EXPRESSEN.SE

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.

Läs mer

Intresset kring vin på burk ökar i snabb takt

Burkvinet väntar fortfarande på sitt definitiva genombrott på den svenska marknaden.

Foto: ©BillionPhotos.com - stock.adobe.com

Marknaden för vin på burk växer så det knakar i USA och Storbritannien. I Sverige ökar utbudet sakta men säkert – och Systembolaget ser fördelarna.

Är burkvinet framtidens bag in box eller en övergående trend?

Ämnen i artikel:

Vin

Andra har också läst

Allt om Vin har tidigare skrivit om att Systembolaget numera säljer vin på burk . Det är ett projekt som hittills har bedrivits i en ganska blygsam skala. I juli fick det Nya Zeeländska sauvignon blanc-vinet Te Merio sällskap av amerikanska Barefoots rosé på hyllan i utvalda butiker. Ytterligare en handfull producenter finns för närvarande representerade i beställningssortimentet. 

LÄS OCKSÅ: Bästa boxarna med rött vin enligt experterna

– Vi lanserade ett vitt vin i mars och inför nästa vår köper vi in ytterligare två produkter, en rosé och en sangria. Vi kommer att följa kundernas efterfrågan på produkterna för att se hur vi ska utveckla utbudet framöver, säger Systembolagets pressekreterare Karin Husberg. 

En försiktigt positiv inställning, med andra ord. Om svenskarna skulle visa sig bli lika förtjusta i vin på burk som engelsmännen och amerikanerna kan Systembolagets inköpsvolymer däremot se radikalt annorlunda ut framöver.   

Internationellt växer nämligen konceptet med vin på burk närmast explosionsartat. I USA omsätter marknaden för närvarande 70 miljoner dollar, skriver nytimes.com . Och trenden är uppåtgående. 

LÄS OCKSÅ: Missa inte Allt om Vins app - lättare att hitta gott vin

Millenials driver efterfrågan 

Det är framför allt hos den yngre generationen som vin på burk verkar ha hittat hem, än så länge. Så kallade millenials – personer födda någon gång mellan tidigt 80-tal och tidigt 00-tal – tycks överlag ha en mer avslappnad inställning till att dricka vin på andra platser än krogen och i hemmet, enligt winespectator.com . Lätta aluminiumburkar lämpar sig utmärkt för musikfestivaler, parkbesök och sportevenemang. 

För traditionella vindrickare kan företeelsen med burkvin möjligtvis verka avskräckande, för att inte säga vulgär. 

Men ett initialt motstånd mot nymodigheter kan som bekant ändras över tid. Värt att hålla i minnet är hur häftigt lådvinets existensberättigande diskuterades när bag in box-försäljningen tog fart i Sverige under 90-talet. 

Trots domedagsprofetior och larmrapporter om ökad konsumtion är boxen i dag den vinförpackning som säljer överlägset mest, sett till antal liter per år. 

LÄS OCKSÅ: Så länge håller ett öppnat och oöppnat vin

Burk är snällare mot miljön 

Oavsett personliga preferenser så står det klart att burkvin är mindre skadligt för miljön än traditionella glasflaskor. 

– Det finns flera fördelar, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv eftersom burken går att återvinna. Dessutom är den betydligt lättare och mindre än glasflaskor vilket gör att det släpps ut mindre koldioxid vid transportering. Burken är också en bra förpackning när det gäller förvaring eftersom den är helt försluten och inte släpper in något ljus, förklarar Karin Husberg.

LÄS OCKSÅ: Så mycket socker innehåller ditt vin

Frågan är om burkvinet på sikt går mot en liknande ställning som bag in box, eller om konceptet kommer att spela ut sin roll som en fluga och förpassas till glömskan? Inom ett par år lär vi veta säkert. 

Källor: nytimes.com , winespectator.com