Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa amelia i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Foto: Getty Images

Hälsofrågan: Jag får ont i huvudet av att jobba hemma

Får du också ont i huvudet när du sitter framför datorn hemma med dålig arbetsställning? amelias PT Frida Lindström tipsar om effektiva, snabba övningar som verkligen hjälper.

Åsa Brolin

 Fråga: Jag får ont i huvudet när jag sitter framför datorn länge och även ont i axlarna, skulderbladen och nacken. Jag har ett kontorsjobb även annars men det har blivit värre sedan jag började jobba hemma. Nu tar jag värktabletter varje dag. Finns det några bra övningar för att slippa värken? /Elena

PT:n svarar: Gör pausgympa!

Spänningshuvudvärk är den vanligaste sortens huvudvärk. Den orsakas ofta av spända muskler i skuldror och nacke i kombination med korta, ytliga andetag. 

Om du sitter mycket framför datorn är det lätt att du sjunker ihop, vilket i sin tur gör att området mellan skulderbladen får jobba statiskt för att försöka hålla upp kroppen och skydda ryggraden. Axlarna faller fram och bröstmuskulaturen blir kort.

Fyra effektiva övningar:

1. Axelrullningar, framåt och bakåt.

2. Fläta ihop händerna bakom dig och lyft bröstet mot taket.

3. Cirkla mjukt med nacken.

4. Håll en hand på magen och en på bröstkorgen. Andas djupt. 

Stå med höger underarm och hand mot en dörrkarm och armbågen något högre än axelleden. Ta ett steg framåt med höger ben och luta överkroppen framåt. Stå kvar en stund, byt sida.

Vid spänningshuvudvärk och värk i bröstryggen är det inte ovanligt att man har en triggerpunkt – enkelt förklarat en muskelknut som är konstant spänd. För att få spänningen att släppa kan du stretcha och jobba med rörlighetsövningar för området mellan skulderbladen, men också nacke och bröstmuskulatur. 

Lägg in korta pass med fysisk rörelse under arbetsdagen och undvik värktabletterna i största mån.

Testa också att rulla ryggen på foamroller och lägg en så kallad triggerpoint-boll där du känner med dig att triggerpunkten sitter. Lägg in korta pass med fysisk rörelse under arbetsdagen och undvik värktabletterna i största mån. Om huvudvärken inte släpper, boka tid hos en naprapat.  

LÄS OCKSÅ: Nya trenden: Runstreak (spring lite och långsamt – kom i ditt livs form!)