycket. Ta ett kvällsdopp eller en promenad i solnedgången. Eller stäm träff med en vän på en uteservering om du har möjlighet.

Ät extra gott: Mörka kvällar kan kännas trist. Men gör något härligt av dem i stället för att sörja sommarljuset. Att laga god mat eller baka, och äta med tända ljus är ett bra sätt att vända de deppiga känslorna och njuta av den nya årstiden som smyger sig på.

Börja med något nytt: Återuppta en fritidsaktivitet som du ägnat dig åt tidigare, eller testa något nytt. Kanske vill du förena nytta med nöje och börja träna? Det sätter fart på endorfinerna och det finns en god chans att träffa nya vänner. Att lära sig något nytt, som till exempel ett hantverk eller ett nytt språk, är också mycket utvecklande, stimulerande och ofta bra för självkänslan.

LÄS MER: Min dotter vill att jag ska vara politiskt korrekt – vad ska jag göra? 

LÄS MER: ”Min man tjatar om att jag borde duscha oftare”