Vad du har på dig (eller inte på dig) när du sover kan spela stor roll för hur bra din nattsömn blir.
Vad du har på dig (eller inte på dig) när du sover kan spela stor roll för hur bra din nattsömn blir. Foto: Getty Images

Forskning visar: Därför sover du bäst naken

Grattis till alla er som sover nakna! En studie visar att du sover bättre om du sover just precis så – helt naken.

Sömn är något som engagerar alla och som till stor del påverkar hur vi mår. Sömn är en viktig bas för vårt välmående och bristen på sömn har många negativa konsekvenser för vår hälsa, exempelvis så hanterar vi stress sämre, har lättare för att bli sjuka och arbetsminnet försämras. Enligt en undersökning från Folkhälsomyndigheten lider fyra av tio svenskar av någon typ av sömnproblem. 

De flesta av oss är medvetna om att det vi gör på dagarna och kanske framför allt timmarna innan vi går och lägger oss kan påverka hur vi sover på nätterna, men få känner till att kläderna vi sover i har så stor inverkan på vår sömn. 

Enligt en ny studie gjord av The Dozy Owl kan det vi har på oss (eller snarare inte har på oss) påverka kvaliteten på sömnen. Med 2 680 volontärer, både kvinnor och män, över hela världen genomfördes en månads lång studie där personerna som deltog fick välja mellan flera olika alternativ att sova i. De blev sen ombedda att spela in sin REM-sömn via en sömnmonitor. Under den här tidsperioden använde deltagarna bara en typ av sovkläder och andra faktorer såsom temperatur och tid för sänggående var samma som innan.  

De som sov nakna registrerade mer REM-sömn än de som sov med kläder på

Resultatet av studien blev att de som sov nakna registrerade mer REM-sömn än de som sov med kläder på. Att sova naken gav ett genomsnitt på 26,5 % registrerad REM-sömn. Medan kombinationen T-shirt och byxor resulterade i minst registrerad REM-sömn – endast 17,5 %. 

I genomsnitt ska REM-sömnen stå för mellan 20-25% av vår totala sömn. Det är under REM-sömnen som vi drömmer och i snitt brukar vi drömma cirka fyra till sju drömmar varje natt. Alla drömmer, men många av oss glömmer vad vi drömt. Faktum är att inom fem minuter efter att du vaknat har du glömt halva din dröm. Inom tio minuter har du glömt 90% av vad du drömde. Vill du komma ihåg vad du drömt gäller det att skriva ner det, snabbt!

Att behålla strumporna på under natten visade sig också vara positivt för sömnen enligt studien. De personer som sov med strumporna på registrerade 27 % REM-sömn medan de som sov utan registrerade motsvarande 26 %. Kvinnor var de som gynnades allra mest av att sova med strumpor, deras sömnmonitor registrerade då 28% REM–sömn.

LÄS OCKSÅ: Sexologen: Därför blir vi attraherade av en viss typ

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + solskydds-kit från Nivea för 199 kr. Köp nu!