Vilken diet passar dig bäst?

Har du PMS-besvär? Skulle sexlusten behöva väckas till liv igen eller vill du kanske bara få tillbaka den där platta magen? Här är dieterna som funkar!

Det har blivit lite av en trend att följa olika dieter. Alla gör det ju numera, och i tidningarna kan man läsa om både den ena och den andra. Ja, alla möjliga konstiga varianter faktiskt. I det senaste numret av amelia (nr 9) var det ju då dags för iso-dieten, som fick en helsidespresentation över både iso-regler, jämförelser och recept.

 Nu är det dags att ta och bena ut några till av alla hundratals dieter som finns. Här följer några av de bästa, och kanske konstigaste dieterna:

Flat belly-dieten

Foto: Creatas Images / www.jupiterimages.com / (C) 2007

Enligt den här dieten ska man både gå ner i vikt och minska på bukfettet på bara fyra veckor. Här ska man äta mat som innehåller enkelomättade fetter. Dieten har två faser -den första pågår i fyra dagar och den andra i fyra veckor. I första fasen ska man äta vätskedrivande mat, på max 1200 kalorier per dag. Under fas två är det fyra måltider om dagen som gäller, inklusive mellanmål, på 400 kalorier/mål. Drick också minst två liter vatten om dagen och träna regelbundet.

 Det här kan du äta: Olivolja, avokado, nötter, frön, kalkon, tonfisk i vatten, kycklingbröst, ingefära, tomater, gurka, champinjoner, morötter, potatis, squash, mager ost och lättmjölk.

 Det här ska du undvika: Mättade fetter och transfetter, alkohol, kaffe, te och salt.

PMS-dieten

Foto: Getty Images/Stockbyte

Precis som det låter är den här dieten bra för alla med PMS-besvär. Den pågår i fyra veckor och går ut på att man ska äta mat med mycket kalcium och D-vitamin, eftersom att det tydligen ska lindra ens PMS-besvär. Man ska också träna regelbundet och gärna äta minst fem mål om dagen, eftersom att blodsockret då hjälper till att hålla ordning på humöret.

 Det här kan du äta: Frukt, grönsaker, bär, nötter, ägg, lättmejeriprodukter, fullkornsprodukter, kyckling, lax, tonfisk, te och kaffe.

 Det här ska du undvika: Snabbmat, godis, glass, chips, kakor, alkohol och salt.

Scarsdale-dieten

Foto: Getty Images/MedioImages

Här ska man minska på både kolhydrater och fett! Dieten ska helst vara i två veckor och på dessa två veckor ska man kunna gå ner hela 9 kilo.

 Det här kan du äta: Frukt, fullkornsprodukter, kaffe, te, skaldjur, grönsaker, kyckling och fisk.

 Det här ska du undvika: Vit pasta, bröd, ris, godis, chips, mjölk, socker, skräpmat och annan mat med högt innehåll av fett och kolhydrater.

Sexdieten

Foto: Photodisc / Getty Images / (c) Jack Hollingsworth

Den här dieten är bra för dem som vill öka sexlusten. Målet är att öka testosteronet, skapa balans mellan dopamin och sertonin, träna upp slidmusklerna och få ordentlig cirkulation i könsorganen. Efter två veckor ska man ha ökat sin sexlust och samtidigt gått ner i vikt! 

 Det här kan du äta: Mörk choklad, nötter, ägg, keso, ost, bär, kyckling, honung, oliver, fullkorsprodukter, melon, fikon, mango och vindruvor. 

 Det här ska du undvika: Transfetter, skräpmat, koffein, alkohol, cigaretter, nervlugnande och p-piller.

Skinny Bitch-dieten

Foto: Digital Vision / Getty Images / (c) 44677.000000

Enligt den här dieten är det veganmat som gäller för att man ska bli snygg och smal, och samtidigt kunna vara miljövänlig. Viktoria Beckham är bara en av alla kändisar som lever enligt denna diets budord – nämligenatt äta så ren mat som möjligt. Med Skinny Bitch-dieten är det fullt tillåtet att äta mellanmål, så kallade PMS – Pissy Mood Snacks, som smoothies, frukt och tofuglass.

 Det här kan du äta: Främst grönsaker, frukter, bär, mandlar och nötter.

 Det här ska du undvika: Kött, ägg, mjölkprodukter, fisk, socker, mjöl, alkohol, kaffe och lightläsk.

Smakdieten

Foto: Getty Images/Comstock Images

Smakdieten är en annorlunda diet som handlar om att börja kontrollera hjärnan, istället för att hjärnan kontrollerar oss. Enligt smakdieten ska man äta efter olika teman varje dag, eftersom våra smaklökardå snabbare blir nöjda, och man minskar därför samtidigt på aptiten.

 

Det här kan du äta:
Olika teman varje dag, till exempel en äppeldag med en frukost gjord på äppelsmoothie, ett mellanmål av gröt och äppelmos, en lunch av kycklingröra gjord av äpplen och en middagssoppa med äpplen och squash. Bara fantasin sätter gränser!

 Det här ska du undvika: Utesluter ingen mat.

Stenåldersdieten

Enligt stenåldersdieten ska man hålla sig undan från all mat som vi människor tagit fram, och istället enbart äta rena råvaror.

 Det här kan du äta: Kött, fisk, ägg, bär, frukt, nötter, grönsaker och rotfrukter.

 Det här ska du undvika: Spannmål, socker, salt, smör, margarin, mjölk och olika typer av oljor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + hudvård från Emma S. för bara 199 kr. Köp nu!