Att komma i gång med träningen och få det till en vana är lättare sagt än gjort.
Att komma i gång med träningen och få det till en vana är lättare sagt än gjort. Foto: iStock

Kom i gång med träningen på riktigt - så lyckas du!

Fredrika vill börja träna men får inte till det. Hon vill egentligen löpträna men börjar bara må illa och tappar suget inför nästa pass. Joelina Claesson, PT, ger råd om hur man utifrån tre punkter kan få en bra start och en kontinuitet i träningen.

Fråga: Jag skulle vilja komma i gång med min träning på riktigt. Jag sitter framför datorn varje dag, och trots att jag är ung har jag fått ont i ryggen. Har gjort försök att träna, men när jag springer dröjer det oftast inte länge förrän jag börjar må illa. Och då tappar jag ju lusten inför nästa pass. Hur ska jag få upp mitt ”flås” på ett bra och lugnt sätt? /Fredrika

Träningsexperten svarar: Hitta ditt ”varför”

Vad bra att du vill finna ett sätt att få kontinuitet i din träning och att ”få upp flåset” – absolut en del av helheten. Men jag tänker mer så här:

 1. Hitta ditt varför! Vad är ditt syfte och din målsättning med att träna? Den är bara din! Var ärlig och realistisk. Tänk att du gör det för din egen skull.

2. Allt räknas! Den bästa träningen är den som blir av. I början handlar det framför allt om att göra ”något”. Har du tänkt träna i 55 minuter och det blir 25 – var glad för det.

3. Hitta glädjen! Fira dina delmål och var stolt över dig själv. Klappa dig själv på axeln längs vägen. Vilka hälsovinster känner du av redan nu?

Kanske ska du hitta en träningskompis så att ni kan peppa varandra?

När du finner bästa träningsmixen för dig – känn dina gränser. Träna utifrån det, så att du inte hamnar tillbaka i att må illa av löpningen och tappa lusten. Trappa upp successivt, ha inte för bråttom!

Annons: Nu kan du läsa alla nummer av amelia i magasinappen ARCY 

När det gäller din rygg – att sitta många timmar per dag är en vanlig orsak till ryggont. En hopsjunken ställning skapar spänningar och ökar trycket på nedre delen av ryggen. Kan du stå upp och arbeta delar av dagen?

Annars, ta en kort paus minst en gång i timmen, res dig upp, rulla axlarna och gör några tåhävningar. När du sitter ner, sträva efter en så stolt och god hållning som möjligt med avslappnade axlar, föreställ dig att du har en tråd i hjässan och ett öppet bröst. En kombination av att arbeta med att förbättra rörligheten i stela områden som till exempel bröstrygg och höfter samt att stabilisera och stärka svaga partier, som bål och säte, kan vara ett sätt att lindra din ryggvärk. Jag brukar också rekommendera alla att varje dag röra ryggen i alla dess olika lägen – framåt, bakåt, i sidled och i rotation. Lycka till!

LÄS OCKSÅ: Utmana dig själv: Kom i form på 30 dagar 

LÄS OCKSÅ: PT-Frida tipsar: ”Så får du in träningen i vardagen” 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 1 månad fri digital provläsning av amelia här!