Anna är Sveriges största instagramprofil. ”Jag har valt en långsiktig väg”,
säger hon.
Anna är Sveriges största instagramprofil. ”Jag har valt en långsiktig väg”, säger hon. Foto: Carl Klingspor

Träningsinfluencern Anna Nyström: Så fick jag min drömkropp (snabbt hemmapass!)

Hon är en av de absolut största på instagram. Men det har diskuterats om hon verkligen finns på riktigt. För amelia berättar träningsinfluencern Anna Nyström om sin ovanliga personlighet – och hemligheterna bakom drömrumpan.

Säg ”influencer” och du tänker dig med största sannolikhet en utåtriktad person som älskar att stå i centrum. Men Anna Nyström, som är Sveriges största kvinnliga instagramprofil med 8,5 miljoner följare, föredrar hemmakvällar framför uteliv. Hon tackar oftast nej till medieframträdanden, som tv-inslag och intervjuer, och hon är såpass hemlig att det till och med har diskuterats huruvida hon finns på riktigt. 

– Jag var rätt nervös inför den här intervjun, erkänner hon när hon tar emot amelia hemma i Stockholmsförorten där hon bor. Hon är sig lik från bilderna på instagram. Hennes ständiga följeslagare, lilla vovven Lea, kommer också fram och hälsar.

– Jag är väldigt blyg så det känns inte helt ­naturligt att stå i rampljuset. Jag har tackat nej till många erbjudanden av den anledningen, säger hon.

Så hur lyckas man få flera miljoner följare, när man inte tycker om att stå i centrum? I Anna Nyströms fall tycks det bero på en sällsynt mix av ett starkt intresse för skapandeprocessen, kreativitet, driv, ett lockande innehåll och en lyckosam strategi med instagrams algoritmer.

– Instagram blev populärt samtidigt som jag började styrketräna, runt 2012. Det kändes så kul, för det var ett forum där man fick vara kreativ. Jag har målat sedan jag var ett år gammal och fotograferat sedan tonåren, så jag kände direkt att instagram passade mig. Jag har alltid varit kreativ.

Mixern går varm i en tränings influencers hem. Foto: Carl Klingspor

I samma veva som Anna registrerade sitt konto så hittade hon också tillbaka till träningsvärlden, efter några års uppehåll. 

– Jag hade spelat fotboll i flera år, men studier och kompisar kom emellan som för så många andra. Jag längtade efter att komma igång igen, det kändes tomt utan träning i någon form. För mig blev det naturligt att börja träna på gym. Jag började lite från noll, kan man säga. Målet var att gå dit några gånger i veckan, huvudsaken var att träningen blev av. Jag ville få in rutinen att röra på mig. 

Att lyfta tungt var ganska ­ovanligt för bara några år sedan

Anna fick massor av ny energi av träningen – det var som om en pusselbit i livet föll på rätt plats. Snart hittade hon till crossfitvärlden och en ny träningskärlek föddes.

– Jag fick lära mig övningarna och tekniken från grunden. När man ska lyfta tungt är tekniken avgörande och det var superkul att lära sig. Gruppkänslan var så stark, vilket motiverade mig mycket. Vi var ett gäng i blandade åldrar och det var också väldigt roligt.

Anna började publicera videor och bilder, som hon tog själv på gymmet med hjälp av stativ och självutlösare, eller så bad hon en kompis. 

Och tusentals följare blev hundratusentals, och plötsligt var hennes intresse något som hon behövde förhålla sig till, och som kanske skulle kunna komma att bli en karriär.

– Jag var så ung, och på den tiden fanns inga skolor i sådant här. Men jag har en stöttande familj som har varit till stor hjälp. Pappa blev snart väldigt insatt. Det är skönt att veta att hans råd kommer från hjärtat, och att han verkligen tänker på vad som är bra för mig. Det finns mycket kortsiktiga pengar att tjäna i den här branschen, men jag har varit väldigt selektiv från början och har undvikit sådant som inte känns hundra procent rätt.

Varför blev just du så populär?

– För sex–sju år sedan sprang de flesta tjejer på löpbandet eller höll på med yoga. Att lyfta tungt var ganska ovanligt då, men det började bli lite trendigt. På den tiden fungerade instagrams algoritm annorlunda och man fick snabbt spridning på populära bilder, eftersom det inte fanns så många träningskonton. Då syntes bilder som gick bra för alla som var inne på appen, så det gick snabbt att få många följare om man var aktiv och postade rätt innehåll.

– Jag tyckte att det var så himla kul och postade mycket, så det gav en snöbollseffekt. Men en stor anledning är också att jag har en enorm passion både för träning och skapande. Många tröttnar på vägen, de saknar det driv och den passion som krävs för att det ska hålla i längden. Det är som med träningen, lite varje dag ger framgång. Det är så jag har hamnat där jag är.

Idag driver Anna två företag. Instagram är plattformen för hennes ena verksamhet, där sambon Richard också är involverad. Där skapar hon innehåll och gör olika reklamsamarbeten. Det andra är Ryvelle, ett nytt märke med träningskläder som hon har varit med och grundat.

Blir du igenkänd på stan?

– Inte direkt, men jag är inte på stan särskilt ofta heller. Jag håller mig oftast hemma. Man har en viss koll på varandra där jag bor så det är nog ingen som tänker ”Oj, där är hon”. Alla är trevliga, och om någon kommer fram så är det alltid bara positivt. 

Möter du fördomar?

– Nej, snarare att folk undrar vem jag är egentligen. Men det är nog inte så vanligt att man som jag faktiskt vill hålla sig under radarn. Om man har ett stort konto så förväntar sig folk att man vill ha all typ av uppmärksamhet, men i mitt fall är det inget jag eftersträvar.

Hur känns det att ha sin kropp som en del av varumärket?

– Jag har byggt upp min kropp och jag är jättestolt över det, både över att jag är stark och hälsosam och för att jag själv byggt upp det. Det krävs mycket målmedvetenhet, och min drivkraft är att motivera andra till ett hälsosammare liv.

Det krävs väl tunga vikter också?

– Det går i perioder. Ibland vill man lyfta mer och tyngre och ibland vill man fokusera mer på lättare vikter och kontakt. Jag tränar det som är kul och känns rätt. 

Precis som i karriären är Anna en djupt strategisk person även i hälsosammanhang. Hennes upplägg präglas av en väl avvägd träningsdos i kombination med långsiktighet och eftertanke. Just nu är hon inne i ett flow, där hon tränar fem gånger i veckan. Hon gillar att gå till gymmet sent, när det är gott om plats.

– Men jag lyssnar på kroppen och tar hänsyn till hur jag har tränat och ätit. Jag är ganska bra på att känna efter och ser till att hålla mig frisk och skadefri. 

– Om jag skötte mig alltför exemplariskt så skulle det inte hålla i längden. Jag unnar mig ofta sådant som inte är nyttigt, men jag ser till den stora helheten och ser till att den är bra och hälsosam. Och om jag inte orkar träna en viss dag så vilar jag och tar en promenad. 

Sedan ett par år tillbaka är Anna utbildad PT. Hon har även gått en utbildning i företagande vid Startup Stockholm. Men det kloka affärssinnet verkar vara en del av hennes DNA.

– Jag har bara tagit på mig kunder som det känns rätt med. Jag har valt en långsiktig väg, säger hon.

Känner du en press att ställa upp på mer?

– Mest en yttre press från andra som förväntar sig kändisskap eller pengar i motsvarighet till hur många följare man har. Vid en förfrågan går jag tillbaka till mig själv och frågar: ”Vill jag verkligen göra det här?” Lyssnar jag på magkänslan är svaret oftast enkelt. Jag försöker också att inte jämföra mig med andra i branschen, för jag tror inte att särskilt många resonerar som jag. 

Anna Nyströms bästa träningsövningar – för ett snabbt hemmapass

Här tränas hela kroppen, med fokus på rumpan i ett snabbt och effektivt cirkelpass.

Förberedelser: Genom att investera i några enkla redskap så kan du lätt kombinera väldigt många övningar hemma i vardagsrummet. I detta pass använder jag mig av ett miniband och två stycken hantlar. Här kommer några av mina favoritövningar som aktiverar hela kroppen, med fokus på rumpa och ben.

Du behöver: 1 miniband, 2 hantlar.

Gör så här: Kör fyra varv, med 12 repetitioner av varje övning.

1. Knäböj med miniband

A. Stå axelbrett eller en aning bredare isär med fötterna och dra på minibandet runt låren. Knän och fötter ska vara en aning vinklade utåt. 

Foto: Carl Klingspor

B. Böj både knän och höfter samtidigt. Höften bakåt och knäna utåt. Ryggen ska ha stolt hållning genom hela rörelsen. Fokusera på att hitta kontakt i ben och rumpa. 

Foto: Carl Klingspor

 

2. Höftlyft med miniband

A. Placera fötterna axelbrett isär med minibandet runt låren. Driv från hälarna, lyft höften kontrollerat och spänn till rumpan i toppläget. 

Foto: Carl Klingspor

B. Pausa i tre sekunder, sänk ner långsamt och repetera! 

Foto: Carl Klingspor

 

3. Plankrodd med hantlar

A. Placera händerna på hantlarna i en armhävningsposition. Armarna ska vara helt raka med händerna placerade precis ­under dina axlar. Använd magmusklerna för att hitta stabilitet. Tänk på att hålla armbågarna tätt intill kroppen. 

Foto: Carl Klingspor

B. Dra kontrollerat upp en hantel från golvet genom att höja armbågen. Spänn skulderbladen och sänk ner. Byt till andra ­sidan och repetera. 

Foto: Carl Klingspor

 

4. Statiskt utfall med hantlar 

A. Stå rakt och axelbrett med en hantel i varje hand. Börja sedan med ena benet genom att ta ett stort steg bakåt för att inta startposition. Ha en stolt hållning och hitta balansen.

Foto: Carl Klingspor

 B. Sänk ner kroppen så båda knän har en 90 ­graders vinkel. Pressa ­sedan upp till startposition och spänn till rumpan. Repetera 12 gånger och byt sedan ben!

Foto: Carl Klingspor

 

5. Knäböj med axel­­press och hantlar

A. Stå med fötterna ­axelbrett isär. 

Foto: Carl Klingspor

B. Gå ner­ ­kontrollerat i en knäböj. Ha stolt ­hållning, koppla på ­magmusklerna för att hålla vikterna stabila ­genom hela rörelsen.

Driv kroppen uppåt och övergå till en axelpress. Sänk ner hantlarna för att sedan repetera ­övningen! 

Foto: Carl Klingspor

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + kit från The Body Shop för 199 kr. Köp nu!