”Snus är snus, om ock i gyllne dosor” skaldade Gustaf Fröding så träffsäkert en gång i tiden. En devis som i allra högsta grad gäller i vinvärlden också, men då kanske något parafraserat till ”skitvin är skitvin om än i smyckade flaskor”.
Jag ska verkligen inte beklaga mig, att ha vinprovning som en del av ens dagliga jobb är både sjukt kul och givande, men i och med att vi på magasinet Allt om Vin provar precis allt som släpps på Systembolaget får vi också tröska igenom vår beskärda del av rent strunt. Och ibland slås jag av hur lite ambition som läggs ner på själva vinet jämfört med förpackningen. Vin som vare sig har finess, djup eller tillstymmelse till karaktär, men där flaskan har en etikett av sammet, kanske gulddetaljer, små rosetter eller snören.
LÄS OCKSÅ: Vinetiketten ska lura dig att köpa vinet
Många köper i första hand vinet utifrån prislapp och etikett, så en karaktäristisk flaska kan vara effektivare än ett karaktäristiskt vin
Jag förstår hur de tänker, många konsumenter köper i första hand på prislapp och etikett, så en karaktäristisk flaska kan vara effektivare än ett karaktäristiskt vin. Samtidigt tänker jag att vi är smartare än så, att vi alla borde bli bättre på att genomskåda den där typen av visuellt lull - lull och i stället fokusera på det som vi ju egentligen vill åt – själva vinet.
Som tur är finns ju också motsatsen till snusdevisen, det vill säga magiska viner förpackade i rätt anonyma flaskor, och det är ju desto mer glädjande.
Njut av en härlig sommar, full av bra viner snarare än snygga förpackningar. Skål!
LÄS OCKSÅ: Det här säger vinetiketten - guide
Fotnot: Detta är en krönika som grundar sig på skribentens personliga åsikter.