ANNONS
PersonuppgifterCookies

Hur funkar det att ta hjälp av en bröllopskoordinator?

/
Innehåller reklam för egen verksamhet

Foto Frida Ireklint

När jag jobbar med helkoordineringar av bröllop så brukar brudparet kontakta mig 1-2 år innan deras bröllop – oftast preciiis efter att de förlovat sig faktiskt – för att dra igång planeringen…

Och många undrar vad gör en bröllopskoordinator i två år? Vad går jobbet ut på? Det är lätt att bara tänka på slutleveransen och att man piffar bröllopslokalen när bröllopet väl är och att det därför bara är ett jobb man gör på sommaren men det är långt ifrån sanningen… även om sommarens period är högsäsong och som mest intensiv eftersom ens deadlines och genomförande ligger då såklart!

Generellt så brukar alla mina brudpar börja med en bröllopskonsultation som uppstart. Denna kan man boka som enskild hjälp också om man vill planera hela sitt bröllop själv men vill ha tips och råd på HUR man bäst planerar och genomför sitt bröllop. Då gör jag en behovsanalys av brudparets drömmar, visioner och tankar inför bröllopet som ett första steg – jag tar alltså redo på vem de är, var och när de vill gifta sig, hur många gäster de tänker sig vara, vad budgeten är, vilken typ av vigsel och lokal de ser framför sig, vad som är viktigast för dem och vad de vill ha för personliga leverantörstips av mig under vårt möte…

Foto Frida Ireklint

Sen lägger jag ett par timmar på att göra research och ta fram allt material inför vårt möte utifrån behovsanalysen – jag tar alltså fram en leverantörslista med flera förslag på varje post (exempelvis fotograf, MUA, location, djs osv osv) som matchar just det brudparets budget, vision och stil. Jag gör ett bröllopskoncept för att visualisera exakt den känslan de vill ha på sitt bröllop som de sen kan använda sig av under planeringen i möten med alla leverantörer för att se till att alla landar i samma färg och formspråk för att skapa samma känsla och bild under bröllopsdagen! Och så tar jag fram checklistor, budgetunderlag, prioriteringslista och andra tips som de vi sen går igenom på vårt möte.

Oftast tar själva mötet under bröllopskonsultationen två timmar och efteråt känner sig förhoppningsvis brudparet FULLMATADE med inspiration och information kring hur de bäst drar igång och genomför sin planering – de vet dessutom var de ska leta och vad saker rimligen borde kosta. Och hur de ska förhandla så bara på den informationen ”vinner de tillbaka” pengarna de la på konsultationen – för de vet hur de ska spendera sina pengar rätt.

Sen kan de planera själva och boka ”inspirations immar” med mig längst vägen för att bomma olika saker eller få mer råd eller om de vill att jag ska gå in och förhandla något kontrakt eller annat.

Foto Linda-Pauline

Men när det kommer till helkoordinering så sköter jag hela planeringen och kontakten med alla leverantörerna längst hela planeringsåren. Oftast önskar brudparet enbart ha kontakt med mig för att då få all information att ta beslut kring efter hand – detta betyder dock INTE att jag bestämmer hur bröllopet ska se ut eller gå till – tvärtom! Precis så som jag gjorde behovsanalysen till första mötet fortsätter jag sedan göra för varje detalj kring hela bröllopet – först ut är oftast location och då får brudparet 5-7 ställen presenterade för sig som matchar den vision de fyllt i under behovsanalysen. De får då kika runt och säger till mig vilket ställe de önskar boka så börjar jag förhandla datum, pris, tider och vad som ska ingå och bollar tillbaka för dem för kontraktsskrivning. När man jobbar med mig så står ALLTID brudparet på varje kontrakt med varje leverantör och jag tar aldrig mellanhänder eller kickback utan jobbar för att få rabatter som tillfaller kunden istället.

Och sen jobbar vi vidare så här med varje beslut – jag frågar ut dem med vad de är ute efter, stil, budget, känsla osv och sen tar jag fram förslag som jag vet matchar dem och så väljer dem. Först ut är att välja och boka alla leverantörerna och det håller vi oftast på med första halvåret och sen gör vi samma process kring att välja VAD de vill ha av leverantören (meny, dryck, vilka blommor, hur ska inbjudningar och trycksaker det ut, hur dukningen ska se ut, hur många timmar fotografen ska jobba, hur körschemat ska se ut kring det, vilka fotokonstellationer vill de ha, när ska makeup och hår göras och på hur många osv osv osv). Det tar sin lilla tid kan jag säga och jag lägger runt 200-500 timmar under placeringstiden så även om en helkoordinering kan låta dyrt när man bokar så kan jag lova att timpriset för mig som konsult inte är speciellt högt i slutändan… Det är ju dessutom 25% moms på konsulttjänster i Sverige så vad mitt timpris slutar på halveras ju dessutom i moms + skatt innan jag ens kan ta ut min lön. Här hade jag önskat en förändring i Sverige får jag säga – att driva ett enmansbolag inom såna här tjänster och få ens kunder att förstå varför det är så dyrt är otroligt tufft eftersom det blir dyrt för dem – men det är inte jag som tjänar en massa pengar utan hälften går till skatt (moms är ju också skatt) och det kan ju vara frustrerande såklart! Jag betalar gärna skatt i Sverige men att driva bolag inom just det här där kunden ska betala så stor del som 25% i skatt/moms gör det utmanande för gemeneman att ha råd med en bröllopskoordinator som planerar allt i en helkoordinering tyvärr.

Foto Linda-Pauline

Oj, sidenote kring hur det är att driva bolaget bakom… hur som helst: när vi närmar oss själva bröllopsdagen så är ju alla beslut tagna kring hur allt ska se ut, vad som ska ske när osv och det är dags för finliret inför leveransen. Och nu tickar mina arbetstimmar iväg lite till får jag säga för sista två månader så jobbar jag med att coacha toastmasters och hjälpa dem med deras uppdrag, jag lägger ut körschemat och tidsplanen per sekund och minut och ser till att synka med alla leverantörer så att det blir korrekt utifrån deras uppdrag. Hur lång tid behöver MUAn och vilka redskap ska finnas på plats? När kan brudföljet äta lunch? Vem har specialkost? När kan fotograferna fota detaljbilderna på skor, smycken brudbukett osv? Hur ska gästerna fördelas i hotellets sängar? Har leverantörerna någon specialkost? Vilka talare önskar projektor? När ska taxis bokas? Det är 1000 små detaljer som hakar i varandra som ska synkas och allt är föränderligt in i det sista, haha. Sista två veckorna jobbar jag oftast 40 timmar bara med sånt här och sen när det väl är dags för bröllopshelgen brukar jag finnas på plats från torsdagskväll på de stora bröllopen för ett börja förbereda på plats, fredagen börjar jag tidigt och jobbar oftast till efter midnatt med själva fredagseventet och att synka all logistik mellan alla leverantörer, boosta och briefa brudföljet och synka körschemat med toastmasters och köket in i det sista… sen är det äntligen showtime på lördagen och då står jag pigg och redo på morgonen igen och välkomnar MUA-teamet tidigt på morgonen och sen rullar dagen på i högt tempo för att få allt att klaffa.

Förutom att synka leverantörer, dukning, vigselplats som ska byggas osv så lugnar jag nerverna hos tärnor och brud och ser samtidigt till att killarna kommer ihåg att duscha i tid och gäster corsagen på deras kavajer. Jag är överallt 18 timmar i sträck och går oftare och lägger mig fram emot 04 på morgonen HELT SLUT men så himla glad för att det vi jobbat med senaste 1-2 åren blev så där magiskt som brudparet drömt om – eller oftast ännu bättre! Som ni hör går det åt 30-40 arbetstimmar bara på leveransen av bröllopshelgen och det är därför jag inte kan göra så många bröllop per sommar och därför jag är så slut efter – och måste vara noga med min återhämtning.

Foto Anna Roström

Efter bröllopet brukar jag fånga upp brudpar och gästerna på söndagen och se till så presenter levereras, borttappade skor återlämnas och att alla kramas hejdå. Och att fakturor stämmer från leverantörer och betalas från brudparet och sen är det tack och hej och en kund som tyvärr (förhoppningvis) aldrig kommer igen vilket känns skumt när man varit så tajt under så lång tid.

Och skitdåligt ur ett businessperspektiv där man ofta pratar om i entreprenörsvärlden vikten av ”returning customers” och lojala kunder – men i denna branschen har man liksom bara kunden en gång.

Foto Locksen

Det är därför jag nu tänker införa 10årsbröllopen, haha. Så de kan bli returning customers då i alla fall. Bra idé va?

4

Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se. Du som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för vad du skriver.

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy och regler för kommentarer.

© Bonnier Magazines & Brands AB i samarbete med AB Kvällstidningen ExpressenTelefon: 08-736 53 00