Foto: skynesher

Fråga psykologen: Varför gråter jag när jag blir arg?

Vi är många som känner igen oss i läsaren Therese, som börjar gråta varje gång hon blir arg. amelias leg. psykolog AnnaCarin Magnusson ger goda råd när känslorna svallar.

Fråga: Det här är kanske inget stort problem men för mig är det hemskt. Varenda gång jag blir arg eller irriterad på någon börjar jag gråta. Det är omöjligt för mig att säga vad jag är arg för eller förklara vad jag menar eftersom jag börjar snyfta så att den andra personen tror att det är världens drama, när det kanske bara handlar om att jag vill att de ska diska efter sig eller släppa fram mig i postkön eftersom det är min tur. Hur ska jag få bort det här? Snälla, hjälp. /Therese

Svar: Berätta vad du känner

Du gillar inte att du börjar gråta, ofta i situationer som du egentligen inte tycker är någon ”big deal” och du känner att det handlar om oväsentligheter. Därför vill du inte reagera så starkt, och känner att tårarna är överdrivna. Men det är en vanlig reaktion. 

När vi blir illa behandlade är vi oftast inte bara arga. Vi är ledsna över att vi blir kränkta eller ignorerade, och jo, faktiskt även om situationen i det stora hela är en petitess. 

När vi blir illa behandlade är vi oftast inte bara arga – vi är ledsna över att vi blir kränkta eller ignorerade.

Vi människor är sociala varelser, och många av oss är kodade på det sättet – vi bryr oss om hur andra bemöter oss. Jämför gärna med att många är kodade att vara rädda för spindlar (även om de bor i Sverige och vet att spindlarna här är ofarliga). 

Känslor är alltså förståeliga, även om vi ibland inte tycker att de är så användbara. De spontana reaktioner vi får när en situation drabbar oss kan vi bara ta emot, jag har inget knep som gör att du inte får din reaktion. Däremot finns det saker du kan göra för att inte förvärra situationen. 

Steg ett är att acceptera din reaktion utan att skämmas för den. Att tårarna börjar rinna ska inte hindra dig från att till exempel säga ifrån. Kanske tårarna i vissa fall blir till hjälp för att förmedla att du blivit sårad. 

Steg ett är att acceptera din reaktion utan att skämmas för den.

När det gäller diskexemplet kanske du mellan tårarna kan säga: ”Det kanske verkar betydelselöst för dig, men jag blir både ledsen och arg när du beter dig som att du tycker att jag gott kan stå vid diskbänken och städa efter dig. Jag längtar också efter att få sitta i soffan och se ett bra tv-program.” 

Gissningsvis blir det faktiskt lättare för tonårsbarnen eller din partner att förstå dig då, än om du bara tjatar: tårarna blir till nytta. På paketutlämningen då? Jag tror även här att det hjälper dig högt formulera varför du blir upprörd. ”Men näe, nu behandlar du mig som luft. Det är min tur nu, du får vänta på din tur.” Kanske gör det inget om tårarna rinner i denna stund heller? 

De flesta av oss reagerar starkare när vi är trötta, stressade eller redan har drabbats av motgångar den dagen.

De flesta av oss reagerar starkare när vi är trötta, stressade eller redan har drabbats av motgångar den dagen. Det handlar om den berömda droppen som får bägaren att rinna över. Om du trots allt tycker det känns pinsamt när tårarna kommer, kan det kanske hjälpa att säga: ”Inte det här också!” 

Då hjälper du omgivningen att förstå att den här motgången är just droppen. Allt gott! 

 

LÄS OCKSÅ: ”Jag vill bli uppvaktad, men min sambo gör mig ständigt besviken” 

LÄS OCKSÅ: Fråga Bengt: Ska jag gå på pappas minnesstund? 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + strandväska, necessär & hårvård för 199 kr. Köp nu!