Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa amelia i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Meditation är en investering i själslig och kroppslig återhämtning som gör oss starkare och klokare. Det förbättrar vår förmåga att vara uppmärksamma och närvarande och hjälper oss att rikta energin åt rätt håll.
Meditation är en investering i själslig och kroppslig återhämtning som gör oss starkare och klokare. Det förbättrar vår förmåga att vara uppmärksamma och närvarande och hjälper oss att rikta energin åt rätt håll.
Meditation är en investering i själslig och kroppslig återhämtning som gör oss starkare och klokare. Det förbättrar vår förmåga att vara uppmärksamma och närvarande och hjälper oss att rikta energin åt rätt håll.
Meditation är en investering i själslig och kroppslig återhämtning som gör oss starkare och klokare. Det förbättrar vår förmåga att vara uppmärksamma och närvarande och hjälper oss att rikta energin åt rätt håll. Foto: Shutterstock

Så mediterar du + vi listar 6 grymma meditationsappar

Meditation är ett kraftfullt verktyg för att komma ner i varv, bli ett med sitt sinne och vara i nuet. Men hur gör man? Här finns 6 meditationsappar listade och tips hur du mediterar!

Att meditera handlar om att träna sitt sinne och låta tankeverksamheten vila en stund. Meditation gör också gott för kroppen genom att minska stress, öka din koncentration och bidra till bättre sömn. Men för en nybörjare kan det kännas svårt att veta hur man kommer igång. Men det finns olika meditationstekniker för att hamna i rätt sinnesstämning, för att bli närvarande och lära sig observera sina tankar och förstå sig själv bättre. 

Nybörjarpasset i meditation: Räkna dina andetag

1. Sitt bekvämt, på en kudde eller stol. Sätt en timer på 10 minuter (eller mer). 

2. Börja med att observera ditt andetag, utan att vilja styra eller förändra. Känn om du andas genom näsa eller mun, djupt eller ytligt. Kan du känna expansionen i din bröstkorg och i magen? 

3.  Börja nu med att räkna dina andetag. Andas in, andas ut (1), andas in, andas ut, (2) osv... 

4. När det kommer en tanke, noterar du tanken utan att döma att du fick en tanke eller vad det är för tanke, släpp tanken och fortsätt räkna dina andetag. Varje gång det kommer en tanke börjar du om från 1 i räkningen. 

5. När du räknat upp till 10 in och ut-andetag så börjar du om på 1 igen. 

6. När klockan ringer, öppna försiktigt dina ögon och ta fem djupa andetag. 

 

Ps. Det är sällan man räknar till 10 i denna meditationsövning. Man blir ofta avbruten av tankarna innan dess. Så låt inte detta bli en prestation. Det finns inget dåligt med att tankarna kommer ofta, utan det innebär istället att du bara har fått träna din uppmärksamhetsmuskel mer på att observera tanken, släppa tanken och styra tillbaka fokus till andetaget. 

3 tips hur du mediterar

Tystnad

För en del krävs det tystnad för att kunna meditera. Kanske i ett avskilt rum, med bara dina andetag som sällskap. För en del räcker det att ligga ner och för andra hjälper det att sitta i skräddarställning med händerna lätt vilande på knät.

Ingen press

Du behöver inte avsätta en hel timme för att det ska räknas som meditation. Du behöver heller inte ha total tystnad eller sitta i en speciell ställning. Vardagsmeditationen kan ske på en buss, i en matkö eller medan du väntar på att barnen ska somna.

Tänk på tanken som ett moln

En del kan uppleva att tankarna “kommer och stör” och plötsligt sitter man bara och tänker på vad man ska äta för mat på kvällen. Men att meditera handlar inte om att tankarna ska försvinna — det är omöjligt. Det kan hjälpa att tänka på tankarna som moln som passerar. Du lägger märke till tanken precis som om du skulle ligga och titta upp mot himlen och se ett moln passera — men bara låter tanken (molnet!) passera utan att gräva ner dig i den och vad det betyder. Eller som ett paket som åker förbi dig på ett rullband, plocka inte upp det från rullbandet och öppna dem, låt det rulla förbi.

 

6 Meditationsappar

Headspace

Appen Headspace peppar dig till att avsätta några minuter varje dag till att meditera genom påminnelser. Påminnelserna kan även vara uppmaningar att göra något du aldrig gjort förr eller säga hej till en främling. Här kan man välja så korta som 60-sekunders meditationer om man vill eller ett paket med flera meditationer med olika syften som du avhandlar under en tid.

Headspace finns även på youtube:

https://youtu.be/FjI9v-VYwZY?width=560&height=315&frameborder=0&allowfullscreen=allowfullscreen

Happify

I appen Happify får du svara på frågor kring ditt liv och ditt mående som sammanställs till en 10-dagarplan från Happify. Planen handlar om att ge dig utmaningar och uppgifter för att överkomma det som håller dig tillbaka. Kanske handlar det om negativa tankar, att lära dig prata med nya människor eller uppskatta ditt liv mer. Appen ska helt enkelt göra dig lyckligare och få dig att se på livet med sundare ögon och hjälpa dig rikta dina tankar och handlingar rätt, på tio dagar.

Buddhify

Appen Buddhify menar att mindfulness är möjligt överallt. Buddhify använder du on-the-go och fungerar var du än är eller vad du än gör. Längre och mer traditionella meditationer finns i appen, men är något de understryker att du bör göra när du har tid. Buddhify är tänkt för just nybörjare och människor som skräms av tanken att behöva avsätta massor av tid till att meditera. Appen vill göra mindfullness tillgängligt för alla!

Omvana

I appen Omvana får du ett stort utbud av avslappnande musik, hypnosmeditation och inspirerande podcasts för att hamna i den sinnesstämning du är ute efter.

Calm

I appen Calm erbjuds guidade meditationer och andningsprogram som hjälper dig slappna av eller komma in i meditationen. Behöver du hjälp att minska oro i kroppen finns en funktion där du kan ställa in en önskad andningsfrekvens och sedan guidar en röst dig till att ta långa, djupa andetag. Behöver du hjälp att somna finns det en funktion som kallas “sleep story” där olika personer berättar påhittade godnattsagor, supermysigt!

Calm finns också på youtube:

https://youtu.be/5DqTuWve9t8?width=560&height=315&frameborder=0&allowfullscreen=allowfullscreen