ANNONS

Ställ in din stress-timer i jul

/
IWB_Launch_Event_26

Finns det julefrid? Jag och Cecilia Bergman, vd på Ida Warg, jobbar i alla fall på det.

Siffrorna är tydliga – julen är inte bara härlig, den är farlig också. En ny undersökning från Hjärt-Lungfonden visar att stress och oro ligger bakom det ökade antalet hjärtinfarkter som sker just under den här tiden. 

Varje år dör 5000 svenskar av hjärtinfarkt och på julafton ökar det antalet med 40 procent! Galet!

Det är hög igenkänning på julstress. Jag liksom många andra jag känner ska hinna med allt på jobbet, handla alla julklappar, julstäda, gå på glöggmys och allt ska vara klart innan jul så att man kan sitta där i soffan och känna julefrid.

Julefrid? Känner man någonsin det? Ibland känns det nästan helt ouppnåeligt.

2 miljoner människor i Sverige lever med någon form av hjärt- och kärlsjukdom. Det är både världens och Sveriges vanligaste dödsorsak, och värst är det vid jul. 

I samma undersökning läser jag att  37 procent av de som drabbats av en infarkt under julen kände mera stress än vanligt och 26 procent kände mer oro än annars. Siffror som inte går att snacka bort.

Själv lever jag med en pulsklocka på armen som jag kan använda för att regga min sömn och träning, jag vet att jag har tjatat om det tidigare, men för mig funkar väldigt bra.

Stress och oro påverkar sömnen och hela kroppen och jag försöker att hålla koll på min stress genom att lära känna min kropp. När pulsen går upp utan anledning så drar jag i handbromsen. Det är verkligen inte alltid jag lyckas, men är man medveten blir det åtminstone en väckarklocka.

Min vän Lina Kjällström är nordisk marknadschef på hälso- och träningsvarumärket Fitbit som jobbar mycket med att slå ett slag för bättre hjärthälsa. (Det finns förstås flera andra märken som också har aktivitet- och smartklockor). Bland annat har Fitbit utrustat sina mest avancerade smartklockor och aktivitetsarmband med EKG-mätare som kan känna av tidiga tecken på förmaksflimmer. Här bjuder Lina på sina bästa tips för att minska stressen.

Lina Kjällström

Lina Kjällström.

Stefan Andersson

’– Försök hitta några enkla saker du kan göra för att lättare ta dig igenom julhelgen – gå upp tidigare för en stunds meditation, ät en banan innan du sätter dig i bilen, eller sätt ett larm på din Fitbit för att påminna dig att ta två minuters vilopaus, mitt på dagen.

När vi är stressade kan det kännas svårt att se vad som var den utlösande faktorn.

Om vi lär oss att uppmärksamma tidiga signaler på stress kan vi enklare bromsa innan den slår till, och på så sätt, förhoppningsvis, minska stressens negativa inverkan på våra liv, säger Lina som också tipsar om att schemalägga egentid med både träning och vila.

Men det bästa tipset är vad hon kallar en ”stress-timer”.

– Ställ in en timer på två minuter. Fokusera all energi du har på något som stressar dig i stunden och skriv ned dina tankar – antingen på papper eller på en mental post-it. När tiden är slut, skrynkla ihop pappret och kasta det i soptunnan, eller visualisera hur du bränner upp post-it-lappen i bakhuvudet. Detta är även en metod som kan hjälpa dig att sortera i vad det egentligen är som du är så stressad över, något som ofta kan kännas som en svåridentifierad gröt, menar hon.

Det tar jag själv till mig – och inte bara under helgerna.

Jule- och nyårsfrid är välkomna nu. Jag är redo. Stresstimern är påslagen.

God jul och gott nytt år på er!

IMG_7514

Timern är påslagen.

0

Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se. Du som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för vad du skriver.

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy och regler för kommentarer.

© Bonnier Magazines & Brands AB i samarbete med AB Kvällstidningen ExpressenTelefon: 08-736 53 00