Foto: Foto: Mikael Schulz/Agent Bauer/TV4

Njut av julen, men behåll formen!

I morgon börjar julhelgen, vilket betyder julbordsmaraton och långsittningar med släkten. Hur ska man hålla formen när man utsätts för frestelser dagarna i ända? Vår hälsobloggare Annika Sjöö har några handfasta tips!

  Går det att njuta av julens läckerheter men ändå äta nyttigt?

– Javisst, jag som är en GI-fantast har ju tänkt på det här ganska mycket. Imrogon till exempel ska vi baka lussekatter, men då använder jag dinkelmjöl istället för vetemjöl, och sucrin istället för socker.  Sucrin är ännu bättre än druvsocker, och ser ut som riktigt socker, inget pulver alltså.

– Sedan har jag och min sambo Micke hittat glögg utan tillsatt socker, Tindra heter den. Ischoklad gör jag alltid på mörk 70 procentig choklad.

Och julbordet då? Hur ska man tänka när man ser allt gott som tornar upp sig på faten?

– Du kan faktiskt äta det mesta utom potatisen och Janssons frestelse, om du vill köra på GI alltså. Och som alltid ska man tänka på att inte häva i sig vrålportioner, utan äta lagom mycket. Jag älskar verkligen julmat och brukar tänka att "allt är tillåtet" på julafton, men att jag sedan inte går och äter av maten i en hel vecka framåt, som det brukar vara. 

Det brukar ju bli ganska många långa dagar med släkt och mys i soffan, och många gym är stängda över julhelgen, hur får man in motion på schemat?

–Promenader är ju jättemysigt! Särskilt om det är snö ute. Så passa på att ta långa promenader med nära och kära.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + Lyxigt bäddset med brody för 199 kr. Köp nu!