ANNONS

Nyckeln som gör att jag klarar Corona-tiden

IMG_0525

Såg ni cancergalan i går? Så starkt, tårarna rann när jag satt framför tv:n. För första gången på flera år var jag inte själv på plats, det såg pandemin till. Årets viktigaste gala spelades in utan publik, men det spelade ju ingen roll när resultatet sen kom. Magiska 41 500 nya månadsgivare vilket motsvarar mer än 300 miljoner kronor tillsammans med alla engångsgåvor. HURRA!!

D5764973-F190-4FCD-9223-A3427D7D82EC

Så här firade vi rekordåret 2020, i år spelades galan in utan publik på grund av pandemin. Anders, Maria, jag, Anna och Henrik.

Pengarna går till forskningen på olika cancersorter, och det behövs verkligen. I dag överlever nära 70 procent av de som får en cancerdiagnos, två av tre alltså. För bara 30 år sedan var det bara en av tre som överlevde.

Jag blir så upplyft när jag läser de siffrorna. Det är snart nio år sedan jag fick min diagnos hjärntumör, och utan forskningen och träningen är jag säker på att jag inte levt i dag. Forskarna hittar hela tiden nya behandlingar och nya metoder, och min tacksamhet för deras arbete är oändlig.

IMG_0584

Jag och min tränare, tillika make på galan 2020.

Själv fick jag ett glädjande besked innan jul att min hjärna fortfarande är tumörfri, och jag kunde njuta av helgerna med vetskapen att jag får leva vidare ännu en tid. Nu ska jag bara komma igång med träningen igen.

Jag tycker att det har varit svårt att träna under det här mörka Covid-molnet. Även om jag fortfarande har antikroppar (fick ju Covid-19 i april och testade mig nyligen).

När jag var yngre och spelade handboll var det inga problem att komma tillbaka efter ett uppehåll. Blev jag sjuk eller skadad gick det ändå relativt fort att vara tillbaka till handbollsplanen.

Det gör det inte nu.

Med artros i knät och en ålder som snabbt tickar uppåt tar det tid att kicka igång kroppen från noll. Att gång på gång hitta motivationen, nya sätt att träna men framför allt att hålla igång rutinerna.

För det är det som är nyckeln till att man klarar sig igenom dessa tider. Rutinerna.

Det går inte att fuska sig fram när kommer till träning. Kroppen vägrar genvägar, och försöker du skynda får du ofta tillbakakaka genom skador och bristningar.

Alltså förbereder jag mig på en oglamourös tid i vintermörkret. Tur att jag vet hur det är att börja om och göra en ny plan. Behöver du ett tips på hur man gör?

00F10691-3DE6-4F5B-8DF5-B84CDA65FFFE

Så här glad blir man av träning!

Skriv in träningen i din kalender. Börja med två dagar i veckan, så kan du öka eftersom. Jag tycker att det är svårt att hitta rutiner om det är för långt mellan gångerna, för mig är tre gånger i veckan optimalt, men det viktigaste är att det blir av. Att du skriver upp när du tränar har en psykologisk effekt.

Det är mycket svårare att skjuta upp eller strunta i träningen om det är insprängt mellan olika möten. Blocka din digitala kalender med ett hälsopass. Tänk på att din träning är lika viktig som vilket möte som helst. Faktum är att ju flera ansvarsområden du har på jobbet, desto mer behöver du hålla igång din kropp och din hjärna för att orka ta bra beslut. Det bästa är om du lägger din träning på samma dagar, tisdagar, torsdagar och söndagar till exempel. Då är det lättare att komma ihåg och smidigare att göra det till en vana.

Dessutom vet du väl att man glad av att träna?

Och det behövs verkligen just nu.

0

Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se. Du som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för vad du skriver.

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy och regler för kommentarer.

© Bonnier Magazines & Brands AB i samarbete med AB Kvällstidningen ExpressenTelefon: 08-736 53 00