Foto: Foto: Shutterstock

Gröt – 5 anledningar att äta det varje dag

Havregrynsgröt är inte bara nyttigt och billigt. Det skyddar även mot vissa sjukdomar. Och, det finns så mycket annat än gröt man kan göra med havregryn. Här ger vi dig sju skäl till varför havregryn är det perfekta valet för din hälsa, kropp och själ.

Mitt Kök

1. Du blir mätt längre

Alla fiber som havregryn innehåller gör att du håller dig från överdrivet småätande mellan måltiderna. En studie från 2014 som publicerades i Nutrition Journal visade att deltagare som åt havregrynsgröt kände sig mätta längre än de som åt samma portion av honungssötade flingor.

2. Sänker kolesterolvärdet

Mat med hög fiberhalt gynnar kolesterolnivåerna, och havregrynsgröt är inget undantag. De lösliga fibrerna i havregrynen hjälper till att minska kroppens upptag av det ”dåliga” kolesterolet, som kan öka risken för hjärtinfarkt och stroke. En kopp kokt havregrynsgröt innehåller hela fyra gram fiber - nästan lika mycket som finns i ett äpple eller en kopp med kokt brysselkål.

3. Proteinrikt

I jämförelse med andra spannmål är havregryn rikt på protein. Grynen innehåller 13 gram protein per 100 gram. Havregryn är därmed riktigt bra om du tränar och vill få i dig lite extra protein men vill undvika för mycket kött.

4. Lätt att variera

Gröt är lätt att göra och busenkelt att variera. Koka din med växtbaserad mjölk som mandelmjölk eller kokosmjölk. Blanda i mosad banan, äpple, blåbär, jordnötssmör och kanske en näve chiafrön. En vanlig portion havregrynsgröt blir bra mycket roligare och godare om du adderar det du tycker är gott, så våga prova!

5. Billigt

Du kan köpa en stor påse havregryn för bara några tior - och en portion kostar mindre än två kronor. Det betyder att havregryn kan göra så att både mage och plånbok känner sig nöjda.

Källa: Matkalkyl, Huffington Post

Text: Maria K Broman

Artikel från Mitt kök