ANNONS

En klämdag i kalendern – och en skål för nummer 13!

Oktober är bröstcancermånad. Det vet nästan alla kvinnor nuförtiden men det var en gång, närmare bestämt vid sekelskiftet år 2000, som bara en handfull människor i Sverige visste vad Rosa bandet var. Sen blev det oktoberrosa överallt i samhället och bröstgalorna avlöste varandra, med det utmärkta resultatet att kvinnor klämde på sina bröst, läkekonsten gick framåt, snitten, cellgifterna och implantaten blev bara bättre och bättre. Men sorgen, smärtan och rädslan gick inte att planera bort. Den finns där. Och ännu är inte bröstcancer utrotat – även om boten ökar för varje år.

I år var jag med i en liten film om att bli bröstvän (och att sätta in ett “k” i kalendern). Det var i bröstcancerförbundets regi för att samla in pengar för de drabbade och deras familjer.

Skärmavbild 2021-10-11 kl. 9.24.06 fm

instagram.com/bonjournybakat kan du lära dig mer om hur du klämmer rätt när du undersöker dina bröst.

När vi ändå håller på med att bry oss, så vill jag fortsätta med ett annat engagemang, EnsamhetsKommissionen, där jag är ordförande och tillsammans med andra duktiga personer försöker påverka stat och kommun att göra något åt den hälsofarliga ensamheten bland äldre. Och vad ska civilsamhället göra? Visa värme, småprata i porten eller i affären, ring någon gammal anhörig, våga knacka på, säg hej, möt blicken – alla vill bli sedda.

image2

Knackar på hos en granne som får en utläst tidning, Visa värme, en liten kampanj, men som kan få större betydelse än du tror.

Se dig omkring hemma, blir du glad? Om inte, släng! Det är rensproffset Marie Kondo som säger så apropå att vi har på tok för mycket saker hemma. Jag tycker jag rensar oavbrutet, ger bort, lämnar till Stadsmissionen, kastar, och ändå kan jag inte låta bli att köpa nytt, att lägga till. För att jag kan, för att jag har råd och för att just när jag handlar så blir jag glad.Men den här skulle jag gärna vilja ha. En skulptur med en ung kvinna som speglar sig och ser sig själv som betydligt äldre. Många kvinnors skönhetsrädsla är att tappa sin skönhet. De här skulpturen stod i ett palats som svinrika släkten Farnese ägde, skulpturen är modern och palatset från 1500-talet. En ljuvlig kontrast och då kan jag att om jag bodde där hade jag inte heller kastat någonting. Idag är huset ett museum och det är vi som kommer dit mycket tacksamma över. Så ibland tänker jag att kanske ska somligt få stå kvar, kanske blir någon annan glad även om mitt hem inte blir något museum mer än för mina barnbarn.

image0

I Villa Farnese, en renässansherrgård i Caprarola i Viterboområdet. Italilen står den lilla skulpturen som handlar om rädslan för att bli gammal.

image1

En oktobervecka med höstens multnande skönhet. Det här är en by som ligger bara en timma från Rom. Och husen har stått i århundraden.

Roligt också att “vår” ö Zanzibar tog hem Nobelpriset i litteratur. Författaren Abdulrazak Gurnah föddes där, flydde och lever i England. Till nyår är det dags för oss att göra ett återbesök och då ska vi gå i hans fotspår, läsande romanen Paradise. På Zanzibar föddes också sångaren i Queen, den helt oslagbare Freddie Mercury. Där han föddes i Stone Town är det nu en turistaffär och musiken hörs långt ut i gränden, till glädje för turister, invånare och åsnor.

Underbara Zanzibar dit vi återkommit många gånger istället för att skida i Åre eller Sälen (kostar ungefär lika).

Tretton stycken 50-plusplus-poddar har jag och väninnan Suss Hobohm gjort. I den senaste talar vi folkdräkter, politiskt eller bara vackert? Va??? Har du missat? Varsågod, gå in på Amelia & Suss, Roligare än du tror. Räcker om du googlar fram oss via Safari till exempel, om du inte har Poddcaster-appen. Lätt som en plätt och det får gärna bli vanebildande. Att lyssna på poddar har blivit min senaste besatthet, mest blir det SR (Sveriges radio) men det finns så oändligt mycket mer att lyssna på, lära eller underhållas av. Hitta en ny värld.

image3

Skål för vårt trettonde avsnitt!

Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se. Du som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för vad du skriver.

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy och regler för kommentarer.

Nu är bloggsemestern över + rapport från Island

Hej kära M-vänner Bloggen är tillbaka. Men nu var 14:e dag!

Vill ni veta vad som rör sig i mitt huvud så nu har ni chansen. Här rapporteras om stort och smått som jag valt ut.

Fortfarande påverkad av M-magasins Islandsresa med vandring till Vulkanen Fagradalsfjell som ligger på halvön Reykjanes, som är den mest bebodda delen av Island, måste jag förstås börja berätta om den natursköna och brutala upplevelsen. Vi vandrade så nära vi kunde komma utbrottet ihop med ett stort antal “vulkanturister” (Islands turism har ökat med 400%). Vi såg den kokande magman och de svarta lavafloderna. Och kände kraften i naturen. Vi var betraktarna, naturen bestämde. Jag kände mig mycket liten.

Hela himlen är röd av hettan inne i vulkanens mun. Den har puttrat i ett halvår och ingen vet när och om den slutar.

Några av M-resenärerna.

Men det blev förstås bad i Blå lagunen och och på andra ställen, hela landet är en enda stora naturupplevelser med sina varma källor, vattenfall och geysrar som sprutar både här och där.

Mera bad.

Och den som inte vill bada kan rida på Islandshästar som Margareta.

Inte är det mycket man kommer ihåg från skolans isländska sagor men Eddan och Snorri Sturlason (800-talet) bet sig fast. Han anses vara fadern  till  litteraturen. Gunilla imponerade och kunde citera första versen i Eddan.

Sonen jobbar med Global Village och Järvaveckan och har kontor ute i Rinkeby. “Kom hit morsan och ät lunch”, sa han och så blev det. Om ni tror att det mest mördas och skjuts där så kan jag berätta att hela området sjuder av helt andra aktiviteter allt från läxhjälp till språkkafé till demokratiträning. Men det är mest bara kriminaliteten som får plats i medierna.

Jag äter lunch på Yalla Rinkeby. Här lagar Fatma, Khadije och Mitra sin mat samtidigt som de lär sig restaurangkunskap och försäljning.

Är det så här man känner sig när man kommer som flykting till ett nytt land? Stolen står i Rinkeby.

Från problemförorten Rinkeby till motsatsen Drottningholm. Här ligger Silviahemmet som både är en skola och en dagverksamhet. Här lär man sig allt om demensvård och möts av en omgivning som skulle vara en dröm för varenda äldre, med eller utan kognitiv svikt. Så vackert, genomtänkt och klokt. Bakom syns det nya äldreboendet Silviabo, ett projekt mellan IKEA och Skanska, som tyvärr är stoppat av mark- och miljööverdomstolen för bristande arkitektonisk kvalitet. Husen står där och gapar tomma. Jag tycker husen ser väldigt bra ut och gifter sig fint i omgivningen. Men nu måste husen byggas om.

Husen det bråkas om.

För övrigt kan jag berätta att livet rullar på ungefär som det ska. Nya möten, nya krämpor, nya glädjekällor och när detta skrivs ett härligt väder. Nu ska jag ut!

PS. Tänk på dig själv och dina medmänniskor: Vaccinera dig.

Lovsång till Arjeplog – en M-resa vi sent glömmer

För två år sedan kom jag och Lotta Byqvist ut med boken Vandra och Njut och blev inbjudna till Arjeplog i Lappland för att tala om vandringens lust- och hälsoeffekter. Arjeplog i Norrbotten, ligger i ett område som brukar kallas för Sveriges sista vildmark. Vi blev förälskade i det mäktiga området runt Hornavan, Sveriges djupaste sjö, de jungfruliga vandringsmöjligheterna men också i den lokala maten, rödingen, renen och kaffeosten. Dit ville vi ta M-läsare.

GRUPPBILD Arjeplog 2021

Här är hela resegänget!

Ja, det är långt till Arjeplog. Ja, det är dessutom krångligt. Men det var det värt. Det som gjorde detta till en drömresa för både benen, magen och ögonen var att vi också hade en värmebölja och ingen mygginvasion. Mellan den 1-4 juli 2021 var vi ett 30-tal M-magasinläsare som vandrade, badade, umgicks, åt och bodde helt lysande på Hornavans Hotell. Och bakom den lyckade M-magasinresan stod guiden, organisatören och eldsjälen Maria Söderberg, född i Arjeplog och vandringsproffs. Till hennes fördelar kan också läggas att hon är en bra berättare och kunde fängslande skildra både området och de bofasta. Det avlägsna området i västra Norrbotten invaderas på vintern av flera tusen av världens biltestare som kör sina hemliga bilar på isarna, men på sommaren slumrar orten.

Måffe upp foto Johan Fjellström

Uppför Måffe-berget.

M-läsarna kom från nästan hela Sverige – mest från Skåne och alla var vandringssugna och förväntansfulla. Knappt hade vi hunnit landa och äta lunch innan Maria i tog oss upp för berget Måffe, 745 m över havet och porten till Piteälvsområdet. Väl uppe med visst stånk och stön, fick vi en bedövande bra utsikt över fjällandskapet. I området finns tre levande samebyar som försörjer sig på sina renar och på Båtsuoj Samecenter mötte vi samefamiljen Svensson och deras renar. Vi fick en intressant lektion i deras historia, försvenskningen av samerna och hur en modern samefamilj lever idag. Via Lotta Svensson fick vi förståelse för samernas villkor idag och hennes man Tom tränade oss i att kasta lasso.

Båtsuoj samecenter Lotta Svensson foto Maria Söderberg

Båtsuoj Samecenter.

Båtsuoj samecenter renar foto Maria Söderberg

… där vi även fick göra bekantskap med renar.

Tillbaka till Hornavans hotell och där väntade en trerätters middag i  toppklass. Nästa dag blev det på grund av värmen en kortare vandring och utan branter. Nu gick vi längs vattnet, fick närkontakt med Sveriges djupaste sjö Hornavan, jungfruliga stränder och varma vikar. Hotellet överraskade oss med souvas (rökt renkött) tillagad utomhus i så kallade muurikka (stekhäll utomhus), lokala ostar, vin och öl. Vi åt och kvällsdoppade oss och hurrade för tre födelsedagsbarn och framåt midnatt var det busstur upp på närmaste berg för att uppleva midnattssolen. Magiskt.

Åsarna souvas ren till middag 2 juni 2021 foto Maria Söderberg

Souvas, smaskens!

Varje morgon hade Lotta Byqvist en yogatimme utomhus och vi stretchade våra vandringsben och stavarmar. En bonus som M-magasin kunde bjuda på.

Dag tre åkte vi vägen mot Norge som allmänt kallas för Silvervägen. Vi passerade Polcirkeln på väg mot fjället Jurunvárátj. Det blev en lugn vandring på kalfjället i några timmar, svårighetsgrad lätt. Bäckvattnet porlade, på vissa ställen låg snön kvar och vi kollade små, små blomster, badade i fjällsjö och kalasade på lunchröding samtidigt som vi upplevde en stark och lycklig närhet till naturen och fick en magnifik utsikt över fjällkedjan som belöning. Vi var mycket nära gränsen till Norge i en glesbygd som mest trafikeras av renar. För mig som inte upplevt fjällandskap på sommaren var detta andlöst intagande. Det var vi och nästan inga andra i ett storslaget område.

Polcirkeln Amelia Adamo 2021 foto Johan Fjellström

Gänget vid polcirkeln.

Sedan blev det ett härligt mingel i Vuoggastjålme på en restaurang som ligger vackert placerad vid foten av fjället och i kanten av en av områdets 8 000 sjöar. Trerättersmiddag igen och som avslut en himmelsk dessert, hjortronsoppa. Tänk, att i denna glesbygd få i sig så mycket god mat

Vi besökte självklart det unika Silvermuseet som ligger just i Arjeplog och som har världens största samling av samernas silverföremål. Silver  som gått i generationer.

Silvermuseet Arjeplog foto Maria Söderberg

Silvermuseet.

Solen sken 24 timmar per dygn, en sol som gjorde oss upprymda och nästan sömnlösa. Vi midnattsdoppade oss i Hornavasjön (ca 16 grader) via en brygga som snickrades ihop för att just M-läsarna lätt skulle kunna komma i vattnet. Och som vi badade, skrattade och njöt.

Amelias brygga Hornavan hotell 2021

Hornavan bjöd på underbar svalka.

Ingredienserna för njutvandring var väl uppfyllda: naturskönhet, god mat, fint hotell med bra service, kultur och social samvaro.

Ja, det här blev en lovsång.

Dessutom fick jag med mig italienaren, sambon som fick se en praktfull okänd del av Sverige och min andre son Alex med fru Jennie och två barnbarn Ella, 11 och Signe som fyllde tio just där. Jag hade varit så orolig för att deras ben inte skulle orka och att de skulle bli uttråkade av 30 st M-läsare i mogen ålder och inga övriga barn.

Amelia och “italienaren” i den vackra solnedgången.

AMELIA med familjen

Hela familjen var med – och njöt, från äldst till yngst.

Farmor, hur kul är det att vandra i tre dagar, sa Ella kritiskt på Arlanda innan vi bordade planet till Arvidsjaur för vidare transport till Arjeplog.

Men när vi åkte hem var tonen annorlunda. Det hade varit jättekul även för små flickor. Och farmor blev överlycklig. För det är inte alltid det är bra att ta med sig familjen på jobb.

Kommer M-magasin göra en repris?

Nu är det många M-resor som skjutits upp och som står först i kön. Men sen får vi se….

© Bonnier Magazines & Brands AB i samarbete med AB Kvällstidningen ExpressenTelefon: 08-736 53 00