Rosévinet förknippas av många med sommar, sol och uteserveringar. Men kommer den starka populariteten att hålla i sig?
1 av 2: Rosévinet förknippas av många med sommar, sol och uteserveringar. Men kommer den starka populariteten att hålla i sig? Foto: Stock Adobe
Många av de riktigt ljusrosa rosévinerna som säljer mest kommer från den franska vinregionen Provence.
2 av 2: Många av de riktigt ljusrosa rosévinerna som säljer mest kommer från den franska vinregionen Provence. Foto: Stock Adobe

Rosévin - hur länge håller framgångssagan?

Den rosa vågen har tagit världen med storm. Speciellt de riktigt ljusa rosévinerna har gjort succé, speciellt bland de yngre konsumenterna. Rosévin är en av de kategorier som ökar mest i världen men vart är den rosa trenden på väg? 

De senaste tjugofem åren har rosévinerna blivit både bättre och mer populära. Och ljusare till färgen. Statistiken visar att rosa viner går hem hos de flesta, hos både unga och gamla, kvinnor och män. De svagt färgade rosévinerna, som de från Provence i södra Frankrike, är de som säljer bäst. Speciellt hos den åtråvärda ”millenium-målgruppen”, vars Instagramkonton svämmar över av glas fyllda med ljus rosé, på stränder, fester och bland vänner.

Lättsamt och festligt 

– Det är svårt att säga varför de ljusa rosévinerna blir allt mer populära. Jag tror mycket beror på en utmärkt marknadsföring. Ljus rosé är lättsamt och lika med fest, semester, strand och vänner. Journalister och bloggare är också väldigt lata och upprepar att ljus rosé är lika med frisk och torr, medan mörkare versioner är sötare, även om så inte alltid är fallet, säger Elisabeth Gabay, Master of Wine från England. Hon har skrivit en bok om just roséviner som heter ”Rosé, understanding the pink wine revolution”. 

Hon säger att en stor del av de riktigt ljusa rosévinerna görs av riktigt stora vinhandlare, så kallade négociants. I Provence står de för hela sjuttio procent av områdets produktion. De har tillräckligt med teknisk utrustning och kunskap för att kunna göra samma vin år efter år, utan att ta hänsyn till årgångsskillnader.

Blekrosa roséviner ökar i popularitet över hela världen och Sverige är inget undantag. Foto: Stock Adobe

Färgen säger inte allt 

– Jag tycker vi borde dela upp viner mindre efter färg och mer efter stil. Det finns mörka, torra friska roséviner, som de från Grekland och de som är ljusa till färgen med restsötma, som till exempel de gjorda på zinfandel i USA. Färgen säger inte allt, även om det är vad man försöker få oss att tro i dag, fortsätter hon.

Det finns inga andra viner där färgen är så viktig som hos roséviner. En del är så ljusa att de nästan är vita. Andra är så pass mörka att man kan tro att det är ett rött vin. Färgen får man från skalen på druvorna. Ju längre skalen får vara i kontakt med den ljusa druvmusten, desto mörkare blir vinet. Det finns olika tekniker för att göra rosévin. Man kan pressa blå druvor direkt efter skörd, då får man ofta en mycket svag färg på vinet. 

LÄS OCKSÅ: 9 bästa rosévinerna på Systembolaget  

En annan metod är att krossa druvorna direkt efter avstjälkning och låta skalen ligga med i jäsningstanken under ett par timmar, eller kanske ett par dagar, beroende på vilken färg man vill ha. Sedan separerar man skalen från musten som får jäsa klart på egen hand. Den tredje metoden kallas saignée. Här är avsikten att göra ett rött vin och en bit in under jäsningen ”blöder” man, eller ”åderlåter”, man tanken på en del av musten som blir ett rosévin. Musten som är kvar och som blir ett rött vin är därmed mer koncentrerat. Många tycker att ett rosévin gjort med den här metoden är en biprodukt eftersom druvorna plockas när de har nått en mognadsgrad som passar ett rött vin, och inte ett rosévin. Inom EU är det inte tillåtet att blanda rött och vitt vin, med ett undantag och det är i Champage. 

Nya stilar inom kort 

Hur färgkänsliga är vi svenskar?

– Det har nästan blivit löjligt. Ju ljusare desto bättre. Helst ska roséviner ha samma färg som vita viner. Men förr eller senare kommer den här trenden att svänga. Inom ett par år kommer vinerna att bli mörkare igen, det är jag nästan säker på, säger Magnus Eriksson, marknadschef hos näthandlaren Winefinder.

Elisabeth Gabay MW tycker att man ska våga tänka utanför boxen. 

– Prova en Cabernet Rosé eller en Rosé Anjou från Loire, som ofta har restsötma men som passar fantastiskt bra till en tallrik med mozzarella och tomat. Eller ett mörkt, halvtorrt rosévin från Slovakien med nybakt bröd, getost och rödbetor, det är otroligt gott! 

Det är också många som inte tycker om roséviner, en del menar att de inte uttrycker sitt ursprung eller är tillräckligt komplexa för att tas på allvar.

– När det kommer Bordeaux- eller Bourgogne-älskare som brukar snobba roséviner, då tar jag fram en grekisk rosé med retsina. De brukar bli mycket förvånade och tycka det är intressant, säger Elisabeth Gabay MW. 

Men hur gör producenterna i regioner som till exempel Tavel i södra Frankrike och Apulien, på den italienska klacken, där man är känd för sina mörkare roséviner? Överlever de när den internationella marknaden skriker efter ljusa roséviner?

– Vår tradition är att göra mörkare rosévin på Negroamaro med saignée-metoden men nu har vi gjort en ljusare variant också, de är helt enkelt lättare att sälja på den internationella marknaden, säger Paulo Cantele från gården Cantele strax utanför Lecce, i Apulien.

Spanien - störst på rosévinsexport 

Allt fler länder gör rosévin. Bland annat i Chile, Australien och Sydafrika. Men det är fortfarande Frankrike, Spanien, USA och Italien som är de största rosévinsproducenterna i världen. Det är fransmännen som dricker mest rosé. Siffor från OIV, (International Organisation of Vine and Wine), visar att hela trettio procent av vinerna sålda i Frankrike, är rosévin. Man importerar till och med från Spanien, som är det land som exporterar mest rosévin.

Av vinerna sålda i Sverige står rosévinerna för cirka nio procent. Vilka länder säljer då bäst i Sverige? Karin Husberg, pressekreterare på Systembolaget berättar att, ”merparten av alla rosévinsproducerade länder ökade sin försäljning i Sverige under 2018. De som ökade mest volymmässigt var Italien, Australien och Spanien medan försäljningen av roséviner från USA och Bulgarien minskade”.

Franska roséviner står för den största försäljningsvolymen. Foto: stsvirkun - stock.adobe.com / ©stsvirkun - stock.

De senaste tre åren har just Spanien och Australien, men även Frankrike, haft störst tillväxt i Sverige. Franska roséviner står för den största försäljningsvolymen, med mer än dubbelt så stor volym som tvåan USA.

Rosé från Provence allt populärare 

Magnus Eriksson från Winefinder berättar att Provence och södra Frankrike har blivit allt mer populära de senaste åren. 

– Jag märker också ett större intresse för roséchampagne. Däremot tappar lite kraftigare viner från till exempel Sydafrika. Det verkar som om folk inte längre vill ha de där fruktbomberna som bara smakar jordgubbar och hallon utan att vindrickare i dag vill ha lite mer raffinerade roséviner med balans och stramhet, säger han. 

Är rosa viner speciellt eftertraktade av yngre målgrupper? För vinproducenterna är de så kallade millenium-kunderna mycket eftertraktade. Enligt OIVs rapport så dricker målgruppen i åldern 25 till 34 år extra mycket rosé i alla länder, förutom i Frankrike där alla målgrupper dricker mycket rosévin. I övriga länder går konsumtionen ner i samma takt som åldern går upp. 

Myten om att kvinnor dricker mer rosévin stämmer inte heller. Statistiken visar att kvinnor dricker något större mängd rosévin, men det är inga stora skillnader. I Brasilien är det till och med männen som dricker mest rosa viner. 

Vi har blivit matade med bilder på roséviner serverade under soldränkta parasoll under sommaren. En framgångsrik marknadsföring, men dricker vi fortfarande rosé endast under sommarmånaderna?

– Så var det förr men det har förändrats rejält. Säsongen för rosa viner har bara blivit längre. Nu säljer vi rosé mitt i vintern. Även under de tuffaste vintermånaderna köper våra kunder en ganska stor mängd rosé. Det är en av de saker som överraskat mig mest de senaste åren, säger Magnus Eriksson från Winefinder.

LÄS OCKSÅ: Så blir vinet rosa - snabbguide  

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Lär dig mer om vin - just nu 4 nr för endast 169 kr. Köp nu!