– Ta alla chanser att träna, tipsar psykolog AnnaCarin till dem som lider av talskräck.
– Ta alla chanser att träna, tipsar psykolog AnnaCarin till dem som lider av talskräck.

Rädd för att hålla tal? Psykologens 5 steg som minskar talskräck

Taskräck, eller talrädsla som det också heter, är en av världens vanligaste rädslor. Men det går att träna bort! Med hjälp av psykologen AnnaCarin Magnussons fem steg kan du snart tala inför en grupp.

Fråga: I mitt jobb ombeds jag ibland att hålla en presentation inför andra, men det innebär sådan ångest för mig att jag oftast tackar nej. Jag klarar det inte. Även vid familjehögtider förväntas jag ofta säga några ord. Sist blev jag så stressad att jag kräktes (!) in­nan. Annars är jag en helt normal person. Det stör mig att jag inte kan komma över den här rädslan och jag vet inte vad den beror på. Kan du hjälpa mig? /S.

Psykologen svarar: Lär dig knepen som minskar talskräck

Du lider av världens kanske vanligaste rädsla, talarrädsla. Detta är så vanligt att det, om det är det enda problemet, inte längre räcker för att få diagnosen social fobi. Men det kan förstås vara väldigt handikappande. Vi är flockdjur som inte vill bli uteslutna ur flocken. Att hålla tal är en situation där man har allas ögon på sig, och att bli betraktad och bedömd känns hotfullt. Nervositeten gör att kroppen reagerar – och många blir då rädda för att det ska märkas att de är rädda. 

Tänk om jag svettas och ser ut som en galning? Tänk om jag snubblar på orden eller får kortslutning i hjärnan? 

Ställ frågor till publiken så läggs fokuset på dem istället

Att förändra det här kräver en arbetsinsats av dig. Du behöver hitta träningstillfällen istället för att undvika dem. Det behöver inte vara stora tillfällen, men de ska vara många. Jag blir lite nyfiken på hur det har varit för dig nu under coronakrisens tid – deltar du i videomöten? Om du gjort det, har du då sagt något på dessa möten? Hur var det? Kanske har du faktiskt tränat lite där utan att du tänkt på det.

När du tränar är det bra om du försöker fokusera utåt istället för på dig själv. Ditt självfokus uppstår eftersom din hjärna vill se till att du inte ”gör bort dig”. Försök istället koncentrera dig på dem som lyssnar. 

Vissa tycker att det hjälper att välja ut en enskild åhörare och låtsas vända sig till just den. Ett annat effektivt knep är att ställa frågor till publiken, då får du ett naturligt fokus på åhörarna samtidigt som deras uppmärksamhet tillfälligt rör sig bort från dig. 

Så skiftar du fokus från dig själv:

Om du håller tal vid ett bröllop kan du börja med att säga: ”Alla ni som känner bruden bättre än brudgummen, res er upp”, eller liknande. 

Om du håller tal inför släkten, vänd dig till en specifik person och tilltala den. ”Mormor, jag vill börja med att säga att jag är så glad att du är här idag.” Då vänds blickarna mot mormor, och du är igång.

Påminn dig också om att även om du ”gör bort dig” så är det inte hela världen. Verkar du ”knäpp” så kommer fler tillfällen när dina vänner/kollegor kommer att märka att du faktiskt är ”normal”. Du kan ta risken!

Kanske hade du hoppats att det skulle finnas något knep som tog bort obehaget? Tyvärr gör det inte det, men erfarenheten av att ha överlevt att stå i centrum kommer att göra att rädslan gradvis blir mindre. 

Om de här råden inte räcker för dig så kan du välja att gå en kurs i att våga tala inför folk, eller ta hjälp av en KBT-psykolog. Då kan ni titta lite närmare på dina katastroftankar och utforska dem mer strategiskt. 

Men principen att du behöver utsätta dig kommer fortfarande att gälla. 

5 steg – så tränar du bort talrädslan

1. Förbered något litet att säga i alla sociala sammanhang du är i. Om ni har middag hemma, klinga i glaset och säg: ”Jag vill bara säga hur kul det är att ha er här, välkomna!” 

2. Berätta för dina närmaste att du vill öva och be att få hålla tal för dem. 

3. Undvik inte, utan välj att gå in i, sociala situationer. Ta alla tillfällen, som att vara den som öppnar dörren och välkomnar gäster (när pandemin tillåter det igen) eller den som presenterar en ny kollega för resten av arbetsgruppen. 

4. Spela in en mobilfilm där du håller tal och titta på dig själv. Tycker du att du ser fånig ut? Ingen fara, det tycker de flesta av oss att vi gör. Känslan klingar av så småningom.

5. Ta på dig en roll i jobbet som innebär att du ibland behöver säga något inför de andra, även om det inte är långt. 

Vill du fråga om beteenden och känslor? Mejla till: Coacherna@amelia.se

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + hudvård från Emma S. för bara 199 kr. Köp nu!