Foto: Shutterstock

Stärk ditt psykiska immunförsvar – metoderna som gör skillnad

I coronatider har fokus varit på att stärka kroppens immunförsvar. Men i tuffa tider så är det ­v­iktigare än någonsin att även bygga upp vårt psykologiska immunförsvar, för att klara oro, livskriser och stress. Här är tillvägagångssätten som gör skillnad.

Att dina muskler blir större för varje marklyft du gör är ingen nyhet. Liksom att ditt immunförsvar kan bli starkare av vitaminer och sunda vanor. Vi vet hur vi ska stärka vår fysiska kropp för att klara av påfrestningar och öka förutsättningarna för att leva ett långt och friskt liv. Men hur är det med själen? Hur kommer det sig att vi bara förväntar oss att den ska orka bära oss genom livets alla kriser? Skulle vi kunna styrketräna själen också? 

– Självklart, säger Cajsa Tengblad som har skrivit boken Kroppsnöjd och själsstark – Bli vän med dig själv och stärk din psykiska motståndskraft (Marcus förlag). Hon är hälsopedagog och föreläsare.

Tänk dig att du har ett mentalt immunförsvar, som skickar fram antikroppar och T-celler som krigar för dig när livet är tufft. 

– I snitt går vi igenom sju livskriser under vår levnad. Alla erfarenheter från de här kriserna bär vi med oss i vår ryggsäck. Begreppet ryggsäck har förresten fått oförtjänt dåligt rykte – som något som tynger oss och som vi ska bli av med. Det är tvärtom! Tänk att livet är en resa, vad ska man då packa med sig? Vad har jag i ryggsäcken som hjälper mig? 

Cajsa Tengblad har skrivit boken ”Kroppsnöjd och själsstark – Bli vän med dig själv och stärk din psykiska motståndskraft”. Foto: Anna Hallams

En av de tankar som gav Cajsa Tengblad inspiration till boken var när hon vid en av sina föreläsningar träffade en kvinna som berättade om sin vän vars mamma dött – och att vännen inte hade någon som helst beredskap inför sorgen och krisen. 

– Vi lider ofta av beredskapsbrist. Jag började fundera kring hur det är möjligt att skaffa muskler för att tackla sådant som drabbar oss genom livet. 

För att muskler ska växa behöver de tyngd. De behöver också lyfta vikterna upprepade gånger. 

– Ju mer vi umgås med det som är tungt och utmanande, desto mer bekanta blir vi med det och räds inte det som är svårt. På så sätt tränar vi oss på att kunna vara ett stöd för oss själva och andra. Det handlar också om hur vi ser på livets utmaningar. Istället för att tänka att livet är svårt kan vi tänka: ”Kom igen, livet – nu kör vi!” Det är lätt att hamna i självdestruktiva tankar, men genom att välja kreativa redskap och konstruktiva strategier kan vi växa.  

Har själv lidit av ätstörningar

Upprinnelsen till boken var en livskris som Cajsa Tengblad själv gick igenom.

– Tiden innan jag skrev den här boken hade jag många mörka och negativa tankar. Jag tänkte bland annat att min tid som författare var slut, jag tvivlade på att jag verkligen hade något att dela med mig av. Men så frågade min 14-årige son om det inte var dags att skriva en ny bok. Och det var som att när han trodde på mig så kände jag nytt hopp. 

Sommaren 2019 publicerade Cajsa en lekfull bild av sig själv, som sonen tagit, i sociala medier där hon i punktform formulerade tio tips för att bli mer kroppsnöjd. 

– Jag fick jättefin respons och visste att det här var vad jag skulle skriva om. 

Cajsa har själv lidit av ätstörningar under många år. För femton år sedan fick hon frågan om att föreläsa om självbild på en gymnasieskola och det blev starten på det som kom att bli hennes jobb: att dela med sig av redskap för att hantera livet när, och inte om, det blir tufft. 

Vi behöver ha en realistisk syn på livet och på oss själva

Hon beskriver livet som en hallonlakritsskalle. Till hälften sött och till hälften salt och mörkt. 

– Vi behöver ha en realistisk syn på livet och på oss själva. Verkligheten är inte så tillrättalagd som den ser ut på sociala medier med sina filter och perfekta vinklar. Ingen kan leva upp till det. Tror vi att livet ser ut så är vi oförberedda när kriserna kommer och klarar dem sämre. 

I Kroppsnöjd och själs­stark flätar Cajsa samman hälsobegreppet till att innefatta både den fysiska och psykiska delen. Mår inte psyket bra mår fungerar inte kroppen som den ska och vice versa. 

– Vi behöver vara lyhörda och snappa upp signalerna från själen och kroppen. Jag hade själv en nära väggen-­­upplevelse för ett antal år sedan och blev sjukskriven. Så mycket i vårt samhälle handlar om prestation. Tänk om jag hade förstått då att jag försökte ersätta självkänsla med prestation 

Blåser det snålt? Kom ihåg att ensam inte är stark. Foto: Shutterstock
Börja peppa dig själv, precis som du peppar människor i din omgivning. Foto: Shutterstock

– Vi är human beings, inte human doings. Allt handlar i botten om människovärde, att alla föds fria och har samma värde. Även när det skiter sig och vi misslyckas har vi samma värde, säger Cajsa Tengblad och poängterar att den grundläggande sanningen ofta glöms eller förhandlas bort. 

– Vårt samhälle lägger alldeles för mycket ansvar på individen när det gäller hälsan. Det är en tung börda att lägga på redan stresstyngda människor. 

Hon illustrerar med en bild: Om man stod framför en sjö med döda fiskar skulle ingen av oss anklaga fiskarna för att ha dött, utan man skulle undersöka vad det är med vattnet som gjort att fiskarna farit illa. 

– Vi behöver ifrågasätta vårt samhälle, digitaliseringen, kommersialismen, individualismen och framför allt människovärdesminskningen. Vi har ett värde i att bara finnas till. 

Våga fråga om hjälp

När vi släpper fokus från oss själva, när vi inte längre drivs av att boosta vårt eget ego kan vi på riktigt nå fram till andra människor. 

– Det finns studier som visar att det inte finns något så tillfredsställande som att hjälpa andra. När vi sträcker oss utanför oss själva växer både självkänslan och vi-känslan, vilket är en riktig win–win.  

Cajsas budskap är tydligt: Tänk team! Förvänta dig inte att du själv, eller ens en enda annan person, ska klara av att stötta dig i allt. 

– Idén om att ensam är stark har fått stort genomslag. Det sitter långt inne i oss att be om hjälp. Men det är många gånger nödvändigt. Fundera över vart du skulle vända dig om du bröt benet, och vem du vänder dig till när själen bryts. Det finns kryckor för brutna ben, men också för brutna själar.

 

”Var snäll mot dig själv”

Författaren Cajsa Engblad tipsar om hur du stärker ditt psykiska immunförsvar.

Foto: Anna Hallams

1. Acceptera alla sidor. Se dig själv som en hallonlaktritsskalle med lika mycket sött (styrkor) som salt (svagheter). Jobba på att acceptera båda si­dor, utan att skämmas över dina brister. 

2. Var rädd om dina relationer. Social tillhörighet ger oss en känsla av mening och sammanhang som i sin tur förlänger och förbättrar våra liv. 

3. Var snäll mot dig själv och se över dina behov. På samma sätt som du letar efter ett ställe att ladda mobilen när batteriet går på sparlåga ska du vara lika mån om att ladda dig själv när orken och energin tryter.

4. Förlåt dig själv och andra. Finns det någon du behöver förlåta, eller någon som du behöver be om förlåtelse? Kanske finns det relationer du behöver släppa taget om?

5. Var kreativ utan prestation. Kreativiteten är ett självändamål. Skapa för skapandets egen skull och hitta på saker för att det är roligt, inte för att du nödvändigtvis måste göra bra ifrån dig.

amelias reporter testar: ”Vilka finns där för mig?”

amelias reporter Viktoria Hansén har testat en av övningarna i boken Kroppsnöjd och själsstark:

”Övningen går ut på att identifiera vilka människor jag har omkring mig i med- och motgång. Och lika intressant som vilka jag kan vända mig till är frågan: Vem ringer mig när den personen behöver hjälp?” Rent konkret ska jag rita mig själv på ett papper med namnen på dessa människor som finns omkring mig, för att sedan spara bilden för att kontinuerligt påminna mig om mitt sociala stödsystem. 

”Bilden får mig att känna mig mindre ensam.”

Det kan låta som en enkel övning, men den var mer utmanande än jag trodde. Det krävs en del självrannsakan och nyktert tänkande, och en del namn dök upp som jag vid en första tanke inte hade reflekterat över. 

Jag känner att bilden är en bra påminnelse de där dagarna då man känner sig ensammast i världen, och att den också kan förändras med tiden. En del personer kanske faller bort, medan nya tillkommer. 

LÄS OCKSÅ: Träna din hjärna – så enkelt är det

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + 4 rödvinsglas från Iittala för 249 kr. Köp nu