Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.

Läs mer

Importör använde påhittad vinodlare för marknadsföring

Många konsumenter vill veta om vinet kommer från en liten vingård...

Foto: Shutterstock

1 av 3

... eller från en storskalig fabrik.

Foto: Shutterstock

2 av 3

Så här såg Enzo Bartolis sajt ut fram till måndag 6/11.

Foto: Skärmdump

3 av 3

Flera viner på Systembolaget har marknadsförts med historien om den enkla men passionerade vinodlaren Enzo Bartoli.

Men han har aldrig existerat, utan är påhittad av vinimportören.

Andra har också läst

"Enzo föddes 1897 i Nizza di Monferrato och vigde sitt liv till jorden, vinet och människorna i landet vid bergens fot. Han var en enkel och värdig man som i sin tysta strävan sökte efter jordens genuina uttryck. Idag lever hans arv vidare genom dessa viner som vi i sann Enzo anda har förädlat.

Kort sagt – Enzo Bartoli är Piemonte personifierat."

Så gick det att läsa om varumärket Enzo Bartoli på Independent Wine Companys hemsida. Texten har delats vidare i en rad olika medier och marknadsföringskanaler, och finns fortfarande att läsa på flera vinsajter.

Men både Systembolaget och Independent Wine Company har uppdaterat sina hemsidor, efter att bloggen Eftersmak skrivit om den påhittade vinodlaren. I stället går det att läsa att ”Myten om Enzo säger att han vigde sitt liv till jorden, vinet och människorna i landet vid bergens fot”.

– Enzo Bartoli har alltid varit en myt, och kommunicerats som det från dag ett. Definitionen på en myt är att det är en fiktiv person eller händelse. Sedan är det upp till var och en vad man vill höra, säger Henrik Björck, vd för Independent Wine Company.

LÄS MER: Vinodlare i Italien varnar – för en prosecco-bubbla

Fel producent till vinet på Systembolagets hemsida

Fram tills dess att Eftersmak uppmärksammat fallet har Enzo Bartoli stått som producent till fem viner i Systembolagets sortiment. Nu har det ändrats till den större vinproducenten MGM Srl.

– Vi har i just detta fall, efter tidigare kontakt med importören, ändrat angiven producent för det vinet, säger Elina Yli-Torvi, pressansvarig på Systembolaget, till Eftersmak.

Enligt Henrik Björck fick Systembolaget väldigt bråttom att ändra producentnamnet efter att det uppmärksammats i Eftersmak.

– Vi har gjort fel och kunde ha kommunicerat det lite tidigare, när det kommer till att ha angivet Enzo Bartoli som producent, men det föll mellan stolarna. Men vi skickade uppdaterad information om producenten, från Enzo Bartoli till MGM Srl, till Systembolaget redan i augusti, säger han.

LÄS MER: Mats-Eric Nilsson: "Vinindustrin mår bra av transparens"

”Om de skött sig hade den här stormen varit över”

På flaskorna informeras kunderna om hemsidan enzobartoli.it. Det är en hemsida fram tills efter att Eftersmak skrivit om Enzo Bartoli inte funnits – men är registrerat av Lively Wines Sweden. Lively Wines är ett av de två företag som står bakom Independent Wine Company.

– Vi har upprepade gånger bett importören säkerställa att den hemsida det hänvisas till på etiketterna är fungerande, säger Elina Yli-Torvi till Eftersmak.

Men det stämmer inte, enligt Henrik Björck.

– Hemsidan kommer att fungera från och med i dag, måndag. Vi håller på och lägger upp det sista nu. Det stämmer dock inte att Systembolaget bett oss uppdaterade gånger, vi har fått en förfrågning men även pratat med dem om väldigt mycket annat.

Han tycker att företaget har varit tydliga med vad Enzo Bartoli är ända sedan varumärket började användas i slutet av förra året.

– Hade Systembolaget skött sig hade den här stormen i ett Barolo-vinglas varit över, säger han.

LÄS MER: 5 spännande vinstilar från Italien att hålla koll på