Foto: Pierre Bourrier

Ladda upp med D-vitamin

Så många som var femte kvinna lider av D-vitaminbrist. Sommarsol och rätt mat är räddningen.

Enligt en studie som Karolinska institutet gjort lider nästan var femte kvinna av brist på D-vitamin under vinterhalvåret, men under sommaren sjunker siffran till 2 %. Det här beror på att D-vitamin bildas i huden med hjälp av solljus. 

- Det går inte att spara D-vitamin i kroppen hur länge som helst, men om man vistas i solen lagom mycket under sommarhalvåret kan man hålla sin D-vitaminnivå uppe under vinterhalvåret med exempelvis fet fisk eller kosttillskott, säger Ann Burgaz, som lett arbetet med studien vid Institutet för miljömedicin på Karolinska.

Brist på D-vitamin ger högre risk att drabbas av benskörhet, högt blodtryck, cancer, MS och diabetes, speciellt hos äldre kvinnor. Att även UV-strålning kan vara ohälsosam är inget som ska hindra oss från försöka hålla D-vitaminnivåerna uppe med solens hjälp, enligt Ann Burgaz.

- Tio, femton minuter per dag med ansikte och händer i solen är fullt tillräckligt. Man får absolut inte bränna sig, det är viktigt att understryka, säger hon. 

D-vitaminer finns naturligt i bland annat i fiskleverolja, fet fisk, lever, äggula, grönsaker och fetare mejeriprodukter som standardmjölk. Mellan- och lättmjölk D-vitaminberikas i efterhand. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av Allt om Mat + 4 st glas från Iittala för endast 199 kr. Se erbjudande!