Den hemliga gästen - så arbetar en krogrecensent.
Den hemliga gästen - så arbetar en krogrecensent. Foto: Stina Wirsén

Så bemöter du en dryg hovmästare på krogen

Den hemliga gästen är krogrecensenten som bedömt hundratals krogar och skrivit boken "Den hemliga gästen." Här berättar författaren om knepen som funkar på krogen - och vad du inte ska göra som gäst.

Hur bemöter man en dryg hovmästare eller servitör/servitris?

- Om  du känner att det kommer att förstöra kvällen – byt krog. Har du bara  hunnit beställa ett glas vin eller en drink, betala och gå. Säg något i  stil med ”Sorry, ändrade planer. Får jag be om notan, tack”.

Är ni  mitt i maten – försök ignorera honom/henne. Fokusera på ditt sällskap  och på att ha kul. Sur personal är inte ditt problem, det är krögarens.  En liten lömsk humörhöjare är tanken på att du kan mejla eller ringa  ägaren nästa dag och tala om att personalen uppträtt oproffsigt. Kom  ihåg att servisen är där för dig – inte tvärtom. Detta är hela poängen  med en restaurang.

Läs också:

Tre tumregler för bättre service på krogen

Tre tumregler för bättre service i baren

Vad påverkar bemötandet man får som gäst?

Hur gör man för att få ett bra bord?

Om man får dålig mat – hur framför man det på bästa sätt?

Går det att reklamera servicen?

Vanligaste misstagen man gör som gäst?

Har du något hemligt knep för att få bättre bemötande?

Om man känner sig osäker inför vinlistan – finns någon fras som inte kan gå fel om man inte vet så mycket om vin?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av Allt om Mat + 2 Mon Amie muggar. Se erbjudande!