Från snygg och härlig vid ägglossning till att bara vilja stanna i sängen på mensens första dag. Berg-och-dalbanan under en menscykel blev tydlig när amelias reporter Lisa Näs skrev dagbok.
Från snygg och härlig vid ägglossning till att bara vilja stanna i sängen på mensens första dag. Berg-och-dalbanan under en menscykel blev tydlig när amelias reporter Lisa Näs skrev dagbok. Foto: Privat

Är det ägglossning eller bara blomkål?

Ibland känner vi en himlastormande sexlust, ibland vill vi bara kramas. Ibland vill vi hellre se en tv-serie, utan sällskap. 

Hur vi mår och vad vi behöver kan ha hormonella orsaker. amelias reporter Lisa Näs skriver mensdagbok – följ med i svängningarna! 

Och låt experten slå hål på några vanliga myter om mens!

Många av oss har upplevt vår beskärda del av humörsvängningar, som man inte inser är PMS eller PMDS (en allvarligare form av PMS, reds anm.) förrän i efterhand. Mensvärk och svullen mage är andra problem relaterade till menscykeln. 

Men att ha en menscykel kan också innebära eufori när mensen är över och sexlusten plötsligt slår i taket. Ja, livet kan vara som en bergochdalbana med härliga hormontoppar och djupa humörsvackor. 

Men vad är det egentligen som går upp och ner? Varför får vi plötsliga, intensiva chokladcravings och varför känner vi oss fantastiska och härliga ibland, och totalt nere andra dagar?

Vi har låtit amelias reporter Lisa Näs djupdyka i sin egen menscykel under en månads tid och låtit en av Sveriges främsta experter på området räta ut några hormonrelaterade frågetecken. Vi börjar med att slå hål på några myter om mens. 

Flytningarna skvallrar 

Angelica Lindén Hirschberg, professor och överläkare. Foto: SOFIA NAHRINGBAUER

Angelica Lindén Hirschberg, professor i obstetrik och gynekologi på Karolinska institutet och överläkare på Karolinska universitetssjukhuset, bemöter några vanliga påståenden om menscykeln.

PÅSTÅENDE 1: Man blir mer sötsugen före mens

SANT. ”Sötsug är vanligare före mens, och det tror man hänger ihop med ämnena som bildas när gulkroppshormonet bryts ner. Könshormonerna påverkar också aptitregleringen, och för att reproduktionen ska fungera är nutrition viktigt. Vi behöver tillräckliga näringsförråd för att kunna ta hand om ett växande foster.”

PÅSTÅENDE 2: Sexlusten är som störst före ägglossning

SANT. ”Ja, det finns studier som visar det. Då har man en liten peak av testosteron också, som stimulerar lusten hos både kvinnor och män.”

PÅSTÅENDE 3: Livmodertappens position förändras under din cykel

FALSKT. ”Livmodertappens öppning blir större i samband med ägglossning, men att själva positionen skulle ändras känner jag inte till och jag tror inte att det skulle ha någon som helst betydelse för fertiliteten.”

PÅSTÅENDE 4: Din kost kan ge dig mer PMS-besvär

OKLART. ”Jag tror inte att det finns data på det. Man har provat många olika behandlingar mot svår PMS, bland annat B-vitamin, men det finns ingen vetenskap som stödjer att det skulle ha någon effekt. Koffein är inte heller studerat. Alkohol kan påverka symtomen, men det är snarare så att de som har PMDS upplever att de är överkänsliga mot alkohol och därmed ofta undviker det.”

PÅSTÅENDE 5: Dina flytningar talar om när du är fertil

SANT. ”Ja. Man är som mest fertil dagarna före ägglossning och särskilt när man har en riklig, klar flytning. Efter ägglossning förändras sekretet och blir mer tjockt och trögflytande. Den bildar nästan som en plugg på livmodertappen och förhindrar att man kan bli gravid efter ägglossningen. Lite som en dörr som stängs. Men pluggen försvinner sedan när man får mens.”

Lisas mensdagbok: Från depp till pepp och pirr

En dagbok om smetiga flytningar, ”grottstadiet”, blodbad, överväldigande sexlust och godissug. Här delar vår reporter Lisa Näs med sig om sin cykel. Känner du igen dig?

DAG 1
Sekret:
Mens.
Humör: Känner mig ungefär som vanligt. Har lite mensvärk. Jag brukar notera vilken dag jag börjar blöda och även hålla lite koll på mina flytningar för att försöka förstå när jag har ägglossning, men det är bara av nyfikenhet. Nu ska jag studera min cykel mer i detalj och har därför ritat ett schema där jag kan fylla i mens, sekret, smärta, kroppstemperatur, humör och sexlust för varje dag. Värt att säga är dock att jag endast är en hobbynörd när det kommer till menscykeln och att jag inte använder något hormonellt preventivmedel (hade jag gjort det hade min cykel inte sett ut så här).

DAG 2
Sekret: Mens.
Humör: Mensen har kommit igång på riktigt och jag har ganska mycket mensvärk. Känner mig nere och har låg energi. Så här brukar jag känna när mensen börjar, och jag brukar tänka på tillståndet som ”grottan”. Jag blir introvert och vill gömma mig under täcket. Gissar att detta har att göra med att alla mina könshormoner är som lägst just nu.

DAG 3
Sekret:
Mens.
Humör: Okej, men lite trött och seg. Ingen mensvärk längre men riklig blödning.

DAG 4
Sekret: Mens.
Humör: Jag känner mig som vanligt igen, skönt! Det håller i sig resten av mensen, som tar slut på dag sju.

DAG 8
Sekret: ”Ingen märkbar flytning” har jag döpt det här sekretet som också återkommer efter min ägglossning.
Humör: Känner lite för att ligga bara för att mensen är slut, nu när det inte längre behöver bli ett blodbad.

Sexlusten är som störst före ägglossning, då testosteronet är som högst, bekräftar professorn Angelica Lindén som amelia pratat med. Foto: iStock

DAG 10
Sekret: Smetig flytning.
Humör: Energisk.

DAG 11
Sekret: Slemmig flytning, nästan som äggvita. Går att dra ut i korta trådar.
Humör: Bra! Men min mage är svullen.

DAG 12
Sekret: Rätt lik äggvita i dag också. Går att dra ut i längre trådar.
Humör: Är fortfarande lite svullen. Kan det vara ägglossning på ingång? Eller har jag bara ätit för mycket blomkål? Känner mig inte i närheten av mitt mest attraktiva jag. Min partner har avslutat ett energikrävande projekt och stämningen hemma är god. Mer än så krävs tydligen inte för att tanken på sex ska komma och knacka på sovrumsdörren.

DAG 13
Sekret:
Smetig flytning men inte alls trådig i dag.
Humör: Bra. Lusten finns, är lite sugen.

DAG 14
Sekret: Glöm allt jag sa innan. NU är äggvitan här!
Humör: Gott. Jag ritar en eld med tre utropstecken i mitt schema, det betyder ”jättekåt” på grottspråk.

LÄS OCKSÅ: Lisa testade menskoppar i en vecka – så här gick det

DAG 15
Sekret:
Smetig, slemmig flytning. Ej trådig.
Humör: Mår toppen i dag. Har gott om energi och är social! Noterar cykelns lägsta temperatur på 36,2°, och i efterhand googlar jag mig till att det kan bli en dipp vid ägglossning, innan temperaturen stiger efteråt. Lusten då? Jo, jag känner lite pirr.

DAG 16
Sekret: Samma sorts flytning som i går.
Humör: Bra. Mäter cykelns högsta temperatur på 36,9° och gissar därför att ägglossning måste ha skett i går. Det skulle betyda att min lutealfas startar i dag och att mitt östrogen har börjat sjunka nu.

DAG 18
Sekret: Tunt och vattnigt sekret både i dag och i går.
Humör: Okej. Ingen större lust.

DAG 19
Sekret: Knappt märkbar flytning (håller i sig ända fram till mensen).
Humör: Känner mig lite speedad. Oklart om det har med hormoner att göra eller om det bara är att jag är extra effektiv. Före lunch har jag både hunnit storhandla och träna.

”För att hålla koll på min menscykel har jag ritat upp ett schema där jag kan fylla i vad som händer och hur jag mår varje dag.” Foto: Privat

DAG 22
Sekret: Knappt märkbar flytning.
Humör: Känner mig väldigt vanlig, varken mer eller mindre. Sexlusten är noll, vill bli kramad bara. Mitt ointresse för sex håller i sig i resten av cykeln.

DAG 23
Sekret: Knappt märkbar flytning.
Humör: Får ett mindre vredesutbrott på min partner. I stunden känns det fullkomligt befogat, men frågan är om det är PMDS? Kanske är jag en av dem som forskarna talar om som ”extra känslig” för progesteron eller allopregnanolon, som bildas när progesteronet bryts ner.

DAG 24
Sekret: Knappt märkbar flytning.
Humör: Sov dåligt eftersom jag var vaken i ett par timmar mitt i natten. Min partner frågar om jag är trött. Jag svarar att jag mest är trött på livet.

DAG 25
Sekret: Knappt märkbar flytning.
Humör: Ganska vanligt. Känner mig verkligen inte sprudlande men inte låg heller. Ingen mer vrede eller nedstämdhet.

DAG 28
Sekret: Knappt märkbar flytning.
Humör: Känner av att mensen kommer när som helst nu. Har lite mensvärk.

DAG 1 (på nästa cykel)
Sekret: Får mens.

Det här är PMS och PMDS

● 75 procent av alla kvinnor i fertil ålder upplever fysiska PMS-symtom som bröstspänningar, svullnad eller huvudvärk.

● 3–8 procent blir allvarligt påverkade före mens (PMDS) med symtom som nedstämdhet, irritabilitet, aggressivitet eller självmordstankar. PMDS uppfyller därmed kriterierna för att klassas som en folksjukdom.

● Eftersom PMS och PMDS är cykliska symtom på hormonella svängningar i menscykeln är ovanstående siffror baserade på kvinnor som inte använder något hormonellt preventivmedel.

● De som använder hormonella preventivmedel kan också uppleva humörsvängningar, men eftersom de inte är kopplade till menscykeln kallas det inte för PMDS, utan helt enkelt ”humörsvängningar”.

Lär dig lindra din PMS

1. Träning.
All träning som får dig att må bra sätter fart på kroppens lyckohormoner och kan ha en dämpande effekt vid PMS. Avslappning som yoga eller mindfulness är extra effektivt när du känner att du behöver varva ner.

2. Sömn.
Sömn är ett undermedel för det mesta, och vid PMS är det extra viktigt med tillräcklig återhämtning. Gå och lägg dig lite tidigare om du har möjlighet.

3. Bra mat.
Ta hand om dig med bra (och god!) mat vid regelbundna tider. Ät en balanserad mix av protein, kolhydrater och nyttiga fettkällor – din kropp behöver det!

Skriv en cykeldagbok!

Om du söker vård för problem som du misstänker är kopplade till din menscykel (som till exempel humörsvängningar eller nedstämdhet) är det toppen att skriva dagbok med korta noteringar där det framgår hur du känner dig. Ta med dig din dagbok till gynekologen, så blir det lättare att förstå problemens orsak.

 

TIPS! Att föra dagbok kan också vara ett sätt att lära känna din kropp, även om du inte har några särskilda problem just nu.

BEHÖVER DU HJÄLP?

Kontakta en vårdcentral eller gynekolog om du upplever att din PMS påverkar din vardag och livskvalitet – det finns hjälp att få.

LÄS OCKSÅ: Experten: ”I framtiden kommer ingen att ha mens”

LÄS OCKSÅ: Åh, du fina vagina! Trendigare än någonsin