Foto: STEVE SANDS/NEWYORKNEWSWIRE/BAUER-GRI / SHUTTERSTOCK EDITORIAL TT NYHETSBYRÅN

Behöver vi verkligen de nya avsnitten av ”Sex and the City”?

Efter nära 20 års uppehåll har Sex and the City fått nytt liv. Serien som revolutionerande synen på sex och pengar. Som banade väg för dejting, tog upp barnlöshet, impotens och behovet av fler orgasmer, helst före lunch. Är brunchkvartetten relevanta i dag? En kritiker kallar serien en avfrostad grottmänniska. Andra menar att den är viktigare än någonsin med 50+ power. 

Emelie Svensson

”Happy birthday to yooou!”
Rödhåriga Miranda blåser ut ljusen på tårtan. Hon sitter omgiven av tre vänner, alla i 30-årsåldern, på en stimmig New York-klubb där salsatonerna får väggarna att skallra.
– Du höll på att säga något?, säger hon och tittar på väninnan med halternecktopp och stora guldörhängen.
Tårtan skärs upp och delas ut kring bordet.
Samantha, PR-kvinna i skarp sidbena och med stora guldörhängen tar ton.
– Så här: är du en framgångsrik kvinna i den här staden har du två val: Du kan stånga dig själv blodig för att försöka hitta ett förhållande. Eller så säger du bara ”åt helvete med det”, och bara drar ut och har sex. Som en man.
– Du menar… med en dildo?, frågar Charlotte och rynkar pannan.
– Nej, säger Samantha, och understryker sedan varenda stavelse:
– Jag menar utan känslor.
Hon sätter punkt genom att föra sin Cosmopolitan till läpparna.

I spinoff-serien And just like that… har kvartetten blivit en trio och många fans saknar den frispråkiga Samantha. Foto: PATRICK DEMARCHELIER/HBO/DARREN STAR PR / SHUTTERSTOCK EDITORIAL REX

Scenen introducerar oss till Carrie, Miranda, Samantha och Charlotte. Ikonerna som blivit så inpräntade i det kollektiva populärkulturella medvetandet att det räcker att säga ”Är du en Carrie?”, och alla fattar vad du gafflar om.
Lördagen den 6 juni 1998 var det urpremiär för Sex and the City. Fyra miljoner amerikanska tittare zappade till den där första födelsedagsscenen. Under sex tv-säsonger fick karaktärerna sedan nästla sig in i våra hjärtan. Tv-serien var banbrytande eftersom den gjorde sig känd för att tampas med tabubelagda ämnen. 

”Det var fokus på kvinnors vänskap och lojalitet till varandra – och konsten att tycka om sig själv”

I tv-serien hade kvinnor, helt självklart, ekonomiska möjligheter. De var singlar, och nöjda med det (hör och häpna!). De tog dessutom för sig sexuellt utan att skämmas. (Nåja, en del pinsamheter blev det kanske). Och kvinnlig njutning var ofta i fokus.
Kulturjournalisten och filmkritikern Caroline Hainer säger att det kan låta banalt i dag, men serien presenterade den moderna kvinnan, på ett nytt sätt.
– En karriärkvinna, där konsumtion, mode, kultur hade lika stor del i hennes liv som sex och relationer. Den kom också i en tid då tv fick större genomslag än någonsin förr. 

I originalserien får vi vara som en fluga på väggen i de fyra kvinnornas samtal om relationer, sex och mitt i livet-kriser. Foto: MOVIESTORE/REX / SHUTTERSTOCK EDITORIAL TT NYHETSBYRÅN

Abort, barnlöshet, impotens och åldersnoja – inget ämne var ”off limits” för serieskaparna. Feministen och politikern Birgitta Olsson säger att det gav syre till många nya diskussioner.
– Jag älskade serien. Det var fokus på kvinnors vänskap och lojalitet till varandra – och konsten att tycka om sig själv. Serien håller än i dag – men det kanske inte är lika innovativt att visa på de där alternativen till traditionella heterosexuella Volvo-villa-vovve-idyllen. 

I uppföljaren And just like that… vars första avsnitt nyligen släpptes på HBO Max, har man verkligen tagit på sig både livrem och hängslen för att inkludera alla. I de första avsnitten avhandlas allt från trans- och homosexualitet till CIS-kvinnor och familjekonstellationer bortom det klassiska mamma, pappa, barn. Även samtalsämnena har ändrats i takt med att karaktärerna blivit äldre. Nu ojas det över gråa hår och sexet har snarare blivit ett samtalsämne som rör tonårsbarnen. Ja, den enda som verkar ha det hett mellan lakanen är Mirandas hormonstinna son Brady. ”Jag trampade på min sons sperma innan jag fått dagens första kopp kaffe. Vi ska definitivt beställa pommes”, säger hon upprört till Carrie när de träffas för brunch på restaurangen.

Sarah Jessica Parker har levt med sin karaktär Carrie i flera decennier. Foto: JOSE PEREZ/BAUERGRIFFIN.COM / MEGA / MEGA TT NYHETSBYRÅN

Originalserien har dock nått kultstatus, även om många kulturkritiker ställer sig tveksamma till uppföljaren. Få kunde nog föreställa sig att Sex and the City med sin vågade approach skulle bli världens mesta tv-snackis – och göra avtryck i kvinnors liv världen över. I många tidningar och magasin skrevs den nämligen ner – ordentligt.
”Den bör förbjudas omedelbart. Inte för att serien är för fräck – utan för att den är så irriterande”, skrev tidningen Times efter att första avsnittet sänts. 

”Serien romantiserade pengar, mode, dyra väskor”

Caroline Hainer berättar att sågningarna främst handlade om att man tyckte att serien var ytlig och tunn.
– Man höll nästan Sarah Jessica Parker, som spelar huvudkaraktären Carrie, personligt ansvarig för att unga kvinnor skuldsatte sig och maxade sina kreditkort för att köpa märkesväskor, säger hon och fortsätter.
– Så kritiken handlade inte nödvändigtvis främst om den sexualbejakande aspekten – utan den materiella. Serien romantiserade pengar, mode, dyra väskor. Allt som kan anses stå för det totala konsumtionssamhället och dess märkeshysteri.

Modet har varit en betydande del i serien och all styling har skötts av Patricia Field som hyllats för sitt nytänkande. Foto: RIGHTS MANAGED / MARY EVANS PICTURE TT NYHETSBYRÅN

Trots kritikstormen tickade tittarsiffrorna upp, upp, upp. När första säsongen avslutats, kunde skaparna skåla över sin succé: Sju miljoner tittare per avsnitt. Men grunden till alla klagomål – lyxmodet – var paradoxalt nog även en orsak till dess växande popularitet.
Huvudkaraktären med det burriga håret, Carrie, hade drömgarderoben som fick många att dregla. Hon hade en lekfull stil; vågade mixa gammalt med nytt, oversizeblommor, magtröjor och krockande mönster. Kläderna blev som den femte huvudkaraktären. Många såg showen just för att se vad Carrie skulle slänga över axlarna härnäst. 

Visste du att…

… Sarah Jessica Parker hade en klausul i sitt kontrakt som sa att hon inte skulle synas fullt naken. Carrie har därför alltid på sig minst underkläder, medan övriga karaktärer filmas betydligt mer naket.

… Kim Cattrall tackade nej till rollen som Samantha två gånger innan hon övertalades.

… Exteriören som används som Carries lägenhet är ett riktigt hem på 64 Perry Street i New York, vilket såldes för 13,2 miljoner dollar år 2013.

… Cynthia Nixon, 55, som spelar Miranda, satsar på politiken. Hösten 2018 gick hon till val i hopp om att bli New Yorks guvernör, men förlorade med liten marginal.

Patricia Field är den hyllade stylist som skapat de distinkta stilarna för karaktärerna. Ner på vartenda örhänge och bälte. För sitt arbete med Sex and the City nominerades hon till hela fem prestigefyllda Emmy awards, och Field har i intervjuer sagt att hon hoppades att serien skulle hjälpa andra kvinnor hitta sin egen originella stil. Framförallt stilettklackar blev sexkolumnisten Carries akilleshäl och signum.
– Jag spenderade 40 000 dollar på skor, men har ingenstans att bo? Jag kommer att bli en gammal kvinna som bor i sina skor, säger Carrie i ett av avsnitten. Det gjorde att var och varannan person plötsligt slängde sig med referenser till ”Jimmy Choos” och ”Manolo Blahniks”. Vokabulären var inte längre paxad av modeexperter. Men skorna kostade skjortan – därav kritiken. Därför lockade showen med fantasi och eskapism, snarare än en livsstil som var tillgänglig eller praktiskt möjlig för en undersköterska i Bollnäs. 

Dessutom skapades ett habegär efter ”it-väskor”. För att lyckas hålla sig inom showens budgetramar började stylisten Patricia Field att scouta kläder och accessoarer på second hand. Fendi var ett av de stora modehusen som snart lånade ut sina prylar. Deras väska ”the Baguette” som Carrie klämde under armen, påverkade till och med seriens storyline – vilket öppnade fördämningarna. På vid gavel. 

Modehusen började i stället slåss om att låna ut ultraglamorösa plagg, och serien överöstes av sponsring. Väskor som Hermès Birkin eller Diors Saddle bag och Louis Vuittons Murakami fick hög efterfrågan efter sekunder i rampljuset. Det gjorde att serien påverkade modeindistrin, snarare än tvärtom. 

”Kvinnor som ägde dildos sågs ofta som tragiska – men serien ägnade hela tre avsnitt åt att att hyperfokusera på sexleksaker, och de blev således mer mainstream”

Men främst stod sexet i centrum. Förstås. Kvinnliga orgasmer och onani? Det vågade man knappt yppa på primetime innan Sex and the City.
Kvinnor som ägde dildos sågs ofta som tragiska – men serien ägnade hela tre avsnitt åt att att hyperfokusera på sexleksaker, och de blev således mer mainstream.
Charlotte Semler, ägare till lyxmärket Myla som säljer sexleksaker, har i en intervju berättat om jordskredsförändringen som Sex and the City bidrog till kvinnors vilja att lägga pengar på den typen av prylar.
– Pärlstrings-avsnittet påverkade oss enormt! Vi sålde tusentals trosor med en string av pärlor, säger hon till brittiska tidningen The Guardian. 

Sexleksaken ”The Rabbit” slog försäljningsrekord efter att den dykt upp i Sex and the City. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Kvinnor ville ta makten över sin egen njutning. Enligt feministen Birgitta Olsson matades kvinnor tidigare av bilden av att ”sex är synonymt med problem”.
– Men i serien byttes mantrat att ”säga nej” raskt ut mot: ”Säg ja – men på dina egna villkor”.
Än i dag ligger sexaffären The Pleasure Chest i hjärtat av New York. En liten butik som också användes som inspelningsplats i Sex and the City.
På en av hyllorna finns ett särskilt altare kvar för serien, med ”The Rabbit”. En kaninliknande vibrator som nådde kultstatus, tack vare SATC. Charlotte köper vibratorn just i den affärens kassa i ett av avsnitten. Hon blir så beroende av orgasmbonanzan att hon inte vill lämna sin lägenhet. Sedan avsnittet sändes har butiken, enligt dem själva, sålt tiotusentals ”kaniner”. 

”Samantha skyr inledningsvis förhållanden, och vill ligga sig runt New York – helst med flera orgasmer före första kaffekoppen på morgonen”

Relationerna i originalserien var så klart också en av grundpelarna. Det gjorde att ordet ”dejting” började användas mer av svenskarna – ett koncept som inte varit lika uttalat tidigare. Från start introduceras vi till Mr Big.
Carries tröskande på- och av-förhållande. Den mystiske, mörke mannen som verkade vara villig att svälja gift hellre än att binda sig. Andra snubbar som hinner bidra till Carries hjärta och smärta är den obotliga snällisen Aidan, och ”ryssen”, Aleksandr Petrovsky. De andra karaktärerna är inte lottlösa.
Miranda går från att vara hårdför kärlekscyniker, till ett seriöst förhållande med nörden Steve. Giftermålssugna traditionsfanatikern Charlotte kastar kärleksreglerna hon satt upp för sig själv åt fanders, och konverterar för att spendera livet med judiske Harry. Men kanske gör Samantha, som bär kåtheten som en medalj, den största resan. Hon skyr inledningsvis förhållanden, och vill ligga sig runt New York – helst med flera orgasmer före första kaffekoppen på morgonen. Men i slutändan kan Samantha inte hålla sig från att bli kär i modellen Smith. Det monogama förhållandet, som tidigare kändes omöjligt, blir verklighet. 

Originalgänget innan splittringarna. Foto: MEGA/IBL

Men bara för att sex och relationer skildrades ur ett kvinnligt perspektiv – betyder det per automatik att serien var feministisk?
– Å ena sidan är det ju ett gäng kvinnor som ser sina liv som icke-kompletta utan en man. Knappast en feministisk tanke, säger Caroline Hainer.
– Det feministiska är väl i så fall att de tjänar egna pengar, lever relativt oberoende och håller systerskapet högre än andra relationer – men bara till en viss gräns, ändå. I slutändan väljer Carrie ”ryssen” framför väninnorna, och räddas sedan, handgripligen och bokstavligen av en annan man: Mr Big. 

Birgitta Ohlsson tycker att serien ändå hade systerskapet som mittpunkt, och gestaltade det hon kallar för ”egofeminismen”.
– Pengar, karriär och yrkesframgång löpte som en röd tråd. Som författarinnan till böckerna, Candace Bushnell, sammanfattat det hela: ”Det finns inget härligare än att spendera pengar man själv har tjänat ihop”. 

”Å ena sidan är det ju ett gäng kvinnor som ser sina liv som icke-kompletta utan en man. Knappast en feministisk tanke”

Originalseriens sista avsnitt sändes 2004, för snart 18 år sedan. Finalen, när Carrie återvänder till Mr Big, sågs av hela 10,6 miljoner amerikaner – den högsta tittarsiffra showen någonsin haft. Och publiken ville ha mer.
I två långfilmer, 2008 och 2010, tog handlingen vid där serien avslutat. Sedan fortsatte fansen hoppas på en tredje film –vilket de i rollistan verkade ge tummen upp till. Förutom en. 

På skärmarna hyllades de som det ultimata tjejgänget. Men bakom kulisserna var det annorlunda. I flera år har nämligen en infekterad strid tagit form mellan Sarah Jessica Parker och Kim Cattrall.
Under ett röda mattan-event 2017 vädrade Sarah Jessica Parker sin frustration.
– Det är över… vi kommer inte göra det, sa hon till kanalen Extra om den tredje filmen.
– Vi hade ett vackert, roligt, hjärtskärande och relaterbart manus. Det är en besvikelse att vi inte får berätta den historien, och ha den erfarenheten.
Det har rapporterats att Cattrall hade höga krav före filmerna, och krävde mer i lön än filmstudion erbjöd, vilket Cattrall själv nekat till.
”Det enda ’KRAV’ jag någonsin gjort var att jag inte ville göra en tredje film”, twittrade hon 2017.
Bråket hade kokat under ytan länge. Före serien startade på 90-talet var Cattrall det stora stjärnnamnet. Men med Parker som huvudperson under säsongerna, finns uppgifter om att det skapat spänningar. 

Samantha saknas i spinoffen, i stället har Carrie, Charlotte, Miranda har blivit en sammansvetsad trio. Foto: HBO / STELLA PICTURES STARSTOCK/PHOTOSHOT

Enligt New York Post ska teamet ha splittrats i två. Parker, Nixon och Davis ska ha format en klick, som allt oftare uteslöt Cattrall. Det ska till och med ha gått så långt att Parker och Cattrall inte talade med varandra under andra filminspelningen. Ordkriget urartade i intervjuer och på sociala medier. Särskilt efter att Cattralls bror, Chris, gått bort och Parker beklagat sorgen 2018. Samantha-skådisen kallade Parker för hycklare och sa i en instagram-post att hon skulle hålla sig borta. ”Din kontinuerliga kontakt är en smärtsam påminnelse om hur elak du var, då som nu”, skrev Cattrall. ”Låt mig göra detta VÄLDIGT klart (Om jag inte redan har gjort det). Du är inte min familj. Du är inte min vän. Så jag skriver för att säga till dig en sista gång att sluta utnyttja vår tragedi för att återställa din ”fina-tjej-persona”. 

Allt detta leder oss fram till i dag. Istället för en tredje film är serien som sagt nu tillbaka med tio avsnitt i spinoffen And just like that… I öppningsscenen ser vi dem som många gånger förr. Elefanten i rummet är den fjärde tomma stolen vid brunchbordet. Samantha saknas. Carrie, Charlotte, Miranda har blivit en sammansvetsad trio. Vilket förklaras i serien med att Samantha flyttat till London, och de har tappat kontakten.
Vid premiären, den 9 december, satte sig många förväntansfullt, med popcorntunnan i knät, för att bli serverade ett lass med den där rosenskimrande eskapismen som serien blivit berömd för. Men – utan att spoila för mycket – så blev starten allt annat än glättig. Hakor föll i golvet, tårfördämningar öppnades. Redan i första avsnittet dör en av seriens bärande karaktärer. 

Under filminspelningarna av And just like that… Självklart syns Carries stora kärlek Mr Big i serien. Foto: KCS PRESSE / MEGA / MEGA TT NYHETSBYRÅN

Annars är mycket sig likt; modet, eskapismen och den rappa dialogen med ordvitsar, allt finns där. Blunda och det är 1998 igen. Men här gången är kvinnorna i 50-årsåldern och inledningsvis i stabila förhållanden. Den nya serien placeras i nutid, 2021, med referenser till pandemin, och dagens och sociala och kulturella diskussionsämnen. Med skämt om ”cancel culture” och korrekt pronomen, samt karaktärer som är podcastvärdar och queer icke-binära mexikan-irländska.

”Det finns känslan av en nyligen avfrostad 90-tals-grottmänniska över det hela”

Enligt vissa är detta en välbehövlig uppdatering, eftersom de gamla avsnitten var heteronormativa och dominerades av personer med vit hudfärg. Filmkritikern Caroline Hainer säger att hon också slagits av en del daterade element när hon sett om ursprungsserien.
– Inte bara det att alla är rika, vita och smala. Bisexualitet och lesbianism avfärdas totalt. ”Mellanlandning på väg mot Gaytown”, skriver Carrie i sin kolumn, och avsnittet där Samantha dejtar en svart man och skryter om hans ”stora, svarta kuk” är under all kritik.
Samtidigt menar många recensenter att moderniseringen i And just like that… landar fel.
Att något skaver.
”Mycket av serien förlitar sig på en slags kulturell tidsresande komedi: Vad får man om man återupplivar Sex and the City i sociala och tv-kulturen 2021? Här blir det cringe snabbt”, skriver New York Times recensent.
”Det finns känslan av en nyligen avfrostad 90-tals-grottmänniska över det hela”.
Och de nya avsnitten handlar mycket om just det det där: Att tiden passerat. Om åldrande. 

Då: Ett trendigt tjejgäng i myllrande New York som navigerar i vuxenlivet. Nu: Ålderskrisande kvinnor som försöker hitta sin plats i samtiden. Foto: HBO / STELLA PICTURES STARSTOCK/PHOTOSHOT

Åldersdiskriminering är också något skådespelarna har adresserat även utanför rutan. Sarah Jessica Parker säger att hon och hennes SATC-kollegor har fått mängder av negativa kommentarer om sina utseenden när de nu åldrats sedan filmerna kom ut.
– Det finns så mycket misogynt snack om oss. Som. Aldrig. Skulle. Ske. Om. En. Man, understryker hon till tidningen Vogue, och menar att kritiken förvärrats av sociala medier.
Hon tycker att det är som om folk inte vill att skådespelarna ska vara okej med att vara som de är, att de måste plågas av sina rynkor och grå strån.
– Jag vet hur jag ser ut. Jag har inget val. Vad ska jag göra åt det? Sluta åldras? Försvinna?, säger hon.
Vissa av seriens fans lyfter däremot skådisarnas ålder i spinoffen som något positivt.

”Jag vet hur jag ser ut. Jag har inget val. Vad ska jag göra åt det? Sluta åldras? Försvinna?”

”Det är väldigt fint att se kvinnor över 50 som får bära en show, med fokus på deras vänskap. Jag älskar Carries mode och hur det hur det inte är bundet till en särskild ålder”, säger irländska Emily, 30, till brittiska the Guardian, som samlat in tittarnas reaktioner. Claire, 48, från Skottland är något mer missnöjd med nya materialet: ”Den saknade verkligen Samantha”, säger hon till tidningen. Medan Tom, 34, från London, tycker att avsnitten var precis allt det han hoppats på. ”Denna mogna och smarta show har mycket att erbjuda – men förvänta er inte Sex and the City”.

Sarah Jessica Parker och Cynthia Nixon under nyinspelningarna – något äldre, men också något gladare? Foto: RCF / MEGA / TT NYHETSBYRÅN

Kanske är det Miranda som säger det allra bäst i öppningsscenen. Charlotte är förfärad över att hon inte är rödhårig längre, inte sitt vanliga jag.
– Jag tycker det grå åldrar dig.
Miranda replikerar kvickt.
– Vi kan ju inte bara fortsätta vara de vi varit. Eller hur?

LÄS OCKSÅ: Sökandet efter sanningen om Britney Spears 

LÄS OCKSÅ: Amelia Adamo: ”Det gör ont att bli ful”