– Börja med att titta på bilder innan du närmar dig djuret i verkligheten, tipsar AnnaCarin
– Börja med att titta på bilder innan du närmar dig djuret i verkligheten, tipsar AnnaCarin

Lider du av råttfobi? Psykologens steg som minskar rädslan

Åsa är livrädd för råttor. Så pass att hon nu har två katter hemma för att skydda henne från alla potentiella gnagare. Nu undrar hon om det går att träna bort sin råttfobi. Och ja, det gör det, menar psykologen. Men det kräver en del tid och ansträngning.

Fråga: Ända sedan jag var liten har jag varit paniskt rädd för råttor. Med åren har jag blivit rädd även för ekorrar, hamstrar, kaniner och marsvin. Alla som liknar gnagare. Jag har två katter i syfte att skrämma bort (helst döda) alla smådjur i närheten av huset. Men det börjar kännas lite löjligt att bli stel av skräck varje gång jag ser minsta skogsmus (även på tv eller på bilder). Går det att träna bort fobin eller övergår rädslan till något annat då? /Åsa

Psykologen svarar: Så här botar du råttfobi

Vad intressant att du frågar om det går att behandla bort en fobi eller om den övergår till något annat då. Förr fanns det psykologer som trodde att en fobisk rädsla egentligen ”stod för något annat”, och ur det uppstod tanken att rädslan skulle kunna ”byta skepnad”. Det finns dock inget vetenskapligt stöd för något sådant, det ses idag snarast som en myt. 

Det här kräver en del tid och ansträngning av dig

Fobier av ditt slag kan förstås förklaras utifrån evolutions- och inlärningsteori. Syftet med rädslan är att den ska hjälpa oss att undvika potentiellt farliga saker, som ormar och giftspindlar. Rädslosystemet styrs av devisen ”ta det säkra för det osäkra” – det slår hellre till en gång för mycket än en gång för lite, vilket gör att vi utvecklar rädslor i onödan. 

Din rädsla har du ju odlat ett tag, och din hjärna ser inget gulligt i en ekorre längre. Helst ska den dö.

Du kan absolut bli av med din rädsla. Men innan du sätter igång föreslår jag att du skriver en lista på alla skäl till att det är viktigt för dig att åstadkomma detta. Det kommer nämligen att kräva en del tid och ansträngning av dig. 

När och om du är säker på att det är värt det gör du så här: 

1. Börja med att utsätta dig för bilder och filmer. Låt det ta tid, och var uppfinningsrik. Filmer och böcker för barn kan vara bra, eftersom de ofta framställer djur som gulliga, vilket kan vara till hjälp i början. Kanske finns det någon barnfilm där huvudrollen är en mus eller ekorre? Sedan får du leta bland naturprogrammen. Titta, titta och titta länge. När du känner att det har förändrat din upplevelse tar du nästa steg.

2. Närma dig djur i verkliga livet. Kanske kan du gå till en zoo-affär, kanske har någon i bekantskapskretsen en tamråtta, säkert finns det något trädgårdskafé i närheten där halvtama ekorrar huserar. Rangordna hur svårt det låter – börja med det lätta, låt det ta tid, och upprepa varje steg tills det känns lättare. De flesta vill först se (o)djuret i en glasbur eller liknande, men för att nå hela vägen fram är det bra om du så småningom tränar även med ”fria” djur i närheten av dig. 

Som vanligt när det gäller behandling av rädslor kan du också ta hjälp av en KBT-psykolog om du inte vill göra hela jobbet själv.

Vill du fråga om beteenden och känslor? Mejla till: Coacherna@amelia.se

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + hudvård från Emma S. för bara 199 kr. Köp nu!