1 av 2
Christian Benedict, forskare på Institutionen för neurovetenskap vid Uppsala universitet.
Christian Benedict, forskare på Institutionen för neurovetenskap vid Uppsala universitet.
Christian Benedict, forskare på Institutionen för neurovetenskap vid Uppsala universitet.
2 av 2: Christian Benedict, forskare på Institutionen för neurovetenskap vid Uppsala universitet.

Sömnforskaren: Så kan du ställa om din dygnsrytm

Somliga studsar upp i gryningen medan andra finner flowet först på kvällen. Våra inre, biologiska klockor påverkar oss, och dygnsrytmen varierar mycket mellan olika individer. Morín Saavedra, 44, jobbar bäst på natten, medan Frida Gråsjö, 43, är som mest effektiv tidiga morgnar. Här berättar Christian Benedict, forskare på Institutionen för neurovetenskap vid Uppsala universitet, hur du gör för att ställa om din dygnsrytm. – Under evolutionen fanns en vits med att någon var vaken under vissa tider för att ta hand om faror som hotade flocken, säger han.

amelia är en del av Expressen Premium.
Mer Premium hittar du
här.

Dygnsrytm sträcker sig över ett stort spektrum, från renodlade morgon- till kvällsmänniskor, berättar Christian Benedict, forskare på Institutionen för neurovetenskap, Uppsala universitet.

Expressen Premium - Digital prenumeration

amelia är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Du får såklart också tillgång till hela Expressen Premium!
  • Avsluta prenumeration online när du vill