Foto: Shutterstock

Svenskarnas intresse för dyrare drycker ökar – ”En coronaeffekt”

Försäljningen av vin, öl och spritdrycker i en högre prisklass ökar rejält på Systembolaget. Sedan augusti i fjol har försäljningen av röda och vita viner över 300 kronor ökat med hela 40 procent. Enligt Ulf Sjödin, sortimentschef på Systembolaget, är utvecklingen mest troligt en coronaeffekt. 

– När man inte kunnat gå ut och äta på restaurang på samma sätt har man i stället ätit gott hemma och spenderat mer pengar på dryck, säger Ulf Sjödin. 

Det råder ingen tvekan om att intresset för dyrare drycker de senaste åren ökat. Specialöler, kvalitetsviner och lokalt producerade spritdrycker har blivit en riktig trend bland både en yngre och äldre generation, det syns inte minst på Systembolagets hyllor – där utbudet av hantverksproducerade drycker och tillfälliga sortiment utökas för varje år. 

Försäljningen har ökat med 40 procent

Trots att dessa tendenser gått att se under fler år, har trenden med att köpa dyrare drycker på Systembolaget exploderat mer än någonsin under det gångna året. Statistik visar att försäljningen av röda och vita viner över 300 kronor sedan augusti 2020 ökat med 40 procent, och att försäljningen av champagne ökat med 25 procent. Coronapandemin och dess restriktioner har för de flesta inneburit färre restaurangbesök och resor – det tror Ulf Sjödin, sortimentschef på Systembolaget, kan vara en av förklaringarna till att personer nu satsar på drycker i en högre prisklass.

– När man inte kunnat äta ute på restaurang på samma sätt har man i stället ätit gott hemma och spenderat mer pengar på dryck. Dessutom har många velat stötta lokala producenter, exempelvis mindre bryggerier, som haft det tufft ekonomiskt under pandemin. Det ska bli väldigt intressant att se vilka beteenden som kommer att stanna kvar och vilka som kommer försvinna efter pandemin, säger Ulf Sjödin. 

Ulf Sjödin, sortimentschef på Systembolaget Foto: Magnus Fond

Konsumenter dricker mindre

I takt med att försäljningen av dyrare drycker ökar, minskar försäljningen av drycker i den billigare prisklassen. Enligt Ulf Sjödin dricker handlar det om att konsumenter i dag generellt dricker mindre – och att många passar på att köpa viner och öler av bättre kvalitet när man väl dricker alkohol. 

– I dag är man mer flexibel när det kommer till att dricka alkohol. Tidigare, när jag var ung, handlade det mycket om att köpa det billigaste, att få den bästa dealen. I dag vill personer lägga mer pengar på dryck, och trots att man inte är nykterist är det vanligt att man väljer ut sina tillfällen. Det är exempelvis inte ovanligt att man väljer bort alkoholen vid vissa fester eller tillställningar, säger Ulf Sjödin. 

”När man har vant sig med dyrare viner är det nog svårare att gå tillbaka”

Han menar att utvecklingen enbart är positiv, och hoppas att dessa beteenden kan fortsätta även efter pandemin. 

– Från min sida är detta positivt, att man dricker mindre och mer medvetet. Om jag får gissa tror jag att trenden att satsa på dyrare dryck kommer hålla i sig, även om det kanske inte kommer vara på samma nivå som under pandemin. När man väl har vant sig med dyrare viner är det nog svårare att gå tillbaka till vad man druckit tidigare, säger Ulf Sjödin. 

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Lär dig mer om vin – prova magasinet Allt om Vin med 50 % rabatt! Beställ här!