Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om Vin>Vin>Mousserande vin

Publicerad 6 nov 2018 08:52

Vinodlare i Italien varnar – för en prosecco-bubbla

Proseccon är populär hos många – men börjar den bli för populär?

Proseccon är populär hos många – men börjar den bli för populär?

1/5

Foto: Shutterstock

Prosecco görs på druvan glera...

Prosecco görs på druvan glera...

2/5

Foto: Kay Schmidt

... som odlas här, i de italienska vinregionerna Veneto och Friuli Venezia Giulia.

... som odlas här, i de italienska vinregionerna Veneto och Friuli Venezia Giulia.

3/5

Foto: Kay Schmidt

Efter att ha skördats jäser proseccon i sånahär stora kar.

Efter att ha skördats jäser proseccon i sånahär stora kar.

4/5

Foto: Mike Kreiten

Prisbelönta sommelieren Hanna Eriksson köper gärna prosecco.

Prisbelönta sommelieren Hanna Eriksson köper gärna prosecco.

5/5

Det friska och fruktiga mousserande vinet prosecco har tagit världen med storm. Dagligen korkas miljontals flaskor av det italienska bubblet upp och det har blivit omåttligt populärt i Sverige.

Samtidigt varnar de italienska vinodlarna för en bubbla som är på väg att spricka – och vissa vill inte ens kalla sitt mousserande vin för prosecco.

Förra året gjorde man 540 miljoner flaskor prosecco. Det mousserande, fruktiga och friska vinet frånnordöstra Italien har tagit världen med storm och har blivit ett så starkt varumärke att ungdomar i dag använder uttryck som ”fira i prosecco”. En ökning i efterfrågan syns i både Sverige och andra länder.

– Vi har i nästan tio år sett en ökad efterfrågan och ett ökat intresse för mousserande vin i allmänhet. Där är prosecco oftast gjort i en mer kommersiell och lättillgänglig stil än annat bubbel. Dessutom har det blivit en form av varumärke i många konsumenters medvetande på ett sätt som till exempel cava och crémant ännu inte blivit, säger Fredrik Arenander, på Systembolagets inköpsavdelning.

Att intresset ökar även i andra delar av världen märks på statistiken som analysföretaget IWSR tagit fram. Den visar att de fem länder som konsumerar mest prosecco i världen är Italien, England, USA, Tyskland och Schweiz. Alla länder spås öka sin konsumtion kommande år, förutom Tyskland. Men samma utvecklings syns inte i Sverige.

– Vi svenskar dricker helt enkelt mer mousserande i dag, och det gäller även dyrare kategorier som champagne, som också haft en stadig tillväxt. Men 2018 ser ut att bli det första året sedan 2014 där proseccons marknadsandel minskar, och i stället ser vi en ökad efterfrågan på klassiska mousserande viner, som cava och crémant, berättar Fredrik Arenander.

LÄS OCKSÅ: Systembolagets bästa prosecco – enligt experten

Prosecco kan vara både torr och söt

Hanna Eriksson, sommelier och vinnare av det Lily Bollinger Award, tror att framgångssagan kommer att hålla i sig.

– Prosecco var länge en produkt man köpte för att dricka något sött och lätt mousserande, men så är det inte i dag. Drycken utvecklas, och i dag finns en mängd olika stilar. Torra, söta, ekologiska, ofiltrerade och till och med de som lagrats en längre tid, vilket ger en större bredd och en bredare målgrupp.

Trots variationen i stilar har proseccon i många fall behållit det låga priset, vilket tilltalar många.

– Jag köper prosecco som sällskapsdryck när jag har gäster, det fungerar som aperitif till alla sorters sällskap. Till mig och min man köper jag ofta mer udda varianter som Casa Belfi Colfòndo Prosecco, ett ofiltrerat naturvin som jag tycker är ett riktigt fynd! Superintressant och väldigt smakrikt, säger Hanna Eriksson.

Casa Belfi Colfòndo Prosecco, nummer 90064 på Systembolaget (129 kr)

LÄS OCKSÅ: Så matchar du mousserande viner med maten 

Var och hur produceras prosecco?

Prosecco tillverkas i vinregionerna Veneto och Friuli Venezia Giulia i nordöstra Italien. Vad druvan heter är dock inte lika enkelt. Tidigare hette den just prosecco, men ganska snabbt förstod man att det inte går att skydda ett druvnamn. Därför fanns risken att prosecco skulle börja produceras i andra delar av världen. 

För att ursprungsskydda ordet prosecco krävde EU att det finns en geografisk anknytning. För att lösa detta bytte 2009 druvan prosecco namn till glera, och byn Puccino bytte namn till Prosecco. Och sedan dess har det bara blivit mer populärt.

– Före 2009 fanns det 12 000 hektar med vinodlingar i Friuli Venezia Giulia och Veneto. Idag är den arealen 24 450 hektar, berättar Andrea Battistela från konsortiet Prosecco DOC. 

Antalet flaskor har också ökat i snabb takt. 2013 producerades 241 miljoner flaskor  prosecco, medan man 2017 kom upp i 440 miljoner flaskor. Men det är inte alla som är glada och nöjda med den utvecklingen.

LÄS OCKSÅ: 5 spännande vinstilar från Italien att hålla koll på 

Kvalitén på druvorna varierar

Många vinodlare i området är oroliga över hur snabbt produktionen ökat och hur låga priserna är. Vissa är rädda för en ”prosecco-bubbla” som kommer att spricka när intresset försvinner. 

– Jag tror att prosecco-bubblan kommer att spricka och att vi måste skydda oss. Många ser på prosecco som ett billigt vin, och vi som gör kvalitetsviner som kostar tre gånger så mycket har svårt att förklara varför någon ska välja oss. Jag skulle helst vilja ta bort namnet prosecco och bara skriva Valdobbiadene på etiketten, säger Alberto Ruggeri, som tillsammans med sin familj driver en vingård i just Valdobbiadene.

Många verkar styras av priset, är det överhuvudtaget någon mening med att producera prosecco av kvalitet? 

– Självklart! Och eftersom det produceras på samma sätt är det kvalitén på druvorna som gör hela skillnaden. Våra druvor växer på kullar med mycket kalksten, där jordmånen är fattig. Här görs det mesta av arbetet för hand. Druvorna blir av högre kvalitet, men kostnaderna blir högre, säger Alberto Ruggeri.

Vinoldaren Alberto Ruggeri tillsammans med sin familj.

Foto: Åsa Johansson

Vad är det då man menar när man pratar om en prosecco-bubbla? Jo, faran med en framgång som den som prosecco haft är att tillgången blir för stor, priser och kvalitet sjunker, och då avtar intresset från konsumenterna.

I både den italienska och den svenska vinvärlden är det redan i dag många som nobbar prosecco och som ser vinet som något som man väljer för att man inte vet bättre. För hur ofta frågar man efter en viss producent av prosecco när man beställer ett glas? 

Förhoppningen för producenterna av den dyrare proseccon är att de mer nischade typerna, till exempel den ofiltrerade Colfòndo som Hanna Eriksson tipsade om, ska hjälpa till att skapa intresse för drycken hos den mer krävande publiken. Men om de lyckas, eller om prosecco fortsätter vara folkligt budgetbubbel, återstår alltså att se.

PRENUMERERA! Bästa erbjudandet på Allt om vin just nu – få hem fullmatat magasin varannan månad med allt om olika viner och god mat.