Nu ska årets värsta matbluff 2021 utses

Mandelskorpor utan mandel och chipotle- och limemajonnäs utan varken chipotle eller lime på ingredienslistan. Det är bara några av de nominerade produkterna till ”Årets matbluff” – tävlingen som ingen helst vill vinna.  

– Ofta är bluffarna inga misstag, utan företagen är väl medvetna om hur de vilseleder oss konsumenter, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara.

Bakom antipriset ”Årets matbluff” står konsumentföreningen Äkta vara, som sedan 2016 årligen korat ”vinnare” i form av livsmedelsföretag som på ett eller annat sätt vilseleder sina konsumenter. Det kan handla om att företag använder sig av ”greenwashing”, för att få kunden att tro att varan är mer miljövänlig än vad den egentligen är. Det kan också röra sig om matbluffar där man lockar med ingredienser som vid närmare granskning inte existerar på innehållsförteckningen. 

– En matbluff är en produkt som lurar konsumenten att tro något som inte stämmer om den. Ett exempel är när produkten skyltar med ingredienser som inte ens finns med i ingrediensförteckningen. En annan kan vara att konsumenten luras tro att produkten har en annan härkomst än vad egentligen har. Ofta är bluffarna inga misstag, utan företagen är väl medvetna om hur de vilseleder oss konsumenter, säger Björn Bernhardson, erksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara, i ett pressmeddelande. 

Syftet med priset är att uppmärksamma problemen, och sätta press på de företag som säljer vilseledande produkter – som helt enkelt inte håller vad de lovar.

Tidigare års vinnare – smördeg utan smör 

Genom året har en rad matbluffar av olika slag stått som vinnare i den årliga prisutdelningen. År 2020 blev det Pop! Bakery som fick ta emot titeln som årets största matbluff med sin smördeg – som trots namnet innehöll noll procent smör. I stället var degen bakad med palmolja och solrosolja. 

2019 var det företaget Alpro som med sin vispbara sojaprodukt tog hem antipriset. Trots namnet: ”Alpro cuisine soya” visade det sig att produkten endast innehöll 2 procent soja, vilket Äkta vara-juryn ansåg var rejält vilseledande för konsumenten. 

Fler nomineringar än någonsin

Nu är det snart dags att kora 2021-års värsta matbluff, och till årets tävling har Äkta var fått in 186 stycken nomineringar – vilket är fler än någonsin. 

– En ny trend vi sett är att vi fått in fler nomineringar av produkter som marknadsförs med hjälp av miljö- eller hållbarhetsargument, säger Björn Bernhardson. 

Med hjälp av en jury har sex finalister valts ut, och det är nu upp till allmänheten att rösta fram 2021-års värsta matbluff. Röstningen startar kl 14:00, måndag 17 januari på Äkta varas hemsida.

Här är de nominerade i Årets matbluff 2021:

Abbas Ekspånsrökta blåmusslor

Motivering:
Abbas Ekspånsrökta blåmusslor säljs i en förpackning som av allt att döma föreställer svensk västkust. Sjöbodar i skärgårdslandskap i blått ger känslan av att musslorna är svenska, men i själva verket är de odlade i Chile. Dessutom färdas de sedan till Korea för beredning och förpackning.

Arla Ekologisk mjölk

Motivering:
Framsidan på Arlas ekologiska mjölk pryds av en tjusig logga som lyder: ”Netto noll klimatavtryck”, vilket kan leda konsumenterna att tro att mjölken inte har någon klimatpåverkan. Det finns inga ingrepp man kan göra i en mjölktillverkningsprocess för att göra mjölken klimatneutral. Arla hävdar att deras insatser för att binda och/eller motverka utsläpp av koldioxid gör att de likväl kan använda sig av uttrycket Netto noll klimatavtryck på sina ekologiska produkter, så som mjölk, fil och grädde. Konsumentombudsmannen (KO) tycker annorlunda och har nu stämt Arla inför Patent- och marknadsdomstolen. 

Gilles Finskorpor Mandel

Motivering:
Innehåller över 15 olika ingredienser men inte ett spår av mandel. Eller jo, efter ingredienslistan står: ”Kan innehålla spår av mandel”. Trots det är ordet mandel det mest framträdande på förpackningens framsida.

HealthyCo Mayo Chipotle & Lime

Motivering:
Med hjälp av ett känt ansikte (Tina Nordström i en tröja med texten ”choose wisely”) marknadsförs en produkt som tydligt stoltserar med sitt innehåll av chipotle och lime. Men läser man ingredienslistan på HealthyCo Chipotle and Lime Mayo innehåller den varken lime eller chipotle. Istället hittar vi rökt paprika, chilipulver, rökarom och citronjuicekoncentrat. Ställer Tina fram denna på sitt eget matbord?

Plantin Olja med smak av tryffel

Motivering:
I en fin, lyxig liten flaska säljs Plantins olja med smak av svart tryffel för ca 195 kronor. Innehåller den någon tryffel då? Nej, endast aromer från andra växter som enligt Plantin ger ”en smak av tryffel”. Ett literpris på nästan 2000:- för solrosolja kan anses som väl magstarkt. Jämfört med andra oljor av samma slag så ligger priset på cirka det dubbla, så själva prissättningen bidrar här med extra bluffighet då konsumenten luras att tro att detta faktiskt är äkta vara. 

Änglamark Ekologiska Fruktgodingar - Jordgubb

Motivering:
Produkt som riktar sig till yngre barn, innehåller endast 4,5% jordgubbar, och 1,5 procent jordgubbsjuicekoncentrat. Resten av frukten är äpple. Men inga äpplen syns på förpackningen, däremot täcks en stor del av påsen av bilder på jordgubbar.

Läs mer: 

Uppmärksamma ”veganuary” – här är våra bästa veganrecept