Smala och mättande frukostar och middagar – GI-recept för hela veckan

Kom i form genom att rivstarta med en fräsch GI-vecka! Här hittar du flera GI-recept på goda, smala middagar med kyckling, köttfärs och lax som inte kräver mycket tid att laga. Missa inte heller våra GI-recept på frukostar med bröd, müsli och gröt som håller dig mätt länge.

Den smala GI-maten med långsamma kolhydrater håller dig mätt länge. Börja med en GI-smart frukost så håller du en jämn blodsockernivå fram till lunch.

GI-recept på frukostar

GI-gröt med bovete och blåbärssirap

Bovete är kanon för dig som vill äta enligt GI-metoden, det innehåller långsamma kolhydrater och är dessutom glutenfritt. Vill du äta enligt GI-metoden ska du undvika socker i så stor utsträckning som möjligt, men vill du ändå söta gröten kan du använda agavesirap. Agave påminner om honung och smakar sött men höjer inte blodsockret lika mycket som socker.

Receptet gäller för 4 personer.

Gör så här:

1. Spola 3 dl bovete, först med hett vatten och därefter med kallt. Häll bovetet i en kastrull, häll i 6 dl vatten och 3/4 tsk salt. Låt puttra i ca 20 min tills bovetet har blivit mjukt.

2. Skala 1 banan, skär i bitar och blanda ner i gröten när det är 2–3 min kvar av koktiden. Rör ner 2 msk linfrön.

Blåbärssirap: 

3. Tina 1 paket frysta blåbär (ca 225 g). Spara 2 msk till garnering och mixa sedan resten tillsammans med 1 msk agavesirap. Använd mixerstav. Ringla sirapen över gröten och servera med 1 dl valnötter och 4 dl havremjölk.

Baka Ulrika Davidssons goda GI-bröd

Visst kan du äta bröd trots att du vill äta kalorisnålt– så länge du äter rätt sort. Här hittar du GI-experten Ulrika Davidssons goda dinkellimpa.

Receptet gäller för 2 limpor.

Gör så här:

1. Lägg 10 dl ljust dinkelsikt i en bunke, gör en liten grop i mitten och smula sedan ner 25 g jäst. Häll därefter på 1 tsk socker och 1 dl fingervarmt vatten. Låt degen jäsa under bakduk i 40 minuter.

2. Rör ner 2 tsk salt, 1 1/2 dl olivolja, 2 dl kokta dinkelfrön, 11 dl solrosfrön och ytterligare 5 1/2 dl fingervarmt vatten. Knåda degen noga och låt jäsa 40 min. Efter det häller du degen i två smorda brödformar (1 1/2 liters) och låter jäsa under bakduk i 30 min.

3. Grädda limporna nederst i ugnen i 250 ° under 10 min, sänk därefter värmen till 200 ° och grädda i ytterligare 20 min.

Variera din GI-frukost!

Äter du efter GI-metoden kan du variera din frukost på en massa olika sätt. Här hittar du 11 goda frukostar som mättar länge!

GI-smarta middagar med lax, kyckling och köttfärs

Fortsätt hålla sötsuget borta genom att laga GI-mat till lunch och middag. Här nedan kan du hitta de godaste GI-luncherna eller middagarna som du gör på ett kick!

GI-recept med lax

Vår gräddiga och lena fisksoppa med lax och curry är perfekt GI-middag.

Receptet gäller för 4 personer.

Gör så här:

1. Skiva 100 g champinjoner, skala och skiva 6 schalottenlökar och finhacka 1 röd paprika, 1 gul paprika och 1 dl purjolök.

2. Häll 2 msk olivolja i en kastrull, modell större, och tillsätt champinjoner, lök, paprika, purjolök, 2 dl svarta linser, 1 1/2 tsk curry och 1 1/2 tsk torkad oregano. Låt fräsa under någon minut, häll på 1 l fiskbuljong, 2 dl grädde och låt koka i ca 15 min. Dela 2 avokados, ta bort kärnorna, skrapa ut fruktköttet och mosa det med en gaffel. Blanda med 1 msk pressad citronsaft.

3. Skär 500 g laxfilé i mindre bitar och bryt 2 dl färska broccolibuketter. Lägg i soppan och låt sjuda i ca 5 minuter. Krydda med salt, malen svartpeppar och eventuellt ännu mer curry. Strö över färsk, hackad bladpersilja och servera 4 skivor fullkornsbröd och avokadomoset till.

GI-recept med kyckling

Ångad örtkyckling i savojkål med tomatvete är kanon till lunch och middag – både gott och nyttigt!

Receptet gäller för 4 personer.

Gör så här:

Matvete: 

1. Blötlägg 2 dl matvete och 1 dl puylinser i 3 dl vatten under ca 30 min. Skär 250 g körsbärstomater i bitar. Häll av vattnet från linser och matvete och blanda ner tomater och 1/2 tsk salt. Ånga blandningen i en operforerad ånginsats i 100° under 30 min.

2. Gör ett snitt i 4 st kycklingfiléer (ca 600 g) och fyll med 1/2 kruka timjan och 1/2 kruka citronmeliss.

3. Skär bort den tjocka delen av stammen från 4-6 savojkålsblad. Strö 1/2 tsk salt och 1 krm nymald svartpeppar över kycklingfiléerna och linda in dem i kålblad. Ånga tillsammans med 1 hel vitlök på hålbleck ca 20 min, tills kycklingens innertemperatur är 70°.

Kaprisröra:

4. Låt 3 marinerade soltorkade tomater och 2 msk kapris rinna av, hacka dem sedan fint. Blanda med 2 dl smetana eller crème fraiche. Smaka av med 2 tsk pressad citronsaft.

5. Servera örtkycklingen med tomatvetet, vitlöken och kaprisröran.

GI-recept med köttfärs

Kryddiga järpar med matigt bovetefräs och ajvarkräm – gott, smalt och mättande!

Receptet gäller för 4 personer.

Gör så här:

1. Blanda 400 g nötfärs, 1 ägg, 2 rivna vitlöksklyftor, 1 tsk spiskummin, 1 tsk koriander, 1 msk sambal oelek, 1/2 dl strimlad persilja och 1 1/2 tsk salt.

2. Koka 2 dl helt bovete i saltat vatten under 10 min. Häll av kokvattnet, skölj i kallt vatten och låt rinna av.

3. Forma färsen till avlånga bullar och stek runt om i 2 msk olivolja på medelvärme under ca 5 min.

4. Skala och skär 2 morötter i mindre bitar. Skölj, kärna ur och skär 1 röd paprika i mindre bitar. Skala och strimla 1 rödlök.

5. Fräs morötter, paprika och lök i 1 msk olja under 1 min. Tillsätt 125 g frysta ärter och fräs i ytterligare 2 min. Tillsätt bovetet och fräs 3 min så att allt blir varmt.

6. Smaka av bovetet med 3 msk färskpressad citronjuice, 1 tsk salt och 2 krm nymald svartpeppar.

7. Servera med en paprikakräm gjord på 1 dl ajvar relish och 1 dl turkisk yoghurt.

Nedan hittar du fler goda GI-recept på luncher och middagar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av Allt om Mat + 4 st glas från Iittala för endast 199 kr. Se erbjudande!