Fråga kvinnoläkaren: Varför är jag så trött hela tiden?

Är det hormonspiralen som gör mig trött, eller varför är jag så utmattad hela tiden? Det undrar en 36-årig amelia-läsare, som här får svar av kvinnoläkare Susanna Ericsson.

Fråga: Jag är en kvinna mitt i livet som känner mig extremt trött och har tappat mycket hår de senaste månaderna. Har även käkat järntabletter i en vecka nu men märker ingen skillnad på tröttheten. Jag har hormonspiral, kan det påverka hur trött man är? /Khatul, 36

Kvinnoläkaren svarar: Du bör testa sköldkörteln

Jag skulle uppmana dig att boka en tid till din husläkare för undersökning och eventuell blodprovtagning med tanke på att din trötthet har pågått en längre tid. 

Det kan finnas många olika orsaker till din trötthet men spontant så tycker jag att man måste undersöka din sköldkörtel. Sköldkörtelrubbning kan ge både trötthet och håravfall. Det är bra att du äter järntabletter, men om det är blodbrist (på grund av järnbrist) som ligger bakom tröttheten så kommer det sannolikt att ta längre tid än en vecka att återställa balansen. 

En annan vanlig orsak till trötthet hos kvinnor ”mitt i livet” är stress.

Hos husläkaren kan man med ett blodprov kontrollera ditt blodvärde - kanske är det någon annan vitaminbrist, som brist på B-vitamin, som är orsaken till tröttheten?

En annan vanlig orsak till trötthet hos kvinnor ”mitt i livet” är stress. Fundera över om din situation har ändrats de senaste månaderna/åren på ett sätt så att stressen i ditt liv har ökat. Kanske är det därför du är trött?

Hormonspiral kan leda till olika biverkningar och hos en del kvinnor kan kanske trötthet vara en av dem. Håravfall finns beskrivet som en mycket ovanlig biverkan också så det går inte att utesluta att det inte är spiralens ”fel” att du är trött. Mängden hormon som cirkulerar i kroppen från en hormonspiral är ungefär motsvarande 1 p-piller/vecka. 

Kanske kan det vara brist på B-vitamin som är orsaken till tröttheten?

För många kvinnor är det en sådan liten dos att det inte märks, men det finns också kvinnor som reagerar på den lilla dosen och mår dåligt av den och väljer att ta ut sin spiral. 

Sammanfattningsvis tycker jag att du ska starta med ett besök hos husläkaren som kan skicka dig vidare till gynekologen om det behövs. 

LÄS OCKSÅ: Min trötthet var hypotyreos: ”Jag gick upp 10 kilo på ett halvår” 

LÄS OCKSÅ: Fråga kvinnoläkaren: Varför är jag så nedstämd halva månaden? 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + Lyxigt bäddset med brody för 199 kr. Köp nu!