Drömmer du också om att snöra på dig löparskorna och komma ut på en skön runda?
1 av 2: Drömmer du också om att snöra på dig löparskorna och komma ut på en skön runda?
Lyssna på kroppen och ta det lugnt från början - det är en bra start för att lyckas långsiktigt.
2 av 2: Lyssna på kroppen och ta det lugnt från början - det är en bra start för att lyckas långsiktigt. Foto: Shutterstock

Från soffpotatis till löpare - åtta steg till att börja löpträna

Löpning är billigt, effektivt och alldeles underbart. amelia hjälper dig att komma i gång och komma vidare. Här är åtta steg som får dig att gå från soffpotatis till joggare.

1. Mjukstarta

Hemligheten är att börja på en tillräckligt låg nivå – med promenader. Lyssna på kroppen, känn dina begränsningar. Glöm inte att kroppen behöver vila mellan träningspassen för att utvecklas.

2.  Räkna tid, inte meter

Att räkna antal meter på träningspassen i början kan få den mest peppade att tappa lusten. Bestäm istället hur länge du ska vara ute, 20 minuter är en bra start.

3.  Testa olika underlag

Asfalt, skogsslinga eller löparbanor – vilket passar dig bäst? Det är bra att byta underlag mellan rundorna för att ge kroppen chans till återhämtning.

LÄS OCKSÅ: Vårens stora test av löparskor - för all typ av löpning. Från budget till lyx! 

4.  Träningsdagbok

Skriv upp dina träningspass i en dagbok eller i den vanliga kalendern. När motivationen tryter kan du titta tillbaka på din utveckling och få ny inspiration.

5.  Bra skor

Löpning är ingen materialsport men unna dig själv ett par bra skor, anpassade efter din fot. Du skonar knän, rygg och det gör löpningen lättare och roligare. Tänk på att ett par löparskor blir sämre med tiden, så de skorna du sprang så snabbt i för tio år sedan har nog gjort sitt.

6.  Spring tillsammans

Det är alltid roligare att göra saker ihop. Fixa en löparkompis eller ta med dig partnern ut i spåret. Både ett sätt att umgås och peppa varandra till nya mål. Men låt inte kompisen bli en undanflykt om han eller hon är sjuk.

7.  Variera träningen

Löpning kan bli ganska tungt för senfästen och benhinnor. För att avlasta kroppen kan det vara bra att variera träningen med cykling eller simning.

8.  Glöm inte löpmusklerna

Löpning är inte bara jobbigt för benen, utan även för mage och rygg. Gör två olika styrkeövningar för överkroppen, till exempel situps och plankan efter löpningen. Du får bättre hållning i spåret och träningen känns enklare.

Av: ANNELIE NORÉN

LÄS OCKSÅ: Forskare: Därför är löpning så beroendeframkallande

LÄS OCKSÅ: Träna rätt under menscykeln – gör hormonerna till din bästa supporter

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 1 månad fri digital provläsning av amelia här!