Fi Lindfors: ”Jag försöker se min PMS som en tillgång”

Hon är exmodellen som peppar kvinnor i sociala medier – inte sällan med sin egen kropp som symbol. Fi Lindfors visade bristningar och ärr i stället för gymselfies efter graviditeterna, och hon berättar öppet om hur det är att hamna i förklimakteriet som nybliven singel. 

Linda Newnham

Nej, Fi Lindfors var inte gravid, så det var inte därför brösten ömmade och humöret svajade. Och nog för att hon haft sin beskärda del av PMS, men den brukade pågå i en vecka per månad, inte tre fjärdedelar av tiden! Ändå skavde irritationen nästan för jämnan. Ja, när hon inte började gråta för något banalt förstås, som att någon bad henne gå ut med soporna. Eller så blev hon orimligt arg för att glassen var slut.   

– Är det något som ger dåligt samvete och ångestpåslag så är det när man inte har tålamod med barnen. Så jag började tracka min mens, och efter några månader insåg jag att jag sällan mådde bra i mer än en vecka i må­naden. Då kände jag att det här håller inte, så jag sökte hjälp. Jag gick faktiskt till en privatläkare direkt, för jag orkade inte tjafsa med någon farbror doktor som inte kan något om kvinnohälsa. 

Där tog man blodprov, som visade att Fi är i förklimakteriet. 

– Min första tanke var: Men vad fan, jag är nyseparerad. Jag skulle ju ut och dejta och ligga! Hur hett är det att gå ut på marknaden och säga att man är i klimakteriet? Det kändes som om jag lika bra kunde gå i pension direkt, skrattar Fi. 

Fi Lindfors

Ålder: 41. 

Familj: Barnen Marielle, 9 och Corinne, 5. 

Bor: I Stockholm. 

Gör: Är egenföretagare och konsult.

Instagram: @filindfors

För ja, Fi som är 41 år förknippade klimakteriet med svettningar, vallningar och ordet ”klimakteriekossa”, som etablerades i filmen Drömkåken på tidigt 90-tal. Men sedan den initiala reaktionen har hon läst på och vet nu att man kan komma in i förklimakteriet redan kring 35, och att det är en process som kan pågå i många år. Hon berättar att hon hört att man i Kina kallar förklimakteriet för den första våren och klimakteriet för den andra våren. 

– Visst är det fint. Fast sedan förklarade en läkare att förklimakteriet är lite som att gå in i puberteten fast baklänges. När man går in i puberteten får man ett högt påslag av hormoner, och det är dramatiskt och jobbigt innan allt sätter sig. Och nu ska man alltså göra det baklänges. Tack, universum, det var jag verkligen sugen på! skrattar Fi. 

– Det här med att vara kvinna innebär så många saker, ibland kan jag känna ”slutar det aldrig?”, men just därför är det viktigt att vi delar våra erfarenheter.  

Själv fick hon en bioidentisk progesteronkräm (progesteron är ett av våra kvinnliga könshormon, östrogen är det mer kända) att smörja på handleden, vilket har hjälpt. 

– Efter en månad ville jag gråta av lycka, för jag kände mig som mig själv igen. 

Delar med sig av bristningar och ärr på sociala medier  

På Instagram delar Fi med sig av livets många olika delar i både text och bild. Hon visade stolt upp sin kropp, komplett med lös hud, efter graviditeterna. Foto: Fi Lindfors

Fi Lindfors inspirerar dagligen tusentals följare på Instagram med feministiskt jävlar anamma. Det handlar om allt från löneskillnader till orgasmorättvisan. Hon uttrycker starka åsikter, belyser strukturer och har designat tröjor och mössor med deviser som ”Ur vägen gubbe” eller ”I rock my world”. Men hennes inlägg handlar också om kroppspepp, om att känna sig hemma i sin mammakropp, inklusive slapp hud, bristningar och ärr från kejsarsnitt eller frågor som förklimakteriet och PMS. 

– Jag har varit ganska påverkad av PMS genom åren, och det är klart att den inte är frikopplad från hur vi äter och lever. Jag själv jobbade som modell i tio år, vilket innebar ständiga resor och väldigt lite mat, så när jag slutade blev det faktiskt bättre. Stressen kan tydligen också ligga bakom att jag kom in i förklimakteriet relativt tidigt. 

Men hon har försökt leva med hormonsvängningarna, till och med dra fördelar av dem.

Är du i förklimakteriet?

Fi om tipsen som funkar för henne.

1. Håll koll på mensen. Har du oregelbunden mens eller känner dig PMS:ig flera veckor i månaden så kan det vara en indikation på att du är i förklimakteriet.

2. Sök hjälp hos en specialist, någon som kan kvinnofrågor. Risken är stor för att om man som kvinna i 35–40-årsåldern går till en allmänläkare med diffusa problem som dålig sömn, ömma bröst och nedstämdhet får höra att man är deprimerad. Det kan så klart vara psykiska besvär eller utmattning, men det kan också vara hormonerna som svajar.

3. Ät ordentligt. Dra gärna ner på kaffet, och se till att få i dig ordentligt med fett och kolhydrater. Hormonbesvär blir inte bättre av att du är hungrig.

 

Jag blir lite modigare och tar inte lika mycket skit när jag har PMS

– Att vara ”hormonell” är lite av ett skällsord, men jag tänker att ett problem är att arbetslivet är utformat av män för män. Hade kvinnor bestämt upplägg så hade det inte funnits några förväntningar på att man ska vara högpresterande den första dagen på mensen. Jag stannar ofta i sängen då, kan till och med boka av möten. Men jag försöker också se min PMS som en tillgång. Jag brukar passa på att säga några sanningens ord då, för jag blir lite modigare och tar inte lika mycket skit.    

Den som följer dig på Instagram vet att du har starka åsikter, framför allt i feministiska frågor. Har du alltid varit en bestämd typ? 

– På sociala medier låter jag nog argare än jag är i verkligheten, egentligen är jag en mjukis. Men ja, jag har haft en djupt rotad aversion mot orättvisor sedan jag var liten. Jag gav bort min veckopeng till välgörenhet, och hade föräldrar som suckande frågade om vi inte kunde ha en enda middag utan att diskutera världspolitik. När jag gick i sjuan så kom det en överlevare från Förintelsen och pratade i vår skola, som sa att hålla tyst är detsamma som att hålla med. Det satte sig hårt och befäste viljan att säga ifrån även om det skapar dålig stämning. 

En kvinna som tydligt säger vad hon tycker får lätt rykte om sig att vara jobbig. Vad har du mött för reaktioner? 

– Ja, speciellt i corporate-världen är det så. Jag jobbade som marknadschef för ett större bolag tidigare, och som kvinna i en affärsledning är det lätt att man lindar in åsikter i fyra lager marsipan innan man levererar dem. Men jag lessnade på det och började peka på saker, kanske säga ursäkta, men precis det där sa jag för tio minuter sedan, det känns som om du bara upprepar mina ord. Jag synade härskarteknikerna. Man blir ingen favorit när man gör det, men jag märkte att fler vågade haka på, och det är så vi får till en förändring. 

Kanske är mitt engagemang ett sätt att gottgöra att jag har varit en del av en industri som fått många att må dåligt
”Jag vill inte leva ett liv i väntan på att jag ska bli nöjd innan jag vågar visa mig, för enligt min erfarenhet blir vi aldrig riktigt nöjda”.Hår & makeup: Jenny Guerrero. Styling: Lina JohanssonKläder: T-shirt. Levi´s. Jeans, Carin Wester/Åhléns. Sneakers, Saucony. Smycken, privata. Foto: Theresia Köhlin

Hon har velat nå förändring i synen på oss själva också. Framför allt mammakroppen och att lära sig omfamna hur kvinnokroppen utvecklas med livet. För trots att Fi är en smal person så döljer sig bakom jeanslinningen en slapp mammamage.

– Hur nöjd man är med kroppen har egentligen inget att göra med hur snygg man är ytligt sett. När jag modellade vägde jag knapp 50 kilo på mina 174 centimeter, men kunde ändå oroa mig för mina breda höfter. Jag vågade inte ens gå i shorts. Väldigt skevt, säger hon och tänker till: 

– Kanske är mitt engagemang i den här frågan mitt sätt att gottgöra att jag har varit en del av en industri som fått många att må dåligt. Även om man ska komma ihåg att jag också såg bilder på mig själv som var helt sönderretuscherade, för jag dög ju inte heller. 

För tio år sedan hade jag ingen aning om att jag skulle vara så här snygg, trygg och härlig.

Innan Fi fick barn oroade hon sig över att kroppen skulle förstöras av graviditeten, vilket hon nu kan se är sorgligt. 

– Vi förändras fundamental när vi får barn, men är samtidigt livrädda för att kroppen ska göra det. Men ytan påverkar ju inte ens värde som människa. Precis som ett skavt bokomslag inte påverkar innehållet. Men nej, för tio år sedan hade jag ingen aning om att jag skulle känna mig så snygg, trygg och härlig som jag gör i dag. 

När hon var i fjärde månaden fick hon veta att deras dotter har blåsexstrofi, en svår medfödd sjukdom som bland annat drabbar urinblåsan, och då skiftade hennes fokus totalt. 

– Jag tror inte jag såg mig själv i spegeln på två och ett halvt år efter det. 

Det var när hon kom ur den bubblan och en bekant frågade hur snabbt Fi blev av med mammamagen efter graviditeten som hon tände till.

– Jag blev så provocerad, som om det är viktigt hur snabbt man kommer i form när man just fött ett barn.

Så när Fi blev gravid med sitt andra barn bestämde hon sig för att lägga ut bilder på hur det kan se ut efter en förlossning. För lika olika som kvinnokroppar ser ut före en graviditet gör de efteråt. Men på sociala medier, menar Fi, var narrativet väl smalt: Här står jag med min stora mage. Och här står jag nu, direkt efter, i mina smaljeans. Fi ville ge en alternativ bild av verklig­heten.

– Jag ville visa ”medan-kroppen”. Livet är ju inte före och efter, utan det händer däremellan. Så jag la upp bilder på hur det såg ut några dagar efter förlossningen, eller som nu, då jag flera år efter förlossningen fortfarande har mitt ärr, bristningar och valkar. Jag vill inte leva ett liv i väntan på att jag ska bli nöjd innan jag vågar visa mig, för enligt min erfarenhet blir vi aldrig riktigt nöjda. 

Öva på att styra om negativa tankar om din kropp

Fi trivs med tillvaron som singelmamma.”Jag tror att särbolivet kan vara min framtida melodi”.Kläder: Kofta, & Other stories. Linne, privat. Jeans, Levi’s. Smycken, privata.

"Acceptera din kropp som den är"

Fi Lindfors tipsar om hur du får en mer neutral inställning till din kropp, där du tycker om den för hur den fungerar i stället för att döma.

– Att älska sin kropp kan ibland kännas som ett stort steg. Mitt tips är i stället att sluta hata kroppen, att ha en mer neutral inställning till och inte lägga så mycket fokus på den. För att landa där kan du behöva trampa upp nya stigar i hjärnan. När tankarna vandrar åt det negativa hållet kan du medvetet behöva byta ut dem. Om du exempelvis känner ”gud, vad jobbigt att ha en bikini på sig”, så byt ut tanken mot ”så härligt med sol på huden och sand mellan tårna”. 

Minns också att när du dör kommer ingen att sakna dig för att du hade en så platt mage, utan för hur du fick folk att känna. 

Men att ens kompass är tydligt inställd i politiska, feministiska frågor innebär inte att man är lika på det klara med vem man är och vad man vill i privatlivet. Fi har haft ett drag hon behövt jobba med i relationer – känslan ”jag behöver inte någon”. För att förstå den måste vi backa några år och se vad som präglat henne. 

– Redan som liten gick jag helst runt med näsan i en bok, ritade och filosoferade. Sedan är livet som modell ensamt, man reser runt i världen själv och sitter ofta ensam i väntan på smink eller plåtning. Det spädde nog på min självständighet, vilket å ena sidan är en gåva, å andra sidan har jag en djupt rotad känsla av att inte behöva någon annan.

Ja, under många år levde hon sitt liv i en kappsäck. Det var djungel ena dagen och öken andra. Ett år var hon på Mallorca 32 gånger, och det var bara en av alla arbetsplatser. Och när hon satt i bilen på väg från Arlanda var det inte sällan som taxin fick vända tillbaka mot flygplatsen för att hon bokats in på ett nytt jobb. 

– Det är svårt att upprätthålla djupa relationer när man lever så, och folk räknade inte med mig i sociala sammanhang. En dag insåg jag att jag inte fått ett enda samtal eller sms från någon vän på två veckor. Det var då jag kände att jag behövde sluta jobba som modell. Men sedan har det tagit ganska lång tid och aktivt arbete för att fördjupa relationer. 

En kompis fick krama mig när jag grät mig igenom min separation

Det här är några år sedan nu, men Fi minns hur en kompis, som hon ändå hade känt sedan hon var kring 20, faktiskt sa att ”ju mer jag lär känna dig, desto mer förstår jag att jag inte känner dig alls”. 

– Jag är lyckligt lottad som har fina vänner som har orkat hålla i. En annan kompis fick krama mig när jag grät mig igenom min separation för drygt två år sedan, det hade aldrig tidigare hänt. 

Och hur är du i relationer? Du och ditt ex gick in i småbarnsåren ganska snabbt efter att ni träffades. Vad hände med dig där? 

– Jag har en tendens att stänga ner och bli tyst, men det är ju inget bra sätt att komma tillrätta med problem. Jag är också väldigt anpassningsbar, vilket innebär att jag lätt kompromissar bort mig själv i en relation. Det har varit ett tydligt mönster i mina tidigare relationer. Efter några år vaknade jag upp och undrade vem jag är och hur jag vill ha det, för det mesta hade gjorts på hans sätt. Och när jag då började uttrycka min vilja blev det jobbigt. 

Jag har levt utan passion i många år, det vill jag aldrig göra igen

På så sätt har tiden som singelmamma varit läkande. Hon har fått bättre pejl på hur hon vill ha det. Fi ler när hon berättar om att hon nu äter den mat hon själv gillar och ser till att ha det rent och snyggt hemma. Hon har en knallgul soffa, en fågellampa och lilarosa matta bara för att hon har lust. 

– Och så har jag orimligt många krukväxter! Jag njuter verkligen av att ha mitt eget hem och tror att särbolivet kan vara min framtida melodi. För om man ska vara ärlig så är det här med familj och att rodda logistik inte bästa förutsättningarna för att ha en passionerad relation. Jag har levt utan passion i många år, och det vill jag aldrig göra igen.

Det här är förklimakteriet

Svänger humöret snabbare än vädret? Har du en diffus känsla av att du håller på att bli galen? Då kan du vara i förklimakteriet. Och det finns hjälp att få. 

 

Vad är förklimakteriet? 

Förklimakteriet kallas ibland tiden före klimakteriet. Äggstockarnas funktion minskar och mensen upphör till slut. I 35–50-årsåldern varierar nivåerna av de kvinnliga könshormonerna östrogen och progesteron* kraftigt. När balansen rubbas påverkar det signalsubstanserna i hjärnan, som i sin tur påverkar det psykiska måendet. Man kan exempelvis ha för mycket progesteron i relation till östrogen, trots låga östrogennivåer. 

 

Känslomässiga symtom: 

• Humörsvängningar 

• En känsla av att vara uppe i varv 

• Depression

• Sömnproblem

• Oro 

• Ångest 

• Minskad självkänsla 

• Ibland ökad sexlust 

 

Fysiska symtom:

• Rikliga blödningar med klumpar (levrat blod)

• Kortare menscykler

• Vallningar och nattsvettningar

• Ömma bröst

• Järnbrist

• Viktuppgång

 

Vad hjälper?  

✔ Kosten Kroppen behöver näring för att fungera. Ju bättre balanserad den är, desto lindrigare kan symtomen bli. 

✔ Stress kan ligga bakom obalansen i hormoner och signalsubstanser. Vårt kvinnliga hormonsystem kan vara 

känsligt för stress. 

 

* Progesteron. Vissa symtom är direkt kopplade till låga progesteronnivåer, därför kan progesterontillskott hjälpa. Många kvinnor blir hjälpta av bioidentiskt  progesteron. 

(Källa: Mia Lundin och Hercare) 

 

LÄS OCKSÅ: Vanna Rosenberg: ”Jag skämdes för att vara kvar när min syster dog” 

LÄS OCKSÅ: Bianca Kronlöf: ”Ingen jävel ska få kontrollera mig”