Fanny Widman har lärt sig hantera besvärliga situationer på jobbet. Nu har hon skrivit en bok om sina erfarenheter.
Fanny Widman har lärt sig hantera besvärliga situationer på jobbet. Nu har hon skrivit en bok om sina erfarenheter. Foto: William Röhl

Så vinner du fajten när din manliga kollega snor dina idéer

Har du fått en kränklimang* på jobbet? Eller hört din manliga kollega helt skamlöst presentera din idé för chefen som sin egen? Du är inte ensam. I amelias ”Ta ingen skit”-guide hittar du svar på tal. * En komplimang som i grunden är en förolämpning eller kränkning.

Fanny Widman ville lära sig hur man gör karriär. Så hon startade en podd, och intervjuade sina förebilder. 

– Arbetslivet förändras inte automatiskt genom att vi blir fler kvinnor på jobbet – det är bara jämställdhet i siffror. Det som måste förändras är kulturen, säger hon.  

Fanny Widman är kvinnan bakom podden Fannys Förebilder. Nu har hon kommit med sin första bok också, Det är nog nu som hon proppat full med klokheter och erfarenheter från alla sina intervjupersoner och alla sina följare och lyssnare

– Mina lyssnare ger mig så mycket kärlek. De säger ”Å, jag känner igen mig. Då är jag inte ensam”. 

Det handlar inte om att män är dumma i huvudet

Fanny kollar i sin mobil och citerar en följare: ”Jag satt i ett möte och plötsligt såg jag saker som jag inte sett förut…”

Det blir en aha-upplevelse att inse att det rör sig om strukturer, att det inte är fel på mig. 

– Och det handlar inte om att män är dumma i huvudet, eller att kvinnor är dumma i huvudet, det handlar om att man gör som man alltid gjort på jobbet, säger Fanny. 

Hon startade sin podd för två år sedan, när hon jobbade som säljare i IT-branschen. 

– Då var jag väldigt inriktad på karriär och framgång och löneförhandlingar. Men det märkliga är att podden har förändrat mig. Nu är jag mer inriktad på att jobba med det jag brinner för. 

Fanny Widmans bok ”Det är nog nu”.

Hennes brinn är att förändra kulturen på jobbet på lång sikt. Men också att dela med sig av alla praktiska tips hur du som kvinna kan hantera besvärliga situationer. 

– Jag har gjort över hundra intervjuer för podden och jag slås av att alla har mött samma strukturer och att alla pratar öppet om det, affärskvinnor, politiker, alla …

Själv har hon lättare nu att distansera sig när ”vi gör som vi alltid gjort” drabbar henne som kvinna på jobbet. 

– Jag tar det inte personligt och jag är bättre på att hantera det. 

I väntan på att arbetskulturen förändras så att alla människor ses som individer – här är Fannys akut-guide för kvinnor på jobbet, byggd på en samlad erfarenhet som många kvinnor delar. Från Hélène Barnekow och Amelia Adamo, till Mia Törnblom och Anna Kinberg Batra.  

 

 

Du får en kränklimang

Du får en kränklimang, alltså en komplimang som i grunden är en förolämpning eller kränkning. Till exempel du presenteras på ett möte med: ”Här kommer Sveriges snyggaste marknadschef”. 

Tackla det så här: 

Ge samma komplimang tillbaka. Så gjorde Charlotte Sundåker, medgrundare av bolaget Planethon och tankesmedjan Ownershift, som fick höra just det där om snyggaste marknadschef tidigare i sin karriär. Det blev tydligt hur fånigt det lät och dessutom blev det avväpnande och man kunde skratta åt det tillsammans. 

Konfrontera personen enskilt efteråt. Våga var sårbar och fråga personen enskilt vad han ville att komplimangen skulle få dig att känna och berätta vad du kände. Tacka för uppskattningen och beklaga att det blev tokigt den här gången. Betona att du inser att det troligen var helt omedvetet men att effekten lätt blir att förminska och objektifiera. 

Du sätts i ”Lilla-gumman”-facket

Att bli placerad i ”Lilla gumman”-facket gör att du känner att du är i ett underläge och inte riktigt tas på allvar.  Till exempel, när du presenterar fakta så ser du hur chefen utbyter blickar med någon annan för att få bekräftat att det du säger faktiskt stämmer. Eller, trots att du är närvarande så frågar folk andra över ditt huvud om sådant som du egentligen känner till bäst. 

Tackla det så här: 

Öva på att sätta ord på vad det är du känner. Berätta för en vän eller en arbetskamrat. Det är svårt att tydligt formulera känslan av att bli förminskad på jobbet. När du har orden blir det lättare att nästa gång ta upp det med någon som kan hjälpa dig där och då. 

Hjälps åt. Blir du förminskad kanske någon kollega kan lyfta upp dig genom att säga ”Som Anna precis sa…” och repetera det som du sagt och som alla verkar nonchalera. Och nästa gång kanske du hjälper en kollega som förminskats. 

Kommentera vad som händer i mötesrummet. Ställ frågor som ”nu upplever jag att ni inte riktigt lyssnar på mig, behöver jag formulera mig på ett annat sätt?” 

Var extremt väl förberedd.

Placera dig vid kortändan av bordet för att visa att det är du som leder mötet. 

Tänk på rösten. Är du spänd är risken att du talar lite för fort och med lite för ljus röst. Testa att tala långsammare och med lite mörkare röst‚ och känn hur det känns. 

Rör på dig under din presentation. Det gör det svårare för folk att avbryta dig. 

Du ses som ett sexobjekt

Du får mer eller mindre tydliga sexuella inviter av personer som har en maktposition. Det kan vara att en kund propsar på att få äta middag med dig och vill inte enbart prata affärer. Eller en chef som lägger handen på ditt lår på firmafesten. 

Tackla det så här:  

Vänd på det med humor. Fanny själv blev en gång uppmanad av en chef att gå till ett möte i urringat, för att få kunden att skriva på avtalet. Då kom hon inte på repliken, men nu inser hon att hon kunnat svara ”Visst kan jag göra det om du går dit i kalsonger”. Då hade han antagligen insett hur korkat han uttryckt sig. 

Ställ en allvarlig fråga. ”Vilken effekt tänkte du att det skulle ha om jag gick dit urringad? Och vänta på en utförlig förklaring. 

Tänk på beteenden som frågor. Om en chef eller kollega fäller sexistiska kommentarer eller går över gränsen på annat sätt så tänk på det som en fråga ”Är det okej att jag som chef utnyttjar min makt på det här sättet?” till exempel. Den tanken kan göra det lättare att tydligt säga ifrån. Tycker du att det här är ett okej beteende på jobbet. 

Var inte rädd för att säga ifrån. Din upplevelse är din upplevelse. Det kan ingen förneka genom att säga ”jag skämtade ju bara, var inte så dramatisk”. Och du får vara så dramatisk du vill! 

Om det gäller kunder eller leverantörer – känner du att det är något skumt som inte känns bra under era möten så styr samtalet i affärsmässig riktning, ta med dig en kollega, skriv en tydlig agenda för möten. Eller ställ en rak fråga ”Jag upplever att du visar intresse för mig som sträcker sig utanför våra affärer tillsammans. Har jag missförstått någonting?” Troligen kommer du få svaret att du missförstått det, men då har du ändå gjort motparten medveten om att du uppfattat situationen. 

Han snor dina idéer

Det var du som kom med den smarta idén och du bollade den med en kollega. Och så hör du plötsligt honom skamlöst presentera den för chefen som sin egen. Eller så upprepar någon på ett möte, precis det som du sagt, bara med lite andra ord. Och plötsligt lyssnar alla på honom, medan ingen brydde sig om vad du sa. 

Tackla det så här:  

När du sitter i ett möte och någon presenterar din idé som sin, så gnisslar du inte tänder i tysthet utan du tar ordet.  

Berätta om processen bakom idén: ”Ja, just det, det här började ju med att jag berättade för dig om min idé för ett tag sedan. Vad bra att du lyfter det! Och så ler du. 

Besvara med en fråga: ”Du den där idén du tog upp – var det inte den vi pratade om tillsammans för ett tag sedan?”

Lägg korten på bordet. ”Intressant, det var precis samma sak som jag sa för en liten stund sedan, jag kanske bara formulerade mig på ett annat sätt?” 

Lycka till! 

LÄS OCKSÅ: Så jobbar du hemifrån på bästa sätt – experterna tipsar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + trådlösa hörlurar för endast 199 kr. Köp nu!