ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Marilisa Allegrini: ”Min vinnarinstinkt genomsyrar allt”

Bland annat Allegrinis röda box är populär i Sverige. Här kvinnan bakom succén: Marilisa Allegrini. I 35 år hon lett den internationella marknadsföringen och försäljningen av vin från familjeföretaget.

Bland annat Allegrinis röda box är populär i Sverige. Här kvinnan bakom succén: Marilisa Allegrini. I 35 år hon lett den internationella marknadsföringen och försäljningen av vin från familjeföretaget.

1/3

Foto: SARA MATTHEWS/Enjoy Wines

Nu vill Allegrini öppna vinvärlden för en yngre generation. En del av den nya strategin är att bjuda in unga till den villan Villa della Torre för att uppleva vinkulturen och få en inblick i vinets värld.

Nu vill Allegrini öppna vinvärlden för en yngre generation. En del av den nya strategin är att bjuda in unga till den villan Villa della Torre för att uppleva vinkulturen och få en inblick i vinets värld.

2/3

Foto: Enjoy Wines

För 34 år sedan exporterade Allegrini sin första order till Sverige.

För 34 år sedan exporterade Allegrini sin första order till Sverige.

3/3

Foto: Enjoy Wines

Marilisa Allegrini: ”Min vinnarinstinkt genomsyrar allt”

Hon var en rebell som ung och har alltid gått sin egen väg. Som framgångsrik ambassadör för Valpolicella är det svårt att tro att vinmakardottern egentligen tänkte bli läkare. 

Lär känna Marilisa Allegrini. 

När jag träffade henne vid ett besök i Stockholm berättade hon att hon nu – med trettiosju år i branschen – ser tillbaka på sitt liv med stor glädje och tacksamhet. 

– Jag har ett fantastiskt jobb. Att jobba med vin innefattar så mycket. Alltifrån att plantera en vingård till produktionen av själva vinet, till att resa till världens alla hörn och berätta om det. Det är väldigt stimulerande och jag har vuxit så mycket under alla mina resor. Kanske ger det här jobbet mig extra mycket eftersom jag är kvinna och mamma. Jag tror att vi njuter särskilt mycket av att producera och se saker växa. Det är därför vi ofta blir så bra företagsledare och är så viktiga i branschen. 

Hennes far var fast besluten över att hon skulle vara med och arbeta i familjeföretaget. Det satte käppar i hjulet för hennes dröm att utbilda sig till läkare och hon blev tvungen att kompromissa. Hon utbildade sig till sjukgymnast och arbetade som det i fem år innan hennes far fick som han ville. 

– Min far har alltid varit bestämd på den punkten att kvinnor behövs på ett alldeles särskilt vis i branschen, inte bara på administrativa poster. Hans stöd var viktigt för mig under hela min uppväxt och när jag kom tillbaka blev jag en av de första kvinnor att ta en roll inom försäljning.

Marilisa flanerade av brorsdottern Silvia och brodern Franco. Trion driver familjeföretaget tillsammans som sjunde och åttonde generation.

Foto: Enjoy Wines

Marilisa och Franco Allegrini tog över vingården efter deras far

Bara två år efter att hon kom tillbaka dog hennes far och tillsammans med sin bror Franco tog hon över huvudansvaret för vingården. Hon berättar att det var väldigt tuff period eftersom de var unga – endast 28 och 26 år – och utan någon direkt erfarenhet av att driva företag. Men, Marilisa hittade en väg som tog henne ut ur sorgen.

– Man löser inga problem genom att fokusera på svårigheterna. För mig är det enkelt, om jag inte känner entusiasm och glädje inför det jag gör så går jag inte upp ur sängen. Därför måste jag alltid välja att se det positiva i alla situationer och i stället lära av motgångarna. Min far var en stor inspirationskälla för mig. Han var min mentor och lärde mig att göra saker av kärlek, vara modig och ärlig samt vikten av gästfrihet mot konsumenterna.

Mitt intresse för människor och min empatiska inställning har verkligen hjälpt mig

Med hennes fars ord i bakhuvudet var det intuition och magkänsla som blev vägledande. Det ledde henne till att bli en av de första att använda sig av ett marknadsföringsgrepp som fortfarande används flitigt, särskilt inom vinindustrin – storytelling. 

– När jag började min kommersiella bana visste jag inte att jag hade den här känslan för att ge produkten en egen själ och inspirera genom berättande. 

Det var starten till hennes banbrytande karriär inom vinmarknadsföring och vägen mot den succé som Allergins viner sett runtom i världen. 

– För att lyckas med sitt jobb handlar det alltid om att jobba hårt och mycket. Som kvinna förväntas man dessutom att jobba dubbelt så hårt. För oss finns inga genvägar. Men, om man älskar sitt jobb är det här inte ett problem. För mig har det alltid kommit naturligt. Jag känner inte att jag jobbar mycket trots att jag vet att jag gör det. Mitt jobb har alltid varit ett nöje för mig. 

LÄS OCKSÅ: Så blev Italien ett framgångsrikt vinland

Allegrini drabbades av finanskrisen 2008

När jag frågar om hon ångrar att hon inte valde läkaryrket är svaret ändå lite tvekande.

– Hade jag inte varit sjätte generationen Allegrini så hade jag utan tvekan följt min passion för medicinen och den vetenskapliga världen. Jag hade använt min intuition och nyfikenhet på ett annat sätt än jag gör i dag. Men mitt intresse för människor och min empatiska inställning har verkligen hjälpt mig även i mitt nuvarande jobb. 

Hon berättar att förutom sin far så inspireras hon av historiska personer, såsom den medicinska forskaren och Nobelpristagaren Rita Levi Montalcini till exempel. 

– Hon var en extremt intelligent person. Hon fick ofta frågan om varför hon aldrig gift sig och om hon inte kände sig ensam. ”Mitt liv har berikats av utmärkta, mänskliga relationer, arbete och intressen”. Jag känner igen mig i hennes inställning till livet även om jag själv valde att gifta mig och bli mamma – för det var vad jag ville med mitt liv – men hon har så rätt i att livet berikas av så mycket annat också.

Under finanskrisen 2008 drabbades italienska familjeföretag väldigt hårt. Allegrini var inte ett undantag. 

– Det är klart att vi haft tuffare perioder, finanskrisen var en och vi lever fortfarande i efterdyningarna av den. Även precis i början stod vi inför en stor utmaning; att skapa trovärdighet för ett område som Valpolicella. Vinerna härifrån ansågs inte vara viktiga. Den insikten gjorde mig ledsen till en början sedan såg jag det snarare som en utmaning, jag skulle minsann visa dem. Och det gjorde jag. 

LÄS OCKSÅ: Upplev Italien – ett paradis för vinälskaren

Allegrinis vingårdar ligger i Valpolicella i nordöstra Italien.

Foto: Enjoy Wines

Hon berättar att den vinnarinstinkten hon har är en känsla som genomsyrat hela hennes liv.

– Om jag vill göra något men är rädd för att göra det, blir det en utmaning som jag bara måste anta. När jag var liten drömde jag alltid om att resa. Mitt jobb har fört mig till världens alla hörn vilket är ett enormt privilegium. Det är klart att det var läskigt början men att upptäcka annorlunda, nya saker, träffa människor från olika kulturer är så berikande. Det har öppnat mitt sinne. 

"Svenskar älskar Italien, maten, vinet och det gemytliga sättet att leva"

För 34 år sedan exporterade Allegrini sin första order till Sverige. Det var en order som översteg en tredjedel av deras dåvarande amarone-produktion och blev starten för svenskens kärlek till viner från Valpolicella och Maritimas kärlek till Sverige. 

– Jag har varit mycket i Sverige genom åren och jag har många kära vänner här. Jag tycker att svenskar är, i motsats till den generella bilden av er – som mycket öppna, välkomnande, nyfikna och empatiska. För mig var Sverige en mycket fertil marknad redan från första stund. Svenskar älskar Italien, maten, vinet och det gemytliga sättet att leva. 

Marilisa har två döttrar – varav en är läkare och Caterina pluggar psykologi men har planer på att sedan jobba i familjeföretaget. Hon berättar att de nya utmaningarna kommer att vara att förstå tendenserna och bygga en strategisk marknadsföring som inkluderar alla nya inslag såsom sociala medier och bloggare. 

– Vi tänker mycket på hur vi ska locka till oss nästa generation vinkonsumenter och Caterina är den som kommer att få det här på sitt bord. Hon är själv en del av den nya generationen vilket jag tror är viktigt. 

En del av den nya strategin är att bjuda in unga till den villan Villa della Torre för att uppleva vinkulturen och få en inblick i vinets värld.

– Den unga generationen har en begränsad ekonomi. Därför vill vi ge dem chansen att uppleva vin på ursprungsplatsen och få en djupare förståelse för det. 

Det är alltså i det Caterina Allegrini kommer att ta avstamp i sitt uppdrag för att i sin mammas fotspår sprida budskapet om Valpolicellas viner. Cirkeln är sluten.