ANNONS

TRADERATIPS- det här söker vi på

/

Second hand

,

Tradera, tradera, tradera… Det är verkligen vår hemmaarena efter åratal av handlade och budande via den sajten. Behöver vi något i prylväg (kläder, accesoarer, heminredning, fototillbehör) är tradera det första stället vi kollar på. I det här inlägget ska vi försöka förklara i detalj hur vi gör för att hitta guldkornen bland alla tusentals annonser. Det är tänkt att komplettera det här inlägget vi skrivit tidigare om olika sätt att söka bland annonserna. Det är alltså högst personligt, så kan ju behöva modifieras ordentligt för att passa dig.


SÖKSTRATEGIER - Våra strategier och sökord på tradera.

93836341_550682735588300_6183595476978237440_n.jpg

SÖKSTRATEGIER

Våra strategier och sökord på tradera.

Vad vi söker på ska vi alltså försöka förklara i det här inlägget och börjar med våra allmänna strategier för att inte missa guldkornen:

  • Kategorier. Vi söker sällan med storlekar eller plagg i rubriken. Söker vi efter en kavaj så söker vi hellre med sökordet “Zara” inom kategorin “kavajer och kostymer” och sorterar på storlekarna “34” och “36” än gör en sökning enligt “Kavaj storlek S Zara”. Detta eftersom somliga använder ordet blazer istället för kavaj, kanske felaktigt använder ordet kostym istället för kavaj eller lägger ut en produkt i storlek 38 men som är liten i storleken och därmed ligger i “mappen” för storlek “36” eller “34”. Det vi söker på är alltså andra egenskaper, kan vara tex “linne*” eller “beige” i sökrutan inom ovanstående kategorier. Objektbeskrivning. Förutom det som står ovan vill vi även slå ett slag för funktionen “sök även i objektbeskrivning”, detta gör att du hittar alla kavajer där det står “Zara” i objektbeskrivningen också, trots att det inte står i rubriken. Här hittar du många gömda guldkorn, till exempel vid sökningar etfer eftertraktade modeller av jeans som “ribcage” eller “501*” från Levi’s.Favoritsäljare. Hittar du någonting snyggt när du är ute och “strökollar” , kika för guds skull på säljarens övriga annonser. Det är ofta vi hittar garderobsrensare med stil och storlek likt vår där vi har budat hem flera av plaggen. Detta ger, förutom möjligheten att hitta mer fina saker, lägre frakt per plagg eftersom säljaren då kan samfrakta dina varor. Tradera har en funktion där du kan markera säljare som favoritsäljare, så att du får en lista med dessa stjärnor så att du kan återkomma till dessa nästa gång du är inne. Däremot använder inte vi den funktionen allt för mycket eftersom det är sällan säljare frekvent har annonser uppe och listan lätt blir lång och tom.

  • Mått/storlekar.

  • Har du inte en kropp som en skyltdocka? Grattis. Du är mänsklig! I fall av secondhandshopping på internet kan det vara vårt att veta om plagget kommer passa, men du kan undvika felköp genom att vara beredd med dina mått och att ha kontakt med säljaren. Vi har mätt våra favoritjeans, skjortor och skinnjackor och noterat måtten i anteckningar på mobilen. Är vi osäkra frågar vi helt enkelt säljaren om hen kan mäta midjan på byxorna, bredden på skjortaxlarna eller längden på klänningen. Det är jättesmidigt och svaren brukar komma tillbaka fort.

  • Key här

  • är att mäta dina kläder med den passformen du älskar, snarare än att mäta dig själv och börja uppskatta hur tight en bralla bör sitta eller hur kort en crop top ska vara.

  • Sortering.

  • Allra oftast söker vi efter

  • lägsta pris

  • och plöjer oss igenom sidvis av annonser. Det är så vi hittar de riktigt bra priserna och sparar i vår minneslista. När en kommer in i det går det med bra fart att snabbt scrolla bland annonserna. Är det bland varumärken eller kategorier vi kollar i frekvent sorterar vi däremot på

  • senast inlagda

  • eller

  • bästa träff,

  • för att bara spana in det senaste/bästa.

  • Budgivning/fast pris.

  • Många glömmer att det ofta finns lika många annonser till fast pris som till auktion på tradera. Vi föredrar att buda eftersom det då finns chans till riktiga pangpriser, men för den som har bråttom eller blir nervös av auktioner kan det vara värt att sålla bort auktionerna och bara utforska marknaden av fast pris.

  • Utvalt.

  • När du har tillbringat en del tid i appen/på hemsidan inloggad på ditt konto börjar tradera rekommendera annonser åt dig. Den här algoritmen kan vara riktigt pricksäker, så vi kan varmt rekommendera att gå in på den fliken och titta ibland.

Nu: över till våra vanliga sökningar. Som sagt är detta våra personliga preferenser men kan kanske ge en känsla/fingervisning om hur en kan gå till väga för att hitta det en söker.


VARUMÄRKEN -

94048546_241105253924153_3923749969776869376_n.jpg

VARUMÄRKEN

När vi “strösöker” på tradera är det ofta på just varumärken vi gillar. Dessa är ju högst personliga, och är ofta i en högre prisklass än den vi hade haft råd att handla inom om vi köpte nyproduktion. En annan solklar fördel med att handla i andra hand. Vi går ofta in på märkenas respektive storleksguider och hemsidor för att lära känna produkterna. Efter många år av modeintresse har vi också klämt och känt på olika skjortor från filippa k, hopebyxor och stutterheimjackor, så precis som i det mesta så blir det lättare att hitta fina saker om du har ett genuint intresse och lite kunskap/erfarenhet.

Märken vi söker på, och hur vi gör för att få upp det bästa inom respektive kategori listas nedan, och vi hänvisar återigen till vårt andra inlägg om du blir förvirrad av alla specialtecken eller avhuggna ord:

  • Other* söker vi när vi vill söka inom varumärket & Other stories. Den sökningen ger resultat på alla annonser mer ordet “other” i rubriken, och fångar därmed upp alla olika sätt säljare kan tänkas skriva det: &Other stories, & other stories, and other stories och så vidare..

  • Sams?e söker vi när vi vill söka efter saker från Samsøe & Samsøe, eftersom säljare varierar mellan att skriva det danska ö:et, svenskt ö och o.

  • Levi* söker vi efter när vi letar jeans och precis som i det första exemplet samlar detta olika stavningar med eller utan apostrof.

  • Acne, Filippa K, Arket, COS, Dagmar, Whyred, Carin Wester, Rodebjer, Baum und pferdgarten, Ganni, Stutterheim & HOPE är andra märken vi söker på som alla är rätt straight forward.


Varumärke/Produkter - “fast fashion brands” vi gillar specifika produkter av.

94280031_2675459399232619_5422618097800445952_n.jpg

Varumärke/

Produkter

“fast fashion brands” vi gillar specifika produkter av.

Vanligen handlar vi gärna från lite finare märken, men inom vissa kategorier vet vi att de stora kedjorna har bra varianter av det vi söker, och tro oss när vi säger att vi har många olika varianter av sökningar för ett plagg (mer till det senare). Men här är exempel på kombinationer av märken och produktkategorier vi spanar i:

  • Zara inom kavajer & kostymer och jackor &ytterkläder

  • HM inom kategorin byxor (de har storlekar och modeller på kostymbyxor och dyl som passar oss bra)

  • Mango inom kavajer & kostymer och klänningar

  • Weekday & Monki inom jeans

  • Lindex, Indiska & KappAhl inom koftor och bikins & baddräkter

  • Gina Tricot inom kavajer & kostymer, koftor och skjortor/blusar


Material/produktkombinationer -

93904010_282568766092771_9137330424438063104_n.jpg

Material/produktkombinationer

En annan kombination och viktig faktor är materialet. Då går vi tillväga på samma sätt som i exemplen ovan. Här är det extra, extra viktigt att kryssa i sök i objektbeskrivning eftersom det ofta är där såna detaljer beskrivs.

  • Linne* söker vi ofta i kategorierna klänningar, byxor, kavajer och kostymer och blusar/skjortor. Den fångar upp rubriker som linneskjorta, linnekavaj och linnebyxor, men också kavaj i linne eller en objektbeskrivning med ordet linnemix. Däremot undviker vi en sådan sökning i kategorin toppar, eftersom det då kommer upp översvallande många linnen.

  • Viskos*, modal, bomull* är material vi gillar, speciellt på tröjor och skjortor/blusar.

  • Ingen stretch, utan stretch, ingen elastan kan ibland vara våra sökord inom kategorin jeans när vi söker rediga, tjocka jeans. en personlig preferens 🙂

  • Skinn*-äkta ger oss annonser i med till exempel nyckelord som skinnjacka, skinnimitation elle skinnbyxor, men utesluter de med ordet “äkta” i sig, eftersom vi som veganer undviker äkta läder och skinn.

  • Pile* är materialet som de trendiga, luddiga jackorna och overshirtsen ofta är i. Sökningen teddy* ger ungefär samma resultat (men olika annonser, förstås!).

Vi vill inte bli för övertydliga, men på precis samma sätt söker vi egenskaper i olika produktkategorier, det kan vara spetsiga inom skor, oversize eller varför inte ny.


93944899_249189506489588_6916606541680345088_n.jpg
93944899_249189506489588_6916606541680345088_n.jpg

Synonymer

Ni börjar säkert inse att vår strategi ofta är att gardera sig för att folk skriver saker på olika sätt, och att ibland till och med profitera på felstavningar eller fel, eftersom det gör att färre hittar till annonserna i fråga.

Därför kan det vara bra att testa olika sökningar när du söker efter en specifik produkt, till exempel kan dessa olika ord ge resultat för samma saker, antingen eftersom annonsen är på engelska (inte jättevanligt) eller att säljaren inte har stenkoll på vad plagget bör beskrivas som. Finns självklart fler exempel, men kontentan är helt enkelt att vara lite kreativ.

  • Kavaj/blazer/kostymDenim/jeansSkjorta/Jacka/OvershirtCardigan/kofta/kaftan “set”/”dress”/kostym/suitSkärp/knyt*/ midje* /belted (om du söker efter något med knytning i midjan)

Nyckelord

Det är många av er som upplever att det mesta är skit (vilket det ibland är!), men förutom att en får upp ett öga för plagg och hur de ser ut bortom suddiga och dåliga bilder finns en del nyckelord som vi ibland söker på som kan vara riktigt bra. Precis som med all second han varierar ju utbudet också mycket i tid, ibland finns det massor av fint, och ibland ingenting. Och kom ihåg- klicka i sök i objektbeskrivning.

  • Ombloggad- en term som känns sjukt 2012 men som fortfarande används flitigt i försäljningssammanhang, ofta med hänvisning till bilder på de större svenska modeinfluencersarna.

  • Nyskick – Helt enkelt en sökning som ger resultat med många fräscha resultat. Det finns även en knapp med “skick” en kan trycka i vid sökning. I det här fallet tycker vi däremot bättre om att textsöka eftersom det då kommer upp sådant som är “använt 1-2 gånger så i princip nyskick” som kanske annars inte hade klickats i.

  • 2018/2019/2020 – Ofta skriver säljare när de köpt plagget, så är du ute efter aktuella plagg så skriv ett årtal så fångar du upp “köpt våren 2019” till exempel.

  • Trend* – Ungefär samma resultat som ombloggad, asterixen ger alla möjliga ändelser på ordet. Se vårt andra inlägg för alla sådana sökknep.

  • Slutsåld- Säger sig självt, va?

  • Retro- Lite roligare och udda resultat, gillar speciellt att söka inom accessoarer här.

  • Vintage- I jakt på jeans, smycken och accessoarer främst så gillar vi att kolla vintageutbudet.


MODELL, SKICK, TYP AV SÄLJARE, - De sista detaljerna; Hur vet vi hur plaggen ser ut bortom den dåliga bilden? Är plaggen fräscha? Och hälften av alla annonser ser likadana (och tråkiga!) ut..

93944899_249189506489588_6916606541680345088_n.jpg

MODELL, SKICK, TYP AV SÄLJARE,

De sista detaljerna; Hur vet vi hur plaggen ser ut bortom den dåliga bilden? Är plaggen fräscha? Och hälften av alla annonser ser likadana (och tråkiga!) ut..

Modell

När vi hittat något snyggt plagg som vi känner har en passform vi inte känner igen eller blir kloka på genom måtten i annons eller från säljare försöker vi hitta den på google. Det är lättare än en kan tro att hitta den där specifika tröjan eller blusen om du har varumärke, material och mönster, gissa bara på vad den kan tänkas beskrivas som på engelska: Knitted beige zara balloon sleeve, kan till exempel vara en sökning på www. Om du inte hittar kan du be säljaren skicka fler bilder i er chatt, eller läsa på materiallappen där namnet på plagget ofta står.

Skick

Som vi snuddat vid tidigare finns det en inbyggd sökfunktion där du bara får upp varor i nyskick. Däremot är det inget vi brukar använda om det inte rör sig om underkläder, utan vi hänvisar oftast till objektbeskrivningen där skicket i princip alltid står. Är vi osäkra frågar vi säljaren! Det ligger ju i dennes intresse att varan blir såld så de brukar ofta svara snabbt.

Sellpy

Den som är inne och sökt på tradera blir snabbt varse att en stor del av varorna säljs från ett företag som heter Sellpy. Vi handlar en hel del därifrån men våra tips kring det får bli ett eget inlägg om intresse finns. Är vi inte sugna på att se alla de annonserna klickar vi i “privat säljare” i justeringsverktyget på tradera, så sållas alla sellpyannonser bort.

Det skulle vi rekommendera er nybörjare, eftersom mångden sådana annonserna kan vara lite överväldigande och de sällan är särskilt inspirerande.

Förhoppningsvis besvarade detta många av era frågor, vad vill ni veta härnäst? Hur vi hittar jeans? Vår budstrategi? Säkerhet på tradera?

1

Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se. Du som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för vad du skriver.

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy och regler för kommentarer.

Följ oss på Instagram!

@veganskmatlada
© Bonnier Magazines & Brands AB i samarbete med AB Kvällstidningen ExpressenTelefon: 08-736 53 00