Foto: Mikolette / Getty Images

Får man vacker hud av att dricka mycket vatten? Experten reder ut

Vatten, världens viktigaste dryck. Modeller sägs dricka massa vatten för att få vackrare hy och det sägs även kunna mota bort sjukdomar och få dig att hålla vikten. Men funkar det verkligen? Får man glow av att dricka vatten?

Det var på 1980-talet, den unga skådespelerskan Brooke Shields var vackrast i världen och i Vecko-Revyn avslöjade hon sitt främsta skönhetsknep: att dricka åtta glas vatten om dagen. Det var alltså det som låg bakom hennes fina hy (eventuellt också kindbenen, ögonbrynen och det hemlighetsfulla leendet). Det fick en hel värld att börja bälga i sig vatten som besatta och fortsätta med det i decennier. Känner du igen dig? Antagligen. Att man ska dricka massor av vatten, ju mer desto bättre, är en myt så etablerad att den snarare ses som fakta. 

Vatten – svaret på allt. Eller? 

Är du trött? Drick vatten. Har du dålig hy? Drick vatten. Vill du gå ner i vikt? Drick vatten. Kändisar och tränings­profiler rekommenderar ofta att man dricker vatten redan innan man blir törstig. Sedan är det nämligen ”för sent”. För att inte tala om alla supermodeller som hävdar att det enda de gör för att hålla sig i toppform är att dricka vatten för att ”återfukta huden”. 

”Den mest påtagliga effekten av ett stort vattenintag är förmodligen att du blir kissnödig ofta.”

Hur är det egentligen, dricker vi för lite vatten?

– Om du lyssnar på kroppens signaler och fyller på med det du gör dig av med i olika situationer så behöver du inte ­fundera på att ständigt ha en vattenflaska med dig. Det leder bara till att antalet toalettbesök ökar och kommer inte att leda vare sig till vackrare hy eller någon annan kroppslig fördel, säger Jenny Nyström, professor i njurfysiologi vid Sahlgrens­ka akademin i Göteborg.

Jenny Nyström, professor i njurfysiologi vid Sahlgrens­ka akademin i Göteborg. Foto: Elin Lindström / Pressbild

– När det gäller mängden vätska så behöver vi ungefär 1,5 till 2 liter om dagen. Då räknas all vätska in, så om du äter mycket grönsaker eller soppa får du i dig en hel del vätska via maten. 

När har man fått i sig tillräckligt?

– Ett bra tecken är att man har en ljusgul urin och inte är törstig, då är man lagom ”uppvätskad”.

Men huden då, blir den inte finare av mycket vatten?

– Det här med att vatten skulle ha en renande effekt på hyn finns det inga kända mekanismer för. Vi har blodkärl som går ut i huden, och blodet lämnar av näring och syre till hudens celler samt för med sig slaggprodukter från dem. Men att detta skulle förbättras om man drack mer vatten finns det alltså inget belägg för, säger Jenny Nyström. 

– Däremot kan man förstås bli uttorkad om man dricker för lite, och det påverkar hudens elasticitet. Men det är bara i allvarliga fall av uttorkning man kan se de effekterna. De där åtta glasen om dagen har alltså ingen större effekt på hyn. 

 Är kaffe och te vätskedrivande?

– Nej, det är snarare en myt. Däremot innehåller kaffe förstås ofta en stor mängd vatten, så bälgar man i sig mycket kaffe lär man bli kissnödig på grund av vätskevolymen.

Det här att ”återfukta kroppen inifrån”, behöver man göra det?

– Vi har väldigt bra regleringsmekanismer för det i kroppen. Njurarna filtrerar blodet, och den extra vätska som vi inte behöver i kroppen gör vi oss av med via urinen. Andra sätt för kroppen att göra sig av med vätska är via utandningsluften, via avföringen och via vår svett.

Är det farligt att dricka för mycket vatten?

– Det går att dricka för mycket vatten, men det är ovanligt att det leder till allvarliga tillstånd om man inte har någon bakomliggande sjukdom. Men om man svettas väldigt mycket, till exempel för att man jobbar länge i varm temperatur, måste man förutom vatten också få i sig salt, säger Jenny Nyström. 

– När man svettas lämnar en viss mängd salt kroppen med vätskan. Om man bara ersätter detta med vatten kan det uppstå saltobalans i kroppen. Det kan bli farligt.

Hur återställer man balansen?

– I de flesta fall räcker det med att man äter saltad mat och dricker vanligt vatten. Men om du är magsjuk och har svårt att få i dig vatten och salter kan du försöka dricka vätskeersättning.

 

 

Professorn Jenny Nyström: ”Håll koll på din urin”

1. Lyssna på kroppen! Den säger till om du behöver dricka mer.

2. Drick mer om du jobbar i varm miljö och tänk på att också få i dig lite salt.

3. Var uppmärksam på din urin – den ska vara ljusgul, inte mörk.

4. Varva med vatten om du dricker alkohol.

5. Drick inte överdrivet mycket om du ska träna hårt, kroppen kan ändå inte lagra vattnet in­för ett långlopp eller liknande – du blir bara kissnödig i onödan. 

LÄS OCKSÅ: Är det nyttigt med kombucha? Det här visar forskningen

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + 4 rödvinsglas från Iittala för 249 kr. Köp nu