Gulddetaljer och rosetter på vinetiketten kan vara smarta PR-trick som inte säger så mycket om vinet.
1 av 3: Gulddetaljer och rosetter på vinetiketten kan vara smarta PR-trick som inte säger så mycket om vinet. Foto: Adobe Stock
Andreas Grube är en av Allt om Vins återkommande medarbetare.
2 av 3: Andreas Grube är en av Allt om Vins återkommande medarbetare.
Fokusera på vinet och inte på flaskans etikett. Det skriver Andreas Grube i sin krönika om hur vinetiketten kan lura konsumenten.
3 av 3: Fokusera på vinet och inte på flaskans etikett. Det skriver Andreas Grube i sin krönika om hur vinetiketten kan lura konsumenten.

Experten: Välj inte vinet efter etiketten

Händer det att du handlar vin utifrån gulddetaljerna på vinetiketten? Ingen bra idé, menar Allt om Vins vinexpert Andreas Grube som i sin krönika tipsar om att se bortom allt visuellt lull-lull. 

”Snus är snus, om ock i gyllne dosor” skaldade Gustaf Fröding så träffsäkert en gång i tiden. En devis som i allra högsta grad gäller i vinvärlden också, men då kanske något parafraserat till ”skitvin är skitvin om än i smyckade flaskor”. 

Jag ska verkligen inte beklaga mig, att ha vinprovning som en del av ens dagliga jobb är både sjukt kul och givande, men i och med att vi på magasinet Allt om Vin provar precis allt som släpps på Systembolaget får vi också tröska igenom vår beskärda del av rent strunt. Och ibland slås jag av hur lite ambition som läggs ner på själva vinet jämfört med förpackningen. Vin som vare sig har finess, djup eller tillstymmelse till karaktär, men där flaskan har en etikett av sammet, kanske gulddetaljer, små rosetter eller snören. 

LÄS OCKSÅ: Vinetiketten ska lura dig att köpa vinet  

Många köper i första hand vinet utifrån prislapp och etikett, så en karaktäristisk flaska kan vara effektivare än ett karaktäristiskt vin

Jag förstår hur de tänker, många konsumenter köper i första hand på prislapp och etikett, så en karaktäristisk flaska kan vara effektivare än ett karaktäristiskt vin. Samtidigt tänker jag att vi är smartare än så, att vi alla borde bli bättre på att genomskåda den där typen av visuellt lull - lull och i stället fokusera på det som vi ju egentligen vill åt – själva vinet.

Som tur är finns ju också motsatsen till snusdevisen, det vill säga magiska viner förpackade i rätt anonyma flaskor, och det är ju desto mer glädjande.

Njut av en härlig sommar, full av bra viner snarare än snygga förpackningar. Skål!

LÄS OCKSÅ: Det här säger vinetiketten - guide 

Fotnot: Detta är en krönika som grundar sig på skribentens personliga åsikter. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Lär dig mer om vin - just nu 4 nr för endast 169 kr. Köp nu!