Foto: Getty Images

”Jag jobbar och har barn, hur ska jag hinna träna?”

Jobba hela dagen, ta hand om barnen, laga mat, städa och tvätta. Hur ska jag hinna träna? undrar en småbarnsmamma. Här får hon svar och träningstips av amelias PT Frida Lindström.

Fråga: Jag vill gärna träna, men när jag kommer hem på kvällen är jag utmattad och vill bara sitta framför tv:n. Dessutom vill jag hinna vara med barnen, det ska tvättas och städas, och sedan är jag helt slut. Att träna 2–3 gånger i veckan är för mig en utopi. Hur ska jag få in träningen i vardagen med småbarn utan att bli ännu mer stressad? /Sonja

PT-Frida svarar: Lär dig prioritera

Ja, livet kan kännas så stressigt att det inte verkar finnas något utrymme alls för träning. Som småbarnsförälder är det fullt fart från morgon till kväll med hämtningar och lämningar, jobb, städning, matlagning och alla andra saker som ska klämmas in. Men dygnet har bara 24 timmar för oss alla. Därför behöver vi prioritera – och komma ihåg att det krävs energi för att få energi. 

Börja med att fråga dig själv:

1. Hur högt upp på din prioriteringslista står träningen? Finns det något annat du kan flytta ner så att träningen kan flyttas upp?

2. Är du beredd att bestämma dig för att verkligen göra en förändring? Kan du tänka dig att börja med ett pass i veckan i någon månad, och sedan successivt öka till 2–3 stycken? Om svaret är ja, bestäm en dag och tid då du tränar. Boka in det i kalendern. 

3. Kan du köra kortare träningspass hemma i stället för att gå till gymmet och på så vis spara tid? 

4. Kan du få med barnen på träningen? I så fall kan ni umgås och göra något aktivt tillsammans, det ena utesluter inte det andra.

Försök också att få in vardagsmotionen – gå, cykla till jobbet, ta trapporna i stället för hissen. Jag vill påminna om några effekter som kan vara en morot för att komma i gång. Motion är en av de starkaste, positiva faktorerna för hälsan. Det ger en stark och hållbar kropp, ökar lungkapaciteten, stimulerar tarmarna, förbättrar hållningen, gör att du orkar mer och sover bättre, stärker ditt immunförsvar och psyke och minskar risken för hjärt-/kärlsjukdomar. 

Mitt tips är att du börjar se på träning som ett livstidsprojekt som är nödvändigt för att du ska hålla dig frisk och stark på sikt. När du väl kommer i gång och tar dig över tröskeln, upp ur soffan, kommer du att få mer energi och känna dig piggare. 

LÄS OCKSÅ: Utmana dig själv: Kom i form på 30 dagar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av amelia + halsband från Smycka för endast 199 kr. Köp nu!