Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Allt om Mat i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Foto: Shutterstock/produktbilder

Här är årets matbluff 2021 – ”vinnaren” korad

Arlas ekologiska mjölk är Årets matbluff 2021. Med frasen ”Netto noll klimatavtryck” tog Arla hem flest röster i omröstningen om vilken som var den största bluffvaran 2021. – Bluffen är lite annorlunda än tidigare år eftersom det är själva marknadsföringen av mjölken som klimatneutral som anses bluffig, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara, som delar ut utmärkelsen.

För sjunde gången i rad har konsumentföreningen Äkta vara korat en vinnare i ”Årets matbluff”, antipriset som tilldelas livsmedelsföretag som på ett eller annat sätt vilseleder sina konsumenter. Förra året blev det Pop! Bakerys smördeg – som vid närmare granskning inte innehåller något smör alls – som tog hem ”vinsten” i tävlingen som ingen vill vinna. 

Nu har 2021-års vinnare korats, och med 6862 av 22 244 röster blev det Arlas ekologiska mjölk som kammade hem ”vinsten”. På framsidan av mjölkpaketet syns texten ”Netto noll klimatavtryck”, vilket Äkta vara i sin motivering beskriver kan vilseleda konsumenten att tro att mjölken inte har någon påverkan på klimatet – vilket i praktiken inte är möjligt. 

– Bluffen är lite annorlunda än tidigare år eftersom det är själva marknadsföringen av mjölken som klimatneutral som anses bluffig, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara. 

Greenwashing – en tydlig trend

Att företag använder sig av så kallad greenwashing, och marknadsför sina produkter som mer miljövänliga än vad de faktiskt är, är i dag frekvent förekommande. Björn Bernhardson tycker att det är viktigt att belysa problematiken, och menar att företagen borde ta större ansvar i frågan. 

– En vanlig konsument som går i butiken måste kunna göra ett välinformerat val och denna typ av marknadsföring blir vanligare och vanligare. Därför är det viktigt att detta prövas så att det görs på rätt sätt. Folk ska inte känna sig lurade, säger han.  

Konsumenter trötta på att bli vilseledda

Men trots den tydliga greenwashing-trenden, menar Björn Bernhardson att allt fler konsumenter verkar ha tröttnat på företagens vilseledande miljömärkningar. 

– Att Årets matbluff i år går till en produkt som använder klimatargument som marknadsföringsknep visar att konsumenterna blir alltmer medvetna om företagens försök att skönmåla sina miljöfrämjande insatser, säger han. 

Arlas ekologiska mjölk är genom en omröstning korad till Årets matbluff 2021.

Arla själva menar å andra sidan att de aldrig försökt vilseleda konsumenterna genom sin marknadsföring, och kommenterar nomineringen så här: 

– Det är få som har så rena och naturliga produkter som Arla – köper man mjölk får man mjölk och inget annat. Nomineringen har ju inget med produkten i sig att göra. Det är vår marknadsföring Netto Noll som ifrågasätts av vissa. Vi har aldrig försökt vilseleda någon och ser över hur vi kan tydliggöra kommunikationen kring vårt hållbarhetsarbete framöver. Vi har full respekt för att det är ett komplicerat område som inte är helt enkelt att förstå. Därför välkomnar vi KO:s prövning som kan ge tydligare praxis. Att binda och lagra kol på olika sätt är ett viktigt verktyg för att minska klimatpåverkan från utsläpp, skriver Arla i en kommentar till Äkta vara angående nomineringen till antipriset.

 

Läs mer: 

Här är de nominerade i Årets matbluff 2021