”Det finns en stor charm och glädje i vardagen. Där, i smålyckorna – det är där livet finns”, säger Carolina Klüft.
”Det finns en stor charm och glädje i vardagen. Där, i smålyckorna – det är där livet finns”, säger Carolina Klüft. Foto: Per Trané

Carolina Klüft har hittat hem: ”Livet finns i smålyckorna”

Långt från uppmärksamheten, mitt i familjelivet, trivs Carolina Klüft som bäst just nu. I villan utanför Järvsö öppnade hon dörren för amelia. ”Mitt liv är ganska normalt, och det känns skönt att sitta fast i den vanliga småbarnsgeggan” säger hon. Mycket har hon fortfarande med sig från livet som elitidrottare – inte minst ett grundmurat självförtroende.

Hon tar emot med minsta barnet hängande på höften, medan två ljusblonda flickor snor runt benen. Trött av sömnbrist, ”det blev bara tre och en halv timme inatt”, är hon som vilken 38-årig småbarnsmamma som helst, låt vara med ovanligt långa och vältränade ben.

Carolina Klüft, en av Sveriges och världens absolut bästa friidrottare genom tiderna, bor numera i lilla Järvsö i Hälsingland. Här får hon lugn och ro, samtidigt som det går snabbt att ta tåget ner till Stockholm till heltidsjobbet som verksamhetschef för företaget Generation Pep som jobbar för att stärka unga människors hälsa.

Några kilometer utanför själva centrum, nära naturen och tystnaden, hinner hon få tid för egna tankar och kan samla energi.

– Ja, jag kanske inte får så mycket egentid just nu, förklarar hon med en lite uppgiven gest som alla föräldrar känner igen.

– Men här i Järvsö är det ett enklare och mindre påpassat liv.

Carolina värnar integriteten

”Här i Järvsö är det ett enklare och mindre påpassat liv.” säger Caroline Klüft. Foto: Per Trané

För även om vi minns Carolina som en glad och nästan sprallig superidrottare så har hon alltid noga värnat om sin integritet och sitt privatliv. Inga bilder på de tre döttrarna till exempel, inga kändispartyn eller hemma hos-reportage har varit aktuella.

– När barnen är tillräckligt stora för att själva avgöra, då får de vara med om de vill, förklarar hon och tar tålmodigt upp 1,5-åriga Nova i knäet igen.

För övrigt kan hon fortfarande bli ganska irriterad på den där bilden av henne som ”busig och glad”.

– Bara för att jag ville förmedla glädje i mitt idrottande så kunde jag upplevas som mindre seriös. Helt obegripligt. Jag var superseriös, men jag skulle aldrig ha orkat satsa utan glädjen. För mig går det hand i hand.

För tvärtemot vad man kan tro har idrotten alltid varit en fristad från prestation för Carolina. Som barn ville hon vara bäst i allt, vare sig det handlade om betygen i skolan eller om att städa.

– Idrotten blev min livlina. Konstigt nog hade jag mindre prestationskrav där. Istället kunde jag skoja och släppa loss med mina vänner, förklarar hon.

Bara för att jag ville förmedla glädje i mitt idrottande så kunde jag upplevas som mindre seriös. Helt obegripligt

I början handlade det också om revansch.

Som tanig 13-åring fick hon höra många hårda ord, hon kallades både ”benranglet” och ”skelettet”. Idrotten blev ett sätt att i all tysthet hämnas.

”Jag tävlade som en tok för att vinna över mina plågoandar”, berättar hon i sin bok, Livet är en sjukamp, som kom för några år sedan.

I den berättar hon om hur idrotten blev ett sätt att lindra frustrationen hon kände.

Vi vet alla hur det gick. Juniorvärldsmästare i sjukamp flera gånger om, flera VM-guld och så OS-guldet i Aten 2004. Efter att ha provat på längdhopp, med en fjärdeplats i VM som bästa resultat, slutade hon tävla 2012.

Camp Järvsö tillsammans med Patrik Klüft

Oslagbar på 200 meter i Paris 2003 och efter OS-guldet i Aten 2004. Foto: TT

På twitter presenterar sig Carolina Klüft som ”gammal avdankad friidrottare som numera gör mycket annat kul”. Genom åren har vi sett henne som programledare i tv, tävlande i Mästarnas mästare och förstås som expertkommentator, nu senast under sommarens OS-sändningar.

I ”annat kul” ingår numera också nya träningsanläggningen Camp Järvsö. Här, bara tio minuter från familjens bostadshus, ligger flera röda hälsingehus med fantastisk utsikt över Kalvsjön.

– Hit ska man kunna åka på en långhelg med familjen eller tjejgänget, träna, äta och umgås. Här finns löpspår, yogasal, idrottshall, gym ... Du väljer själv var du vill lägga ribban.

Med över hundra hotellrum är det en stor satsning.

– Vi är en av tre delägare, och Patrik (Carolinas man, reds anm.) jobbar numera heltid med Camp Järvsö. Jag sitter med i styrelsen och jag hoppar så klart in och leder några pass då och då, förklarar Carolina.

Jag har övat på att både våga lyckas och misslyckas

Men trots att familjen Klüft investerar stort, med både pengar och prestige, oroar hon sig inte.

– Det är kul att gasa på. Jag gillar att spänna bågen. Jag har övat på att både våga lyckas och misslyckas.

Den goda självkänslan har hon inte fått gratis. Som tonåring var hon rätt försiktig, berättar hon, och att slå igenom så ung var tufft.

– Jag fick gå väldigt snabbt från barn till vuxen. Många slet och drog i mig när framgångarna kom och jag fick lära mig att prioritera och säga nej.

På gott och ont har Carolina också lidit av det klassiska ”kan själv-syndromet”.

– Det har å andra sidan tagit mig långt. Sätt mig på en öde ö – jag vet att skulle klara av det. Jag är väldigt trygg i mig själv.

Lärt sig att skilja på prestation och person

Med maken Patrik, som hon varit tillsammans med i 20 år, på Idrottsgalan 2019. Foto: PATRIK ÖSTERBERG/TT

Att tankens kraft är stor och viktig för att nå framgång lärde hon sig kanske oväntat nog i en Disneyfilm. Scenen i Lejonkungen 2 där djuren vandrar upp mot klippan gjorde djupt intryck på 14-åriga Carolina. Filmens motto ur ledmotivet ”Du kan! Inget berg är för brant! Om du tror blir det sant!” blev som en ledstjärna genom hela hennes idrottskarriär. Med hjälp av den meningen höll hon tvivlet och jante på avstånd.

Och filmens budskap håller än.

– Mycket från idrotten använder jag varje dag. Min inställning, mitt fokus, hur jag hanterar press och hur jag jobbar med mig själv.

Kanske är den djupaste lärdomen från idrottskarriären vikten av att hitta balansen mellan person och prestation, funderar hon.

– Min prestation kan vara både bra och dålig, men det påverkar inte min person eller mitt värde som människa.

Hon tar föräldraskapet som ett exempel.

– Jag kan ju tycka att jag misslyckas dagligen med att vara förälder. Jag tappar tålamodet eller hanterar en situation mindre bra. Men då måste jag ändå vara schyst mot mig själv. Okej, det var kanske inte helt perfekt, det jag gjorde, men då får jag helt enkelt öva på handlingen och göra det bättre nästa gång.

Själv kan jag snabbt konstatera att hon är en cool mamma. Minstingen Nova tröttnar snart på intervjuandet och sticker i väg längs husen. Carolina kastar en snabb blick och kontrollerar att rymlingen är inom synhåll en bit bort.

– Äsch, hon är så van vid att springa runt här, konstaterar hon. Det är lugnt.

Barnen, ja, förutom Nova, 1,5, är det systrarna Amie, drygt tre år, och Laleh, drygt sex år. Så jag måste ju ändå ställa frågan, med en pappa med VM-medalj i stavhopp och mamma som är olympier ...

– Vill de satsa på idrott så stöttar jag till hundra procent. Vill de göra något annat så stöttar jag också det till hundra procent. Jag har ingen åsikt. Det kommer att vara helt upp till dem, förklarar hon.

Hemifrån fick hon med sig glädjen i att träna, men också att det är viktigt att ställa grundläggande krav, som att gå på träningarna om du anmält dig till något.

– Självklart är det inte alltid kul att springa så du kräks. Men ja, efteråt är det faktiskt det, säger Carolina och skrattar till.

Carolina Klüft: ”Sänk ribban under småbarnsåren”

Med heltidsjobb och småbarn är fritiden knapp och Carolina har sänkt ribban för vad som behöver hinnas med. Foto: Per Trané

Idag håller hon i gång så mycket hon hinner med heltidsjobb och familj. Hon har ett gym i huset där de bor och brukar gå upp extra tidigt några dagar i veckan för att träna. Det blir mycket styrka och ”gammal friidrottsträning”.

– Jag hoppar en del för att behålla lite stuns i kroppen. Och så springer jag snabba lopp ibland och tar ut mig till max.

– Men jag har inga förväntningar på att känna mig som när jag var elittränad.

Förändrades kroppen mycket när du fick barn?

– Njae, jag är glad över min grundfysik, jag tror den hjälpte mig att komma tillbaka, svarar hon diplomatiskt.

Men hur gör vi då, vi kvinnor och kanske småbarnsmammor som längtar efter att komma i form men liksom aldrig hinner? Carolina Klüft har egentligen bara ett råd:

– Sänk ribban under småbarnsåren, var glad för de minuter du kan få. Kanske har du fem minuter och hinner göra 50 situps? Bravo!

Och hon säger att hon lever som hon lär.

– Ja, har jag sovit i tre timmar kanske jag inte pallar att dammsuga hela huset eller bjuda hem gäster på middag. Men det måste vara okej, du är ju bara människa. Det går aldrig att lyckas med allt man vill, speciellt inte under småbarnsåren.

Jag har nog alltid lyssnat bättre på min skalle än på min kropp

Föräldraskap är en spännande utmaning, menar hon. Det bästa är att bara försöka hänga med och ta det lugnt. Överhuvudtaget tycker Carolina att vi ska sänka kraven på oss själva.

– Livet måste inte vara roligt hela tiden, livet är också att kämpa i motvind, att kriga när det är tufft, att känna sorg ... Men det är också tur att det är så, då är det lättare att känna tacksamhet och glädje för vad du faktiskt har.

Det låter nästan som om Carolina Klüft praktiserat en del mindfulness och yoga, men så är det inte. Den mentala hälsan har alltid varit viktig för henne, och hon har varit mån om att lyssna inåt.

– Ja, jag har nog alltid lyssnat bättre på min skalle än på min kropp.

Beskriver sig som ”vilken 38-åring som helst”

I sin roll som verksamhetschef på företaget Generation Pep jobbar hon med att främja barns rörelseglädje och hälsa – ett jobb som tycks klippt och skuret för Carolina. Som barn kunde hon till och med drömma om att bli känd och på så sätt kunna hjälpa till att göra världen till en mer rättvis plats. Det stora samhällsengagemanget fick hon med uppväxten och känslan för rättvisa från mamma, som satt med miniräknare varje jul och kollade så att de fyra systrarnas klappar skulle vara värda lika mycket.

Jobbet innebär att hon har fått en möjlighet att påverka, att göra saker bättre, precis som hon drömde om hemma i flickrummet.

– Sedan har jag förhoppningsvis inte fått arbetet för att jag är en gammal idrottare, utan för att jag har egenskaper som jag kan tillföra organisationen. Ett stort driv, till exempel.

Idag beskriver sig Carolina Klüft ”som vilken 38-åring som helst”.

– Ibland är livet knöligt och krångligt, ibland är jag trött ... Mitt liv är ganska normalt, och det känns rätt skönt att sitta fast i den vanliga småbarnsgeggan. Det finns en stor charm och glädje i vardagen. Där, i smålyckorna – det är där livet finns. 

Carolina Klüfts 7 guldövningar som tränar hela kroppen

Carolina visar dig sina sju superövningar för hela kroppen – ett bra pass att köra varje dag.

1. Armhävningar
GER:
Stärker axlar och bål.
TÄNK PÅ: Glöm inte att spänna magen. Går också bra att göra med knäna i marken.
REPETITIONER: 3x10.

Foto: Per Trané

2. Tåhävningar
GER: Balans och vrist/vadstyrka.
TÄNK PÅ: Tryck ifrån med foten och gör ett litet hopp.

Foto: Per Trané

3. Benböj
GER: Starka ben och en stark bål.
TÄNK PÅ: Spänn magen och sänk underkroppen långsamt. Håll ryggen rak och titta rakt fram.
REPETITIONER: 4x50.

Foto: Per Trané

4. Utfall
GER:
Stärker baksida lår och rumpan.
TÄNK PÅ: Ta ett långt kliv framåt med det ena benet. När den främre foten träffar golvet sänker du ner det bakre knäet så det nästan nuddar golvet.
Tips! Vill du göra det riktigt jobbigt, prova ”borzov-hopp”. Då står du i startposition och hoppar uppåt/utåt medan du växlar ben.
REPETITIONER: 3x10 på varje ben.

Foto: Per Trané

5. Liggande cykling
GER:
Starka magmuskler.
TÄNK PÅ: Svanka inte. Klarar du inte av att ha raka ben, böj dem lite.
REPETITIONER: 3x10.

Foto: Per Trané

6. Burpees
GER:
Hela kroppen får jobba. Även bra konditionsträning.
TÄNK PÅ: Ingen nåd! Här gäller det att skapa uthållighet. Försök hoppa bak ordentligt med fötterna.
REPETITIONER: 3x10.

Foto: Per Trané

7. Ryggresning
GER:
En stark rygg.
TÄNK PÅ: Att hålla ner huvudet och ha fötterna i marken. Prova att simma bröstsim med armarna för större effekt.
REPETITIONER: 3x10.

Foto: Per Trané

LÄS OCKSÅ: Loreen: ”Jag har blivit förföljd, avlyssnad och hotad”

LÄS OCKSÅ: Yoga Girl om utbrändheten, de höga kraven och det nya livet

Aktuellt just nu