ANNONS

Innehåll från AXA

Hälsoboosta din vardag – 5 tips du inte vill vara utan

Vissa perioder i livet uppstår känslan att tiden rusar och du inte hinner med någonting alls. Livspusslet har förvandlats till ett tusenbitarspussel och det är omöjligt att få in allt du vill hinna. Jobb, träning och familjeliv snurrar på och du vill gärna hitta lite tid för dig själv och dina vänner också. Puh! Men istället för att stressa upp dig till bristningsgränsen, kan det vara dags att se över dina rutiner. Här är fem smarta tips på hur du kan få en mer hälsosam vardag.

1. Hur startar du dagen? Väck kroppen långsamt. 

Ge din kropp en chans att vakna i sin egen takt. 

Ställ väckarklockan lite tidigare än du brukar, då kan du både vakna i lugn takt och du hinner med dina morgonbestyr bättre. En lugn start på dagen minskar också risken för stress och gör att du är mer närvarande. 

2. Hoppar du över morgonmålet? Prioritera en god och nyttig frukost. 

Det är lätt att tänka att du sparar tid på morgonen och blir mer effektiv genom att hoppa över frukosten. Men ofta blir det precis tvärtom, du blir trött, hungrig och mer ofokuserad framåt dagen. 

En nyttig granola eller müsli, med både havre, nötter och bär är toppen att starta dagen med. Havre är 100 % fullkorn, vilket håller magen i balans, kolesterolet i chack och dessutom gör dig mätt länge. Havre innehåller också mineraler som järn och zink, och vitaminerna tiamin och folsyra. Granola är också gott, och går att variera i en massa olika former. 

Tips! Toppa din smoothie med granola för extra nyttig crunch. 

3. Tar du dig tid att ladda om? Gå en promenad i vårljuset.

En rutin som är helt perfekt att starta den här tiden på året är att ta sig ut på en promenad varje dag. Vårljuset lockar just nu, så använd den känslan när du ska ta en paus i jobbandet. Nu när du kanske fortfarande arbetar hemifrån är det upp till dig själv att få till en bra rutin på jobbdagen, vilket kan vara lite lurigt. Särskilt om du har mycket jobb framför dig. Men det har visat sig att en kort (eller lång) promenad om dagen faktiskt gör dig mer effektiv. Du får upp energinivån i kroppen – ljus, frisk luft och sol har alla goda effekter på vårt välmående. Sätt ett alarm och ta en kort promenad samma tid varje dag – en riktigt smart vana. 

Visste du att… Havregryn innehåller betaglukan – en naturlig fiber som har visat sig sänka kolesterolhalten i blodet. En hög kolesterolhalt är en riskfaktor för utvecklingen av hjärt- och kärlsjukdomar. För att få en positiv effekt på kolesterolvärdet bör du få i dig 3 g havrebetaglukan varje dag.

4. Dippar energin på eftermiddagen? Fyll på med näring. 

Ofta slår den stora tröttheten in på eftermiddagarna. Det kan så klart bero på många saker, men för att få tillbaka orken och kunna fokusera på bästa sätt är ett mellanmål en bra vana att få in. Det behöver inte vara krångligt eller svårt.

En skål naturell yoghurt med granola på är perfekt som mellis. 

Granolan ger dig det mesta du behöver, snabb energi från russin eller bär, samt nyttiga fiber och fetter från havre, frön och nötter. Snabbt och gott. 

Andra exempel på enkla mellanmål är en bowl där du öser ner frukt, bär, nötter och toppar med granola, eller en smoothie med lite müsli på toppen

Gör det till en vana, och du ska se att energin och orken håller i sig till kvällen.

Visste du att… Havregryn är naturligt glutenfritt, men det kan ändå finnas gluten i. Det beror på att havren kan vara förorenad av vete från till exempel transport, tillverkning eller redan ute på fälten. Var därför extra noga om du är känslig mot gluten. 

5. Känns stressen tung? Hitta tillbaka till andningen. 

När du är mitt uppe i stressen att bocka av din att göra-lista är det lätt att tappa bort både nuet och andetaget. Vi tänker inte på det, men ofta glömmer vi bort att djupandas och sitter istället och flåsar uppe i bröstkorgen. 

Ett ordentligt andetag är bra för kroppen, men att fokusera på andetaget en liten stund gör också att du kommer tillbaka till nuet, kan fokusera om och prioritera bättre. Ett tips är att få in små mikropauser av andning under dagen. 

Exempelvis: lägg en hand på magen och andas några andetag medan datorn startar upp varje morgon, ta för vana att andas några djupa långa andetag efter varje telefonsamtal eller möte du har under dagen, och bestäm två tider under dagen där du under några minuter lägger ifrån dig allt och fokuserar på andningen (kanske innan eller efter den dagliga promenaden!). 

Lycka till!

Artikeln ovan är framtagen av Brand Studio och AXA och ej en artikel av amelia

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + solskydds-kit från Nivea för 199 kr. Köp nu!