<p>Med r&auml;tt slags mat kan du f&aring; h&aring;ret att m&aring; b&auml;ttre.</p>

Med rätt slags mat kan du få håret att må bättre.

Foto: Jupiter

Så får du bukt på sommarhåret med mat

Grunden för ett vackert hår är att äta mycket proeiner, vatten och färsk frukt och grönsaker.

Håret är extra utsatt nu under sommaren så använd inte schampo i onödan utan bara när håret behöver göras rent från smuts. De flesta gånger du duschar räcker det med lite balsam. När du schamponerar ska du alltid använda ett balsam efteråt för att föra in nya oljor. Tillsätt gärna några matskedar olivolja till ditt vanliga balsam. Regelbundet kan du göra en inpackning för att återfetta hår och hårbotten ordentligt. Se även till att avsluta med att skölja håret kallt. Och när du vistast i solen täck håret för att skydda det mot solens starka stårlar.

Mat som är bra för håret

Vitamin E kan få ditt hår att skina så blanda brunt ris, nötter, vete och gröna bladväxter i din mat. Mat du bör undvika är för mycket sötsaker, choklad, kakor och bakelser.

Om du tappar mycket hår kan detta beror på järnbrist. Se då till att äta mycket lever, ägg, fisk, kyckling, fullkorn och torkad frukt som motverkar håravfall.

Levergryta, snabb

Har du torr hårbotten ska du äta mer kött, fisk och broccoli då de innehåller selen.

Fisk med grönsaker i ugn

Vid torrt hår ska du äta mer skaldjur, havregryn, spenat, solrosfrön och champinjoner som öär rika på zink som återfuktar ditt hår.

Skaldjursgryta

Andra ingredinser som är bra för håret

Kakao, nötter, frön och lever är rika på koppar som motverkar håravfall och förbättrar hårets färg och struktur.

Nötchokladrutor

Se till att få i dig omkring 1500 mg kalciom om dagen som finns i bland annat i mölk, ost, tofu och bönor  för att få håret att växa ordentligt.

Matevete med tofu i ingefärssoja

Gröna grönsaker, nötter sojabönor, kikärtor har höga halter av magnesium får håret att växa snabbarr. Ris, sojabönor och gröna grönsaker innehåller även silica som gör håret starkare.

Kikärtsgryta med pumpa

Avokado, bananer, dadlar, fikon, vitlök, potatis, russin och yogurt innehåller kalium som påverkar cirkulationen och kan därmed få håret att växa ordentligt.

Apelsin- och chokladsemifreddo

Källa: improveme.se, Nyfiken vital

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av Allt om Mat + 4 st glas från Iittala för endast 199 kr. Se erbjudande!