Experten: ”Sätt upp vintappar på Systembolaget”

Julies Vinbar i Malmö är en av alla de vinbarer som serverar vin från tappkranar.

1 av 2: Julies Vinbar i Malmö är en av alla de vinbarer som serverar vin från tappkranar.

Mikael Mölstad är återkommande krönikör i Allt om Vin.

Foto: Thomas Hjerten LRF Media

2 av 2: Mikael Mölstad är återkommande krönikör i Allt om Vin.

På flera nya vinbarer finns tappkranar för vin. Inte bara en cool hipstertrend utan ett sätt att minska miljöpåverkan. Kanske kunde Systembolaget göra likadant? Vinexperten Mikael Mölstad resonerar kring den nya miljötrenden i sin krönika. 

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Nya vinbarer stoltserar ofta med tappkranar för vin. Är det en ny trend på gång? Svaret är ja. Fast egentligen handlar det inte om någon slags cool hipstertrend för att avdramatisera vindrickandet. Dessa kranar är egentligen resultatet av vinbarernas vilja att minska sin miljöpåverkan. Tappkranen med vin är nämligen kopplad till en ny typ av behållare under disken. Denna återvinningsbara lättviktsbehållare fylls direkt hos vinproducenten som då slipper all hantering av flaskor. En dylik så kallad keykeg kan spara hela fyrtio kilo i fraktvikt. De finns i storlekar från tio till trettio liter. 

En större och bättre bag-in-box

Vi pratar alltså om en form av professionell bag-in-box fast mycket större och bättre. Med hjälp av dessa behållare kan producenten spara hälften av transportvolymen och mer än femtio procent av transportkostnaden. Om du tänker efter är det ju egentligen helt galet att skicka tunga glasflaskor mellan världsdelarna. Eller runtom i Europa, för den delen. När jag vägde några av mina tyngsta flaskor i vinkällaren hittade jag flera som vägde 1,3 kilo (bara flaskan!). En tom normalflaska vin i dag väger annars kring kring sexhundra gram. 

Nya lättviktsflaskor 

Med de nya lättviktsflaskorna sparar man ytterligare tvåhundra gram. Fast ett halvkilo glasmassa är också mycket. Men det finns alternativ. För fler och fler volymviner börjar man använda så kallade flexitankar. Det är en slags jättelika bag-in-box där en behållare fyller en hel container. De kan rymma tjugofemtusen liter vin. Viktskillnaden är stor: i en normal container väger bara glasflaskorna niotusen kilo. Den vikten kan alltså sparas direkt. Hela transportvolymen blir också mindre då flexitanken rymmer nästan tre gånger mer vin än motsvarande mängd i containrar med flaskor. Nackdelen är förstås att producenten i något led måste tappa om vinet i en konsumentanpassad förpackning. Hur vi än resonerar kring detta så måste vansinnet med alla långväga flasktransporter få ett stopp någon gång. Problemet är dock att ingen ännu kommit på en lika bra förpackning som glasflaskan för vin som ska behålla sin kvalitet. När flaskan blev allmän på 1700-talet var det ju en revolution. Plötsligt kunde vinproducenten frakta sitt mödosamt framställda vin långa sträckor utan att kvaliteten försämrades. Men vad är då alternativet? Ja, inte vill vi gå tillbaka till härtappade viner på returflaskor som på gamla Vin & Sprit-tiden?

Ny idé för Systembolaget 

Kanske skulle Systembolaget lansera sina volymviner i dessa mindre lättviktsbehållare. Då kunde kunderna komma med egna flaskor och dunkar till butiken för att fylla på. Men då kan ju inte vinerna lagras, tänker du. Nej, och det behövs knappast eftersom det påstås att nittio procent av allt vin ändå är uppdrucket inom några dagar efter köpet.

Då kunde kunderna komma med egna flaskor och dunkar till butiken för att fylla på.

 

LÄS OCKSÅ: Mikael Mölstad om ekologiskt vin 

Mikael Mölstad om bäst och sämst i vinvärlden

Tummen upp 

• Alla vinproducenter som förstår att hållbar vinproduktion är det enda rätta

• Alla vinproducenter som vill uttrycka mer av druvans växtplats i sina viner

Tummen ner 

• Alla importörer som hycklar med vinets namn och ursprung för egen vinning

• Alla importörer som ställer in sig hos Systembolaget bara för egen vinning

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.

Läs mer