Suget efter mindfulness växer, och att väva in det i olika former av träningspass är en stor trend. Vår reporter Charlotta Flinkenberg har testat några av höstens trendpass.
Suget efter mindfulness växer, och att väva in det i olika former av träningspass är en stor trend. Vår reporter Charlotta Flinkenberg har testat några av höstens trendpass.

Skogsterapi och ljudhealing: amelia testar höstens trendiga må bra-träning

Lufsa fram på mjuk mossa, följ med på mystisk ljudhealing och dansa loss i ett lika svettigt som spirituellt pass. Höstens postpandemiska må bra-utbud bjuder på nya upplevelser. Vår reporter Charlotta Flinkenberg har testat några av dem!

Charlotta Flinkenberg

I pandemins kölvatten har många av oss förlikat oss med komforten i att sköta det mesta hemifrån, inklusive träningen. Medan andra har ett större sug än någonsin efter att få träna i grupp och känna en samhörighet IRL.

Tillsammans-trenden verkar ha stärkts ytterligare. Den drivs starkt av saknaden av gemenskap när vi befunnit oss i olika former av karantän och distansarbete. Kombinationen av social aktivitet, rörelse och aktivitet under lättsammare former vinner, enligt Mats Olsson, ansvarig för hälsa och hälsovård på analysföretaget Kairos future. Suget efter natur, och framför allt träd, är också stort, enligt Naturvårdsverket. Föreläsaren och trendspanaren Göran Adlén bekräftar att vår naturvurm är stor.

– Naturen kommer att vara fortsatt trendig. Mina tankar kring hösten är att även träningen följer den generella trenden att vi kommer att glorifiera det förflutna, det gör vi alltid vid kriser.

På vilket sätt då?

– Det jag förutspår är back to basics och lite mer hardcore, alltså tung styrketräning med klassiska övningar. Vi kommer att återgå till gymmen i höst, men den långsiktiga träningen kommer på sikt att flyttas till hemmen. Techbolagen driver på den utvecklingen. Så det blir ett steg bakåt och två framåt.

Techprylarna som på olika sätt hjälper oss att mäta hur vi mår och presterar inkluderar i växande utsträckning holistiska mått på vår hälsa samtidigt som de blir alltmer högteknologiska. Förutom att checka steg, puls och sömn är nu det senaste andning och syresättning. Det finns redan träningsklockor som kan göra ett EKG och utvecklingen går i raketfart.

Parallellt med detta växer suget efter mindfulness och att implementera det tänket i vår träning. Vi har testat tre träningsformer som är trendiga i höst, och som på olika sätt värnar om den psykiska hälsan såväl som den fysiska – läs vidare om hur det var! 

 Vi testar: Ljudhealing 

Ayana Etara är instruktör för klassen i ljudhealing. Foto: Privat

Var: The remedy Stockholm.
Vad: En meditationsklass där du blundar och lyssnar på tonerna från sångskålar och instruktörens läten och ljuskoder/ljusspråk (så kallat light language).
För vem: Dig som lockas av mysticism, tror på det andliga och är ute efter en udda, meditativ upplevelse.
Nyckelord: Spirituellt, kristallskålar, avslappnande, ljuskoder, inre landskap.
Betyg: 5/5

Superhippa träningsstudion The remedy i Stockholm har vacker monokrom inredning där väggar, tak och detaljer är målat med mjuka, dämpade pastellfärger. Här är det rent, fräscht och holistiskt trendigt. Hela konceptet andas valfri amerikansk (eller europeisk) storstad där medvetna kvinnor möts för att stretcha och svetta sig i form med pilates, hot yoga-pass eller garuda-slings, för att sedan varva ner med olika former av avancerade meditationsklasser. Jag väljer något jag aldrig tidigare hört talas om: Sound healing with light therapy.

Ayana Etara är instruktör för klassen och berättar lugnt och utan omsvep om sina ”tidigare liv” och hur ljudhealingen och ljuskoderna hjälper oss att färdas i vårt undermedvetna.

– Under coronapandemin tror jag att många människor har omvärderat vad som är viktigt i livet. När man hindras från att resa kan det bli mer intressant att resa i sitt inre i stället, säger hon.

Ljuskoder och så kallat light language är alltså frekvenser i form av ljud (kan låta förvirrande då det heter ljus, men allt handlar om frekvenser). Kort förklarat är det ett sätt att kommunicera med sin själ. Ayana packar omsorgsfullt upp sina sångskålar, som ger stämningsfulla klangljud under klassen, och kristallskålarna är hennes privata som hon införskaffat i London. 

Så var det: ”Jag känner ett besynnerligt lugn”

Charlotta fascineras av ljuden och stämningen. Foto: Privat

I vanlig ordning känner jag mig obekväm i själva kontexten av att delta i en meditationsklass. Jag är högljudd, har lite för grälla mönster på mina träningsplagg, känner mig klumpig och ovig och får tvångstankar om att börja fnittra hysteriskt när alla andra är så svala, lågmälda, avslappnade och vet precis hur man sitter i skräddarställning. När Ayana slår över till att tala (perfekt) engelska med oss deltagare blir jag generad å alla inblandades vägnar, men förstår sedan att det är det internationella yoga-lingot, punkt.

Vi ligger ner på rygg på mattor och uppmanas att blunda, dra på oss filtarna och lägga en sådan där liten viktpåse på ögonen. Sedan börjar Ayana sessionen med att… ja, jag vet inte vilket verb jag ska använda här: Ljuda? Låta?

Det är i perioder något som låter som sång, fast utan melodi. Det är läten, stönanden, viskningar, rop, suckanden, tjut, smackanden, visslingar, ekon. Ett hittepåspråk, som om alver kunde tala eller delfiner skulle jojka. Jag har utan tvekan aldrig hört något liknande. Det är vackert, förtrollande, magiskt, genant, förlösande, otäckt, lugnande – ja, här kommer alla känslorna på en och samma gång.

Ayanas läten i kombination med de förföriska och kontemplativa gonggong-ljuden från sångskålarna leder mig in i en suggestiv dvala. Jag försöker minnas om jag hört dessa ljud tidigare, kanske som nyfödd eller i ett tidigare liv, men jag går bet, troligtvis för att jag är för rationell och logisk.

Däremot känner jag ett besynnerligt lugn efter klassen som varar i över ett dygn. Om det är för att healingen gav effekt eller om jag grubblade över hur Ayana fick fram de där ljuden låter jag vara osagt.”

Vi testar: Kändisarnas digitala drömpass 

Charlotta ger allt framför skärmen! Foto: Privat

Var: Hemma framför tv:n.
Vad: The class: trendiga och hajpade workoutprogram som sägs vara ”renande” för både kroppen och själen.
För vem: Dig som gillar att testa nya träningsformer och vill kunna säga att du ”kör samma träning som Jennifer Aniston”.
Nyckelord: Yoga möter bootcamp, rytmisk andning, balans, musikdrivet, skrik.
Betyg: 5/5

När Taryn Toomey, grundaren av hippa onlineträningsfenomenet The class, själv ska beskriva workout-formen säger hon så här till sajten Hollywood life:

– Det är en spirituell fitnessupplevelse, som lånar delar av det andliga från yogan, hämtar energin från musiken som på en rockkonsert och inspireras av jävlar anammat och passionen på en bootcamp.

Tanken är alltså att workouten ska kännas ”renande” och att både kropp och själ ska få sig en riktig rackabajsare till genomkörare med något av The classkonceptets program.

Karakteristiskt för The class är också att man står och pumpar samma övning, exempelvis burpees, under en och samma låt, varpå deltagarna i slutet av låten är så trötta att de primalskriker rakt ut. Med detta skrik kommer själva ”reningen”, menar man.

Kändisar som Jennifer Aniston, Naomi Watts och Drew Barrymore är fans. Du kan köra The class livepass om du befinner dig i New York, L.A. eller Vancouver. Eller online, hemifrån, som amelia gjort.

Så var det: ”Det här är en solitär aktivitet”

Vanliga övningar i en kul mix. Foto: Privat

Sajten erbjuder en gratis prova på-period i två veckor, och under den tiden hinner jag köra både det kortaste passet på 15 minuter (med grundaren själv som instruktör), ett längre livepass och ett core/cardio-pass med Tia, en snaggad, cool tjej.

Vill man vara lite gnällig så är övningarna i sig inte särskilt revolutionerande. Det är explosiva dansmoves, klassiska bål- och sätesövningar, en del aerobiska hopp (jumping jacks, hoppa från ena benet till det andra åt sidan och veva med armarna rakt upp), varianter av plankan och yoga-kobran som du hittar på vilket Friskis- eller Sats-onlinepass som helst.

Vill man vara lite gnällig så är övningarna i sig inte särskilt revolutionerande

Däremot är kombinationen av välkuraterad musik, högintensiv cardio och köttiga muskelutmaningar ihop med pilates-förföriska stretchmoves och meditativ återhämtning en rejäl lyckoträff. Instruktörerna har full kroppskontroll, är snygga, peppande och proffsiga, i livepassen rycks jag med i kulten och avslutar med primalskrik (för att alla andra gör det). Jag känner mig lite sexigare efter fjärde passet (även om bilderna inte direkt illustrerar detta), just på grund av den intensiva närvaron i min kropp. 

Uttrycket ”Dance like no one is watching” måste ha sitt ursprung i just denna träningsform, och flera av de förlösande rörelserna har lånat inslag från västafrikanska krigsdanser (say no more). En nackdel är kanske att det här är en solitär aktivitet. Maken gapskrattade när han klev rakt in i vardagsrummet där jag låg och höftjuckade på mattan och vrålade ut min ångest framför tv:n.”

Vi testar: Skogsterapi med trädträning och mindful running

Trädkramning 2.0 är jobbigt. Och ganska härligt. Foto: Privat

Var: I skogen runt hörnet.
Vad: Lågintensiv och högintensiv träning i skogen, med naturen som ”redskap”.
För vem: Dig som gillar att träna utomhus, inte gillar gym, vill ha gratis träning och har en skog i närheten.
Nyckelord: Frisk luft, välmående, trädkramare, naturupplevelse, terräng.
Betyg: 4/5

Mats Olsson är ansvarig för hälsa och hälsovård på analysföretaget Kairos future. Han spår att fokus i höst förflyttas från prestation till upplevelse:

– Extremsportare och tävlingsinriktade soloartister kommer att fortsätta, men expansionen under året finns hos skogsmullarna. Vissa kommuner har till och med upprättat kölistor för grillplatserna.

Enligt Mats Olsson går trenden mot lågintensiv träning i naturen.

– Det är inte så många som joggar i hårt tempo men däremot många som går i rask takt i par, alternativt tar cykelturer på skogsstigar. Att vandra och få ut maximalt av sina naturupplevelser har också blivit populärt.

Miljöforskning har visat att vistelse i skogen har många positiva effekter på såväl det fysiska som psykiska välmåendet. Blodtrycket går ner, stressen minskar och humöret blir bättre. Dessutom är det helt gratis!

Så var det: ”Jag får myggbett och bättre sömn”

”Charmen, men även frustrationen, med skogen är att den är oförutsägbar. Underlaget är ojämnt, vilket gör att du tränar upp motoriken väl.” Foto: Privat

Jag är verkligen ingen trädkramare av naturen, och orientering var bland det värsta jag visste från skoltiden. Men något med mäktigheten och den trolska inramning som skogen innebär ger ändå en sorts kraft och energi åt övningarna.

Under en veckas tid tränar jag tre pass i skogen med lite varierade upplägg och övningar. Här ingår lågintensiva aktiviteter som balansgång på stockar och förundranspromenad (ja, det är vad du tror att det är – man ser lite skogstokig ut där man går och ler och tittar beundrande omkring sig). Men även mer fysiskt krävande övningar som att lyfta stenar och tunga, nedfallna grenar, att omfamna ett träd och försöka klamra sig fast så länge som möjligt utan några fötter i marken (mycket svårare än det låter!) eller att hoppa jämfota från sida till sida över en stock. Handskar är ett måste, kan jag varmt tipsa om.

Mindful running – att springa långsamt i skogen med fokus på andningen – är riktigt behagligt. Jobbigt, men inte genomvidrigt. Kanske främst för att syresättningen känns enormt välgörande.

Charmen, men även frustrationen, med skogen är att den är oförutsägbar. Underlaget är ojämnt, vilket gör att du tränar upp motoriken väl, men det bjussar även på blöt mossa, någon djurspillning här och där, vassa kottar och barr och insekter som kryper upp på benen och innanför ärmarna.

Rejäl träningsvärk, förbättrad sömn, fyra myggbett och en känsla av vällust blir resultatet av skogsterapi-träningen.”

LÄS OCKSÅ: Yoga Girl om utbrändheten, de höga kraven och det nya livet 

LÄS OCKSÅ: Kom igång med träningen på riktigt – så lyckas du!