Foto: East Road/ Ascent Xmedia / Getty Images

7 bästa tipsen – så får du nya, trendiga hälsovanor

Rivstarta din nya säsong med nya, trendiga hälsovanor som får dig att må bra i både kropp och själ. Här är några av höstens hetaste hälsosnackisar – och ­tipsen för hur de blir en del av ditt liv.

1. Vräk på med växter

OS-guldmedaljören Sarah Sjöström är en av många idrottare som vittnar om att hon känner sig starkare när hon tränar efter att hon blivit vegetarian. Att vi skulle prestera bättre genom att äta vegetariskt eller veganskt är dock ett ifrågasatt påstående – men experter är överens om att vi kan må bättre genom att äta mycket mer grönt. Du behöver alltså inte bli vegetarian – tänk i stället att köttet ska spela en biroll på tallriken!

Foto: Shutterstock

 

2. Andas på djupet

Andningens tid är nu – med all rätt. Andningsövningar har nämligen flera positiva effekter på kroppen och hjärnan, bland annat blir vi lugnare och gladare och humör liksom matsmältning förbättras. 

Foto: Shutterstock

Testa: Här är en enkel andningsövning som fyller hela din kropp med ett skönt lugn!

1. Gå ner på alla fyra på golvet, med händerna i höjd med axlarna och knäna i höjd med bäckenet. Kuta ryggen försiktigt.

2. Andas in genom näsan och fortsätt att kuta ryggen så mycket som möjligt.

3. Andas ut så kraftigt du kan. Kuta ryggen ytterligare och tryck hakan mot bröstet. I slutet av utandningen ska du hålla andan i fem sekunder. Fortsätt kuta med ryggen.

Upprepa övningen fem gånger.

3. Ha kul med kål!

En av höstens trendigaste råvaror är både nyttig och billig – och mitt i prick i säsong. Ja, vi snackar förstås om grönsakernas superstjärna – kål. Ett av de recept som vi sökte mest på under coronapandemins första del under våren 2020 är kålpudding, enligt en rapport från Ica. 

Foto: Shutterstock

Testa att laga en smarrig grönkålspesto med pasta!

 

 

4. Gör livet lite ... ­jobbigare

Våra liv blir alltmer bekväma – och många av oss behöver inte ens lämna hemmet för att handla mat. Det är smidigt, men alla bekvämligheter innebär att vi rör oss allt mindre i vardagen, och stillasittande är i dag ett av våra stora hälsohot. 

Testa: Börja promenera eller cykla till jobbet och gör det till en vana att alltid ta trapporna. 

5. Hitta ditt vardags-wow!

En 90-talsballad som ger dig gåshud, utsikten från en fjälltopp eller de vackra höstfärgerna ... När du känner ”åååh, wow” så sätts en kedja av positiva reaktioner i gång, vars effekter är välgörande för hela din hälsa, med minskad ångest, ökad kreativitet och lägre blodtryck bland fördelarna. 

Katrin Sandberg har skrivit boken Förundranseffekten tillsammans med sin författarkollega Sara Hammarkrantz.

– Forskning har visat att förundran kan ha medicinska effekter, bland annat genom att stimulera nervsystemet, lugna hjärtat och dämpa inflammationer i kroppen, förklarar Katrin Sandberg. Tillsammans med sin författarkollega Sara Hammarkrantz har hon djupdykt i allt som man vet om hur förundran påverkar oss. Resultatet är en bok med namnet Förundranseffekten (Bonnier fakta) som de har skrivit tillsammans.

Testa: Gå på ­förundranspromenad

Gör så här: Under din promenad ska du försöka närma dig allt du ser med nya ögon. Känn fötterna mot marken. Bli varse omgivningarna, lyssna till ljuden. Skifta medvetande och öppna upp för det som finns omkring dig, för saker som överraskar och gör dig förtjust. Låt din uppmärksamhet öppna sig för utfors­kande, vad ger dig förundran? Låt blicken vandra mellan det stora och det lilla.

6. Kliv in i hjärnåldern

Nu får kroppens viktigaste, men från träningssynpunkt bortglömda, kroppsdel den uppmärksamhet som den förtjänar. Ja, vi talar förstås om hjärnan.

Jana Söderberg, psykoterapeut och föreläsare med hjärnfokus.

– På 1970-talet upptäckte vi på riktigt att kroppen förfaller om vi inte tränar den. Med åren har vi också lärt oss mer om allvaret med övervikt och diabetes, fokus har hamnat på träning och mat. Nu börjar vi engagera oss på samma sätt i den mentala hälsan, säger Jana Söderberg, psykoterapeut och föreläsare med hjärnfokus, i en rapport från byrån Hint.

– Människor har insett att hjärnan också är en kroppsdel som måste tränas. I framtiden tror jag vi kommer att bli bättre på att se helheten – det kroppsliga och mentala är båda hälsokomponenter som påverkar varandra. 

Testa: Trimma hjärnan med utmaningar och övningar 

7. Bry dig om ­bäckenbotten

Knipövningar förebygger inte bara inkontinens, ditt sexliv kommer också att förbättras, med mer intensiva orgasmer som en bonus. Dags att sätta igång, alltså – oavsett om du är 35 eller 50. 

LÄS OCKSÅ: Träna din hjärna – så enkelt är det 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + 4 rödvinsglas från Iittala för 249 kr. Köp nu