Foto: Luis Alvarez / Getty Images

Träna ute – det är inne!

I naturen stärker du både kropp och själ. Du kan bygga muskler och kondis – och hitta lugnet. Det är dags för teamwork – med tallar. Här är tipsen som ger dig ­urkraft, muskler och ett behagligt lugn i sinnet.

Coronapandemin har fått oss att upptäcka utomhusträning. I en undersökning från gymkedjan Actic uppgav hela 43 procent att de har tränat mer ute under pandemivåren 2020. Och att träna utomhus är inte bara en praktisk lösning när ett virus härjar i vårt samhälle – det finns också ett tydligt samband mellan hur vi mår och hur mycket tid vi tillbringar i naturen. Lägre blodtryck, minskad stress och bättre sömn är fina hälsofördelar som forskare har funnit att vi kan få genom att vistas mycket i naturliga miljöer. Och efter flera månader präglade av ett virus som skapar oro så behöver många av oss ta hand om vår hälsa, inte minst den psykiska.

Alltid öppet

Uteträningen har många fördelar. Du bestämmer själv var och när din träning ska ske. I naturen finns inga öppettider som begränsar – och det är alldeles gratis. Välj en miljö som du gillar – park, skog, landsväg eller kanske strand, och ge dig ut. Träna gärna med en kompis eller i grupp. Då är det både roligare att träna, och lättare att få passen att bli av. För visst är det svårt att stanna kvar i soffan när du har någon som står och väntar på dig? 

Om du känner att du behöver hjälp med att komma i gång och få den där motivationskicken, eller om du kanske har hållit på ett tag och behöver ny inspiration så kan en instruktör hjälpa, peppa och få dig att utmana dig själv lite extra. Så här i pandemitider erbjuder de allra flesta gymkedjor utomhusträning i grupp, från styrketräning och danspass till löpning.

Så, ut och njut! Resultat märker du snabbt, både i kropp och själ. Ha som mål att bli beroende

1 av 2
2 av 2

Miranda: ”Skogen är bättre än gymmet”

Hon kallas Sveriges traildrottning. Ja, Miranda upptäckte kär­leken till trail-löpning långt innan det var en trend. För henne är det självklart att träna i skogen, i ur och skur. 

En lätt ryggsäck med vatten får alltid följa med. Foto: Sandra, Pettersson

 

– För tio år sedan visste folk knappt vad trail var (trail är löpning i terräng, reds anm.). Idag är det hett bland vanliga motionärer och antalet lopp i skog och fjäll har exploderat. Många nybörjare tycker bättre om trail eftersom tempot är helt oviktigt och man kan springa hur långsamt som helst, säger Miranda Kvist.

Varför är skogen bättre än gymmet? 

– När du springer i skogen är ingen löprunda den andra lik. Du slipper tråkiga vägar och övergångsställen. Istället får du tusen valmöjligheter, även om du sticker ut och springer i din närmaste skog. Välj mellan stigar som slingrar sig fram i terrängen, eller helt obanat över stock och sten. 

Använder du någon särskild utrustning?

– Jag tar med mig en lätt ryggsäck med lite vatten, en tunn överdragsjacka eller en extra tröja. Och telefonen är en trygghet, om jag skulle råka stuka en fot eller komma vilse. Mitt bästa tips är att se till att ha skor som är gjorda för terränglöpning – det är underbart att kunna springa avslappnat och lita på att skorna har ett bra grepp.

Anna, 45: ”Endorfinerna sprutar”

När Anna var lite så lekte hon hellre i skogen än att följa med kompisarna till stallet. Kärleken till naturen höll i sig och som vuxen leder hon pass med gruppträning ute året om. 

– Jag dansar på en bergstopp och gör burpess i mossan, säger Anna. Foto: Lo Varg

– Kombinationen träning och natur är oslagbar. Jag vill att så många som ­möjligt ska få känna hur roligt det är att träna i naturen och hur bra man mår av det, berättar Anna Adelman. 

– När vi grupptränar i skogen ­fokuserar vi mycket på styrka, men även kondition och smidighet ingår. En stor fördel med att köra sina träningspass i naturen är att man kan röra sig över stora ytor och får uppleva olika platser och skiftande terräng. 

Anna älskar ljuden i skogen, tyst­naden och fågelkvittret.

– Det finns utrymme för mycket prat och skratt, betydligt mer än på gymmet. 

Varför trivs du så bra ute?

– Skogen har något som inte går att återskapa i ett gym. Marken är levande och ojämn. Det gör att både små och stora muskelgrupper måste samarbeta vilket ger en skonsam, funktionell och hälsosam träning. I skogen får du ­dessutom använda alla dina sinnen. Det är väldigt avstressande, något vi ­verkligen behöver i dag. 

Vad gillar du bäst att göra i skogen? 

– När jag tar mig bort från stigen, ut i skogen. Då måste man vara här och nu, och se efter var man sätter fötterna. Jag upptäcker nya platser, dansar på en bergstopp, gör burpees på mjuk mossa och många parövningar med mycket skratt. Jag känner dofter, sätter händerna på mossa, sten eller jord. Ibland ligger jag bara på rygg och blickar upp i himlen. Efter ett träningspass bara ­sprutar endorfinerna i hela kroppen. Testa själv!

Annas tre bästa ute-övningar

1. Grodburpees med doft av mossa 

Gör ett jämfotahopp framåt och hoppa sedan bak med fötterna och gör en armhävning. Gör armhävning på knä eller i uppförslut om du vill ha en lättare övning. 

Foto: Lo Varg

2. Tricepsdips och jägarvila med vän

Kompisen står i jägarvila mot ett träd och du gör tricepsdips mot kompisens knän, sträck ut dina ben så att de är raka. Låt armbågarna gå rakt bakåt så att de stryker utmed kroppen när du går ner. Det blir lättare om du sätter fötterna närmare rumpan. Gör så många du orkar – sedan byter ni. 

Foto: Lo Varg

3. Gymnasten

Stå på ett ben och för lillfingret mot motsatt lilltå, kryp ihop så mycket du kan. Sträck sedan ut så att du bildar en rak linje där du sträcker ut benet bakom dig så högt du kan. 

Foto: Lo Varg
Foto: Lo Varg

Lotta: ”Jag tankar ny energi”

Ryggproblem gjorde att Lotta inte kunde träna och skogsutflykter blev hennes sätt att motionera. Efter att kämpat sig uppför bergknallar, krupit under grenar och klivit över ­vattenfyllda diken märkte hon hur kroppen blev mjukare. 

Foto: Lo Varg

Lotta Ahlqvist älskar utomhuslivet numera, men hon har inte alltid varit en skogsälskare.

– Jag är en riktig citytjej. Fram till för fyra år sedan gjorde jag det mesta i stan – jobbade, gymmade och sprang. Men när jag fick problem med ryggen och var sjukskriven i sju månader tog min sambo med mig på skogsutflykter. Det ojämna underlaget blev perfekt fysisk träning för mig. Kroppen blev mjukare – det är ju inte så konstigt egentligen, det var ju grym rörlighetsträning utan att jag tänkte på det. 

Vad är det bästa med att träna ute?

– Jag får så många nya intryck. Nu kan jag springa och styrketräna igen men går ändå ut i skogen minst två gånger i veckan. 

Vad gillar du bäst att göra i skogen? 

– Att tanka ny energi. Jag har också insett hur mycket skogen betyder för själen. Jag har fått en helt ny blick för naturen – att titta på fåglar eller ­fotografera färgglada blommor och ­insekter skapar ett lugn, så starkt att jag känner det fysiskt. Det häftiga är att jag har fått ett begär efter skogen. Jag längtar ut! 

 

LÄS OCKSÅ: Doktorns mirakelmedicin – hitta lugnet med nya metoden

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + 4 rödvinsglas från Iittala för 249 kr. Köp nu