Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa amelia i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Vad du har på dig (eller inte på dig) när du sover kan spela stor roll för hur bra din nattsömn blir.
Vad du har på dig (eller inte på dig) när du sover kan spela stor roll för hur bra din nattsömn blir.
Vad du har på dig (eller inte på dig) när du sover kan spela stor roll för hur bra din nattsömn blir.
Vad du har på dig (eller inte på dig) när du sover kan spela stor roll för hur bra din nattsömn blir. Foto: Getty Images

Forskning visar: Därför sover du bäst naken

Grattis till alla er som sover nakna! En studie visar att du sover bättre om du sover just precis så – helt naken.

Sömn är något som engagerar alla och som till stor del påverkar hur vi mår. Sömn är en viktig bas för vårt välmående och bristen på sömn har många negativa konsekvenser för vår hälsa, exempelvis så hanterar vi stress sämre, har lättare för att bli sjuka och arbetsminnet försämras. Enligt en undersökning från Folkhälsomyndigheten lider fyra av tio svenskar av någon typ av sömnproblem. 

De flesta av oss är medvetna om att det vi gör på dagarna och kanske framför allt timmarna innan vi går och lägger oss kan påverka hur vi sover på nätterna, men få känner till att kläderna vi sover i har så stor inverkan på vår sömn. 

Enligt en ny studie gjord av The Dozy Owl kan det vi har på oss (eller snarare inte har på oss) påverka kvaliteten på sömnen. Med 2 680 volontärer, både kvinnor och män, över hela världen genomfördes en månads lång studie där personerna som deltog fick välja mellan flera olika alternativ att sova i. De blev sen ombedda att spela in sin REM-sömn via en sömnmonitor. Under den här tidsperioden använde deltagarna bara en typ av sovkläder och andra faktorer såsom temperatur och tid för sänggående var samma som innan.  

De som sov nakna registrerade mer REM-sömn än de som sov med kläder på

Resultatet av studien blev att de som sov nakna registrerade mer REM-sömn än de som sov med kläder på. Att sova naken gav ett genomsnitt på 26,5 % registrerad REM-sömn. Medan kombinationen T-shirt och byxor resulterade i minst registrerad REM-sömn – endast 17,5 %. 

I genomsnitt ska REM-sömnen stå för mellan 20-25% av vår totala sömn. Det är under REM-sömnen som vi drömmer och i snitt brukar vi drömma cirka fyra till sju drömmar varje natt. Alla drömmer, men många av oss glömmer vad vi drömt. Faktum är att inom fem minuter efter att du vaknat har du glömt halva din dröm. Inom tio minuter har du glömt 90% av vad du drömde. Vill du komma ihåg vad du drömt gäller det att skriva ner det, snabbt!

Det är REM-sömn

REM sömn är en av de fyra sömnfaser som du går igenom varje natt när du sover. REM är en förkortning för ”rapid eye movement” – som översatt till svenska är ”snabb ögonrörelse”. När man är i REM sömnen, rör man nämligen ögonen väldigt mycket för att det är i denna sömnfas som vi drömmer. Därför kallas också denna sömnfas för drömsömnen. 

Tillsammans med den djupa, drömlösa sömnen spelar REM sömnen en viktig roll när kroppen ska förnya sin energi.

Att behålla strumporna på under natten visade sig också vara positivt för sömnen enligt studien. De personer som sov med strumporna på registrerade 27 % REM-sömn medan de som sov utan registrerade motsvarande 26 %. Kvinnor var de som gynnades allra mest av att sova med strumpor, deras sömnmonitor registrerade då 28% REM–sömn.

LÄS OCKSÅ: Sexologen: Därför blir vi attraherade av en viss typ

4 kvinnor om sina sömnvanor

Marie Rimeslåten, Jenny Sundberg, Terese Allert och Malou Karlström berättar om vad som är viktigt för att de ska sova gott.

Marie Rimeslåten, 41: ”Jag har ett duntäcke året om”

– Jag sover med trosor och strumpor. Jag är väldigt frusen och har jag inte strumpor blir hela jag kall. Jag har också duntäcke året om, även på sommaren. Jag vill att det ska vara varmt under täcket men svalt i själva sovrummet, det får helst inte vara mer än 20 grader.

– Jag sover bäst när jag får ha ett eget utrymme i sängen, den som sover bredvid ska inte ligga för nära. Och det här kan vara en utmaning med tre barn under fem år...

– Mitt problem är inte att jag sover för lite, snarare att jag sover för mycket eftersom jag ofta somnar när jag lägger barnen. Jag registrerar sömnen varje natt, och de nätter jag får sova med tillräckligt utrymme skulle man kunna tro att jag varit medvetslös, det är väldigt mycket djupsömn.

Jenny Sundberg, 44: ”Min coach kollar hur jag sover”

– Jag sover antingen med trosor eller naken. Det viktigaste för mig är att ha ett fluffigt duntäcke och öppet fönster, då sover jag bäst. Jag vill ha det svalt i rummet och har fönstret öppet även när det är minusgrader ute. Den bästa känslan är att krypa ner i sängen när lakanen är riktigt kalla.

– Att sova 6–7 timmar per natt är lagom för mig. Den sista tiden har jag uppmärksammat sömnen lite extra. Jag har en träningscoach, och en av parametrarna vi tittar på är just sömnen.

– Det jag lagt märke till är att min sömn påverkas, mer än vad jag kanske trott, av hur livet i stort ser ut. Har jag mycket på jobbet så sover jag sämre, medan jag kan sova hur bra som helst om det är lite lugnare. Nu har jag tv i sovrummet och gillar att titta på någon serie tills jag slumrar till.

Terese Allert, 31: ”Jag älskar min säng”

– Jag sover i pyjamasset, shorts och linne. Utan några kläder blir det för kallt och med långärmad pyjamas alldeles för varmt.

– För att jag ska sova bra är det viktigt att det är bra temperatur i rummet. Det får gärna vara svalt, då jag har duntäcke som snabbt värmer upp mig. Det måste också vara riktigt mörkt! Det finns inget så irriterande som att vakna innan klockan ringer för att det är ljust i rummet. Älskar mörkläggningsgardiner!

– Sömnen är superviktig för mig. Jag är noga med att få åtta timmars sömn varje natt, har jag sovit dåligt av någon anledning påverkar det humöret och dagen efter blir inte lika bra. Det kan också vara psykiskt, att jag tror att sömnen påverkar mig mer än den egentligen gör. Det bästa som finns är att få sova ut på helgen och inte stressa därifrån. Jag älskar min säng!

Malou Karlström, 30: ”Det måste vara mörkt och tyst”

– Jag sover i trosor. Jag känner mig inte bekväm med att sova helt naken och tycker att det blir alldeles för varmt med pyjamas eller nattlinne.

– Det viktigaste för mig när jag ska sova är att det är mörkt, tyst och lagom temperatur i rummet. Det är också viktigt för mig med en riktigt bra kudde, den ska vara fluffig men ändå så att huvudet sjunker ner. En extra bonus är om det är renbäddat!

– Sömnen är otroligt viktig för mig. Hur viktig den är har jag känt av ännu mer sedan vi blev småbarnsföräldrar. Jag behöver sova i sju, åtta timmar för att må bra, och fyra av dem behöver vara sammanhängande för att jag ska vara människa dagen efter.

– Sover jag för lite påverkar det hur jag mår, mitt humör och min prestationsnivå.

LÄS OCKSÅ: Eva Röse: ”Jag sover bara tre timmar per natt” 

LÄS OCKSÅ: Anna Brolin: ”Jag får höra att jag är för fet för att vara med i tv”